Gondole zamiast tramwajów? Tak możemy jeździć po Szczecinie

Marek Rudnicki
Jak wyglądałoby podróżowanie gondolą? Pasażer po wyjściu z domu, biura, sklepu itd. szedłby na najbliższy przystanek. Tu wsiadałby do jednego z wagoników w tzw. bocznicy i głosowo lub palcem na mapie wskazywał, dokąd chce dojechać. Pojazd wjeżdżałby na trasę główną i udawał się do celu, czyli wskazanej przez podróżnego przystanku, znajdującego się w biurowcach, hotelach, szpitalach, centrach handlowych, na poziomie ulicy albo nawet któregoś piętra.
Jak wyglądałoby podróżowanie gondolą? Pasażer po wyjściu z domu, biura, sklepu itd. szedłby na najbliższy przystanek. Tu wsiadałby do jednego z wagoników w tzw. bocznicy i głosowo lub palcem na mapie wskazywał, dokąd chce dojechać. Pojazd wjeżdżałby na trasę główną i udawał się do celu, czyli wskazanej przez podróżnego przystanku, znajdującego się w biurowcach, hotelach, szpitalach, centrach handlowych, na poziomie ulicy albo nawet któregoś piętra.
Udostępnij:
Pomysł na transport - Szczecin może mieć pierwszą w Polsce napowietrzną sieć transportową MISTER. Chce ją wybudować Olgierd Mikosza. - Proponowana przeze mnie inwestycja miasta nic nie kosztuje i nie ma w tym żadnego haka - zapewnia konstruktor.
Jak wyglądałoby podróżowanie gondolą? Pasażer po wyjściu z domu, biura, sklepu itd. szedłby na najbliższy przystanek. Tu wsiadałby do jednego z wagoników
Jak wyglądałoby podróżowanie gondolą? Pasażer po wyjściu z domu, biura, sklepu itd. szedłby na najbliższy przystanek. Tu wsiadałby do jednego z wagoników w tzw. bocznicy i głosowo lub palcem na mapie wskazywał, dokąd chce dojechać. Pojazd wjeżdżałby na trasę główną i udawał się do celu, czyli wskazanej przez podróżnego przystanku, znajdującego się w biurowcach, hotelach, szpitalach, centrach handlowych, na poziomie ulicy albo nawet któregoś piętra.

Jak wyglądałoby podróżowanie gondolą? Pasażer po wyjściu z domu, biura, sklepu itd. szedłby na najbliższy przystanek. Tu wsiadałby do jednego z wagoników w tzw. bocznicy i głosowo lub palcem na mapie wskazywał, dokąd chce dojechać. Pojazd wjeżdżałby na trasę główną i udawał się do celu, czyli wskazanej przez podróżnego przystanku, znajdującego się w biurowcach, hotelach, szpitalach, centrach handlowych, na poziomie ulicy albo nawet któregoś piętra.

- Mam inwestora, który gotów jest włożyć 100 mln zł, jeśli tylko dostaniemy ze Szczecina zapotrzebowanie - zapewnia Olgierd Mikosza, który wymyślił i zaprojektował Miejski Indywidualny System Transportu Elektryczno-Rolkowego (MISTER). - Inwestora mediom nie zdradzę, bo na tym etapie się tego nie robi - dodaje.

Swoją propozycję przedstawił miastu w ubiegłym roku podczas Festiwalu Architektury Krajobrazu "ARCHKRAJ". M.in. Tomaszowi Banachowi, dyrektorowi Wydziału Rozwoju Miasta. Do dziś nie otrzymał żadnej odpowiedzi.

- Gra z pewnością jest warta świeczki, ale jak w każdym nowatorskim pomyśle chodzi o szczegóły, które są bardzo istotne - mówi dziś już były dyrektor, który zrezygnował z pracy w szczecińskim magistracie i objął funkcję wiceburmistrza Goleniowa. - Poprowadzenie nieznanej inwestycji trasą szybkiego tramwaju zablokuje prace nad nim. Po drugie - technologia nigdzie nie była sprawdzana. I po trzecie - jeśli pan Mikosza przyprowadzi do miasta sponsora, o którym mówi, a ten wykaże, że ma pieniądze, to wówczas dopiero można usiąść i rozmawiać.

"Nie ma w tym żadnego haka"

Na czym polega proponowany przez Olgierda Mikosza system MISTER? Gondole transportowe podwieszone są na napowietrznej szynie nośnej na wysokości około 10 m nad ulicami. Pojemność gondoli, to 5 osób. Przystanki bocznicowe położone są poza trasą główną. Mogą być lokalizowane na ziemi bądź w budynkach.

- Z punktu ekonomii i interesów miasta najważniejsze jest to, że szybki tramwaj, to ogromne koszty - uważa Olgierd Mikosza. - Proponowana przeze mnie inwestycja miasta nic nie kosztuje i nie ma w tym żadnego haka.
Podstawowym czynnikiem, który przemawia na korzyść Szczecina jest fakt, że już obliczono, że szybki tramwaj ma mieć trasę długą na 6,5 km, a MISTER - 10 km.

Konstruktor dodaje też, że realizacja MISTER-a przyniesie miastu zyski z podatków od spółki celowej oraz - jeśli będzie chciało - z 10 proc. udziału, które spółka gotowa jest oddać miastu w zamian za dzierżawę niewielkich terenów pod słupy nośne trakcji, przystanki i zajezdnię.

2,5 zł za bilet

Z analizy ruchu miejskiego Szczecina, którą zrobił konstruktor wynika, że tzw. zakontraktowana moc przewozowa całego systemu wyniosłaby 15 milionów kursów rocznie przy maksymalnych możliwościach 60 mln. Na trasie byłoby 60 przystanków, a podróżnych obsługiwałoby 1000 wagoników. Cena jednego biletu wynosiłaby 2,5 zł.

- Porównywaliśmy dane transportowe i szybkiego tramwaju w Szczecinie i Warszawie - mówi pomysłodawca MISTER-a. - W Szczecinie dla szybkiego tramwaju na trasie 6,5 km zapotrzebowanie obliczone zostało na 50 tysięcy kursów dziennie. Warszawa zakontraktowała w 2008 r. przewóz 1 miliarda pasażerów w okresie 20 lat, co ma kosztować 16 miliardów zł. Powiem prościej i bardziej trafiająco do wyobraźni szczecinian - koszt jednego kursu w stolicy wyniesie 16 zł, podczas gdy w Szczecinie z wykorzystaniem MISTER-a tylko 2,5 zł.

Atrakcja turystyczna

Koszty budowy? Olgierd Mikosza pokazuje wyliczenia. Budowy linii szybkiego tramwaju, to około 800 mln zł. Ma obsłużyć 50 tys. kursów dziennie, co nawet przy uzyskaniu 50 proc. dofinansowania z UE przyniesie roczne koszty użytkowania na poziomie 10 mln zł. Koszt budowy MISTER-a dla miasta na odcinku 10 km wyniesie zero, a nawet miasto będzie mogło na tej inwestycji zarobić.

- Nie zapominajmy też o turystyce i atrakcji, jaką stworzy pierwszy w Polsce podniebny tramwaj - dodaje Mikosza. - Nie można bagatelizować takiej atrakcji, która być może stanie się podobna londyńskiemu kołu diabelskiemu. To ono zwiększyło, jak się liczy, liczbę turystów o koło 0,5 proc., co przyniosło miliardy funtów dodatkowego zysku.

O pomyśle wynalazcy w money.pl

O pomyśle wynalazcy w money.pl

System napędzanej elektrycznie napowietrznej komunikacji wagonikowej jednych śmieszy, innych wprawia w podziw. Naukowcy uważają, że jest przyszłościowy i jak najbardziej możliwy do realizacji. Jak na razie, potencjalni inwestorzy nie wierzą jednak w sukces projektu (Mikosza swój pomysł prezentował m.in. władzom Opola i Rzeszowa - red.).
"Mam świadomość tego, że mój wynalazek jest bardzo dobry i nowatorski, ale jednocześnie zdaję sobie sprawę z tego, jak mało jest osób, które mają wyobraźnię na takim poziomie, żeby zainwestować w tak innowacyjne przedsięwzięcie" - mówił inżynier dla Money.pl. Z drugiej strony, podobne, choć - jak sądzi Mikosza - dużo gorsze rozwiązania, są już budowane, np. na lotnisku Heathrow w Londynie. "Tracimy więc czas do czołówki, mimo iż mamy bez porównania lepsze rozwiązanie. Jeśli uda się wystartować wkrótce, to ich przegonimy" - dodaje.

Miasto ostrożne z kilku powodów

Teraz ruch należy do prezydenta i rady miasta. Czy skorzystają z niecodziennej oferty i bliżej jej się przyjrzą?

- Miasto nie zlekceważyło przedstawionej koncepcji - wyjaśnia Piotr Landowski z biura promocji miasta. - Do złożonej propozycji podchodzimy ostrożnie. Wynika to z kilku powodów. W naszej ocenie koszty przedsięwzięcia byłyby wyższe niż podawane przez autora. Mamy też wątpliwości, co do wysokości kosztów eksploatacji systemu po jego wybudowaniu. Aby przedsięwzięcie było opłacalne, należałoby zapewnić określoną liczbę przejazdów, co wiąże się z zawarciem odpowiedniej umowy i poniesieniem kosztów.

Przedstawiony projekt nie pozwala na oszacowanie tych kosztów. Nie ma w Polsce podobnych rozwiązań, co pozwoliłoby sprawdzić ich funkcjonalność i koszty. Nie znamy też przykładów takich rozwiązań, które byłyby stosowane w innych krajach. Pamiętać, też trzeba o dokumentach programowych miasta, które określają kierunki rozwoju komunikacji w Szczecinie i nie przewidują wdrożenia opisanego systemu.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 43

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
przemek
Witam.
To jest genialny pomysł.
Pomijając fakt ogromnych korzyści dla miasta i podatników, takie rozwiązanie stało by się atrakcją turystyczną na skalę europejska.

Wszyscy powinniśmy wspierać taki projekt.
L
Leon -- Paryz
Uwazam ze to jest swietny pomysl !!!!!

Brawo, dobrze byloby go zrealizowac ;
a
asdf
ten kolo to fantasta.dlatego nigdzie go nie chcieli.poszukajcie w necie ilu miastom proponowal swoje wynalazki.
K
Karlafar
Musicie powtarzać idiotyczny pomysł, który już opisał Kurier Szczeciński? Z jaką częstotliwością musiałyby te gondole kursować w godzinach szczytu, aby przewieźć tysiące osób z i/lub do Prawobrzeżnej części miasta? I ile ich musiałoby być? To się nadaje do małej turystycznej mieściny, ale nie do kilkusettysięcznego miasta. Myślenie nie boli.

Chyba jednak myślenie w twoim przypadku boli. Ten system miałby być zrobiony jako dodatek do tego co mamy. Nikt tu nie mówi o zastępowaniu konwencjonalnej komunikacji miejskiej (autobusy/tramwaje) gondolami, a jedynie stworzeniu dodatkowego środka transportu. Nikt nie będzie cie zmuszał do jeżdżenia tym jeśli nie chcesz.
J
Jan2
Wszystkim zainteresowanym proponuję wpisać na GOOGLE:Wuppertal kolejka .I poczytać sobie.
F
Fafik
Już jest szybki tramwaj 30 lat go budują, teraz będą gondole:)hehehhehh Strefa płatnego parkowania(jena z najdroższych w Polsce) też była wprowadzona po to by budowac parkingi , pamiętacie kiedy to było i co wtedy mówiono???A ile zostało już wybudowanych parkingów od tamtego czasu??Prędzej UFO tu wyląduje jak coś się zmieni!!!Z czym do ludzi wiocho z tramwajami! Tysiącom naszych urzędasów sama dokumentacja przy ich podejściu zajęłaby 20 lat:)
k
karol
Niestety w tym buraczanym mieście to nie przejdzie , bo wagoniki są przewidziane na 5 osób .Zapewne zarwał by się po pierwszym dniu i okazałoby się że w środku znajdowało się 20 osób.:)buahahahah Niestety nikt chyba nie zmieni mentalności większości osób w tej wsi z tramwajami!
g
gość
Ale przecież prima aprilis jest 1 kwietnia
k
krzyś
Niech Szczecin będzie przykładem dla Europy i Świata !!!

Jasne że tak! Kolejni ludzie, (myślę o motorniczych) na bruk.
Uważam, że Szczecin już jest świetnym tego przykładem, nie tylko dla Świata i Europy ale dla samej Polski.
Mam na myśli oczywiście, likwidacja zakładów pracy i wywalanie ludzi na bruk.
Pozdrawiam.
P
Paweł
Fajnie by było ale nic z tego nie będzie. Jeśli to nic miasta nie będzie kosztowało to żaden biznes bo nie da sie wałków robić i przetargów ustawiać.

Ot i całe, smutne acz prawdziwe, podsumowanie rzeczywistości. Bo co komu by szkodziło skoro to tylko wyłącznie za prywatną kasę? Niech budują, na zdrowie, przecież miasto niczym nie ryzykuje, a może sporo zyskać.
a
arek
człowieku nie w tym kraju
G
Gość
Jeżeli chcą gondoli, to na cholerę pieniądze na "Swingi" wywalają?
B
Bartek
No to za pół roku w Poznaniu albo Wrocławiu bedą mieli MISTERA a my floating tramwaje
R
Rysiek z Arkansas
Latające gondole chyba kłócą się jednak z pływającymi ogrodami Ludzie... 1 kwietnia Piotruś ogłosił ideę Floating Garden, ja rozumiem - wszyscy jesteśmy podatni na pięknie brzmiące wizje, ale zachowajcie odrobinę rozsądku w tym wszystkim. Ani pływających ogrodów, ani tym bardziej gondoli w Szczecinie nie będzie.

Piszesz: odrobinę rozsadku powodzenia jeśli próbujesz znaleźć tam rozsadek
l
lamerek
zenujace jest to ze w koncu ktos chce zrobic cos ciekawego, aby reszta miast mogla zazdroscic, znajac zycie predzej bedzie we wrocku bo w szczecinie wola kase do kieszeni pchac i nic nie robic nawet jak jest za darmo...
Więcej informacji na stronie głównej Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie