Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Goleniów wprowadził darmową komunikację miejską dla mieszkańców

Marek Jaszczyński [email protected]
Goleniów chce rozwijać  komunikację miejską, ale biorąc pod uwagę potrzeby mieszkańców. Stąd ostrożne podejście do uruchomienia autobusu prowadzącego do Goleniowskiego Parku Przemysłowego i Szczecina. Bo na tej lini nie ma pasażerów
Goleniów chce rozwijać komunikację miejską, ale biorąc pod uwagę potrzeby mieszkańców. Stąd ostrożne podejście do uruchomienia autobusu prowadzącego do Goleniowskiego Parku Przemysłowego i Szczecina. Bo na tej lini nie ma pasażerów Jakub Pasternak
To pierwsze miasto w regionie, które zdecydowało się na taki krok.

Darmowa komunikacja została wprowadzona 1 lipca ubiegłego roku. Teraz po Goleniowe kursuje sześć linii oraz tzw. zielona linia (w czasie wakacji) do Lubczyny. Gmina zdecydowała się na bezpłatną komunikację, po tym jak skończyła się trzyletnia umowa z przewoźnikiem.

Pomysłodawcy liczyli, że część mieszkańców zrezygnuje z jazdy samochodem i przesiądzie się do darmowego autobusu. A to będzie miało wymiar ekologiczny. Przy okazji trasę przejazdów ograniczono o przystanki, które nie miały frekwencji. A rozszerzono, zgodnie z wcześniejszymi wnioskami mieszkańców, o przystanki na przykład przy cmentarzu. Zmieniono także przebieg trasy w Helenowie.

Gmina szacowała koszty uruchomienia darmowej komunikacji na 50 tysięcy złotych na rok. I w takiej kwocie zamknęło się dofinansowanie. Ale czy zmieniła się liczba pasażerów?

- Wbrew pozorom ani na plus, ani na minus. Ci, którzy jeździli do tej pory komunikacją nadal z niej korzystają - mówi Tomasz Banach, zastępca burmistrza Goleniowa. - Natomiast sporym zainteresowaniem mieszkańców cieszyła się tzw. zielona linia, czyli autobus do Lubczyny. Zastanawiamy się także czy nie uruchomić kolejnej linii do Goleniowskiego Parku Przemysłowym i do Szczecina. Ale póki co pracownikom tamtejszych firm opłaca się dojeżdżać własnymi samochodami.

Pomysł z uruchomieniem nowej linii podchwycili mieszkańcy gminy Goleniów. Inicjatywa ma na celu utworzenie połączenia liną autobusową miejscowości Szczecin - Strefa Trzebusz - Załom - Pucice - Kliniska Wielkich - Rurzycy - Goleniowski Park Przemysłowy - Goleniów.

- Według naszych danych brakuje ludzi do pracy w firmach należących do Goleniowskiego Parku Przemysłowego - mówi Marcin Gręblicki, radny Goleniowa i przewodniczący stowarzyszenia "Innowacyjna Polska". - Zasoby gminy są wydrenowane. Dlatego pracodawcom zależy na tym, żeby było połączenie ze Szczecinem, bo stamtąd mogliby dojeżdżać pracownicy.

Petycję można podpisać w internecie pod adresem: http://www.petycje.pl/petycja/11051/polsczenie_autobusowe_szczecin_-_goleniow. html.
Gmina pomysł chwali, ale zwraca uwagę na poprzednie doświadczenia.

- Mieliśmy już dwie próby skierowania autobusu z Goleniowa do parku przemysłowego, ale zainteresowanie pasażerów było nikłe - twierdzi Tomasz Banach z goleniowskiego magistratu. - Okazuje się, że pracownikom tamtejszych firm szybciej i łatwiej jest dojechać własnym autem. Według naszych szacunków blisko połowa pracowników firm w strefie dojeżdża do pracy z terenu gminy Szczecin.
Gmina ma też własne plany. Chce, aby w miejscowości Załom, tuż przy granicy ze Szczecinem, powstało centrum przesiadkowe z poczekalniami.
W planach jest także monitorowany parking typu Park&Ride, czyli umożliwiający zostawienie samochodu i przesiadkę na komunikację miejską.

Czy podobny pomysł można przenieść na grunt szczeciński? A może władze miasta mają własne propozycje dotyczące zachęcenia mieszkańców do skorzystania z komunikacji miejskiej?

- Aby zachęcić mieszkańców do jazdy komunikacją miejską a nie własnym samochodem, miasta w Europie działają na kilku płaszczyznach - opowiada prof. Wojciech Bąkowski z Katedry Organizacji i Zarządzania Wydziału Uniwersytetu Szczecińskiego.

Na przykład w Rzymie. Najpierw wprowadzono tzw. taryfę zerową w centrum miasta (rok 1976). Rozwiązanie to zakładało rozszerzenie strefy bez samochodów, budowę parkingów typu "parkuj i jedź", gdzie za bilet parkingowy jedzie się autobusem. Ale to rozwiążanie się nie sprawdziło.
W innych miastach spowolniono ruch w centrum ograniczając prędkość do 30 kilometrów na godzinę. Następnie wprowadzono system BRT (szybki transport autobusowy - system drogowego transportu publicznego, w którego skład wchodzą autobusy oraz infrastruktura) a dopiero na końcu nową taryfę.

Powinniśmy jednak pamiętać, że dopuszczenie sporej grupy pasażerów do darmowych przejazdów wiąże się nierozerwalnie z koniecznością znacznego zwiększenia dotacji miejskiej dla Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego. Albo drastyczną podwyżką biletów dla pasażerów, którzy nie są ze Szczecina.

- Jeśli wszyscy mieszkańcy mogliby jeździć za darmo, wówczas można podnieść ceny biletów dla tych spoza Szczecina, bo korzystać z nich będą wtedy zasadniczo osoby przyjezdne. Jednak tu znowu pojawiają się kolejne pytania, jak chociażby: co z pracownikami, studentami i uczniami dojeżdżającymi do Szczecina z innych miejscowości? - zastanawia się Robert Łubiński ze Szczecińskiego Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej. - Dlatego też cała sprawa wymagać musi dogłębnej i szczegółowej analizy oraz zapewne niezwykle trudnych i długotrwałych konsultacji społecznych. Ale to nie znaczy, że nie warto spróbować.

Pomysł, jak każdy zmierzający do rozluźnienia ruchu pojazdów indywidualnych, chwali też przewoźnik.

- Podstawowym działaniem powinno być pokazanie, że komunikacją miejską dojedzie się szybciej. W przypadku autobusów, to można dość prosto zrobić. Na przykład poprzez wydzielone pasy ruchu tylko dla nich. Przykład, to ulica Hangarowa aż do Trasy Zamkowej. Albo poprzez wprowadzenie autobusów na torowiska, czy wspólne przystanki dla tramwajów i autobusów np.na alei Wyzwolenia od dawnej Dany do Ronda Giedroycia, przy ul. Wyszyńskiego od Przychodni portowej do Bramy Portowej, przy al. Wyzwolenia od ul. Słowackiego do Ronda Giedroycia. Oczywiście w ramach przebudowy torowisk, ich remontów, przystosowywanie ich do ruchu autobusów - podkreśla Włodzimierz Sołtysiak, prezes Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego "Dąbie".

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński