Głos na tory. Tory aż do osiedla Bukowego i Płoni, a tramwaje pojadą po szlakach kolejowych

Marek Jaszczyński
Andrzej Szkocki
Pokazujemy kolejne pomysły na rozwój komunikacji szynowej w naszym mieście. Kompleksowy plan bierze pod uwagę wykorzystanie wagonów dwusystemowych.

Na łamach Głosu Szczecińskiego można podzielić się swoimi propozycjami w ramach akcji „Głos na tory”.

- Zgłaszający swoje propozycje budowy nowych linii tramwajowych skupiają się wyłącznie na jakimś odcinku, nie uwzględniając tego, skąd i dokąd ta linia ma prowadzić, gdzie ma się łączyć z istniejącą siecią, jaki ma mieć numer, czy też jaki będzie miała wpływ na sieć linii autobusowych po jej wybudowaniu - uważa Marcin Klassa, autor książek i pasjonat kominikacji. - Ludzie przeważnie nie zdają sobie sprawy z tego, że komunikacja miejska jest jednym wielkim systemem i poszczególne linie mają wpływ na siebie nawzajem. Ktoś czasem rzuci pomysł typu „na tej ulicy powinien jeździć tramwaj”. Tak było w przypadku linii autobusowej na ulicy Jagiellońskiej w Szczecinie. A tu trzeba patrzeć całościowo.

Czytaj również: Głos na tory: Zastanawiamy się gdzie budować nowe tory

Dokąd z pętli „Turkusowa”?

Pan Marcin zwraca uwagę, że najnowsza linia tramwajowa w Szczecinie kończy się na skraju osiedla Słonecznego.

- Wiadomym jest, że linia ta będzie wydłużona. Nie ma pewności, który z przedstawianych wariantów zostanie uwzględniony w projekcie. Jednym z rozwiązań może być dociągnięcie głównej linii do ulicy Łubinowej, skąd po rozwidleniu tramwaje mogą pojechać do ulicy Struga, osiedla Bukowego i Kijewa oraz do Płoni - uważa Marcin Klassa. - Mieszkańcy tego ostatniego osiedla wcale nie są gorsi i również zasługują na sprawną komunikację miejską.

A co dla lewobrzeżnej części miasta? - Starą prawdą jest to, że powinna powstać linia do ronda Uniwersyteckiego. Tutaj mogłaby dojeżdżać „dwunastka”, dzięki czemu na pętli Pomorzany zrobiłoby się miejsca i zlikwidowałoby się „przymusowe” postoje na ulicy Smolańskiej - uważa miłośnik. - Na rondzie powstałaby pętla, a w przyszłości rozwidlenie do cmentarza przy ulicy Bronowickiej i do Przecławia. Infrastruktura drogowa obiekty inżynieryjne gotowe są od lat, tylko torowiska brakuje.

Pan Marcin przypomina, że linia tramwajowa do Prze-cławia nie jest wymysłem miłośników komunikacji miejskiej lecz planistów w urzędzie miasta. Dla jej potrzeb zbudowano wiadukt kolejowy nad ulicą Południową. Jest zatem miejsce na torowisko, a połączenie tramwajowe jest potrzebne. Linia autobusowa 81 obsługiwana przegubowcami już nie wystarcza.

A co w centrum? Plac Rodła jest jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w Szczecinie. Sygnalizacja świetlna w tym miejscu nie uwzględnia ruchu tramwajowego na skrętach. Przez to składy linii nr 12 muszą w oczekiwaniu na możliwość przejazdu przez jezdnię poprzeczną blokować ruch samochodowy na prostopadłej do niej jezdni. Rondo tramwajowe na wzór tego na placach Wolności w Łodzi i Katowicach by ułatwiło tutaj ruch tramwajowy. Umożliwiłoby to na przykład krótszy przejazd z Niebuszewa do zajezdni Golęcin.

Nasz rozmówca jest również zwolennikiem powrotu linii tramwajowej nie tylko na śródmiejskim odcinku alei Wojska Polskiego, ale rówież na ul. Obrońców Stalingradu.

W ciągu najbliższych pięciu lat ma powstać przedłużenie linii tramwajowej do CH „Ster”. Najpierw mają powstać trzy koncepcje, z których do realizacji ma zostać wybrana jedna.

- Już dziesięć lat temu powstał fragment toru na rondzie w Gumieńcach. Można by go wykorzystać i wybudować trasę dwutorową aż do pętli pod Mierzynem dla linii stałych, jak 8 i 10, zaś dla linii „cmentarnych” 14 i 15, uruchamianych w okresie Wszystkich Świętych pozostawić ruch na pętli ulicznej Ku Słońcu - Kwiatowa - Gumieńce - dodaje Marcin Klassa.

Zobacz także: Szczeciński Szybki Tramwaj i pierwsze opinie. Pasażerowie chętnie jeździli w weekend [wideo, zdjęcia]

Szczeciński Szybki Tramwaj i pierwsze opinie. Pasażerowie ch...

A może tramwaj na tory kolejowe?

Koncepcja pochodzi jeszcze z 1947 roku. Wtedy to władze miasta wraz z władzami PKP miały pomysł, by od przystanku końcowego „szóstki” w Gocławiu tramwaj puścić po torze kolejowym do Polic. W 1950 roku mówiło się o puszczeniu tramwajów przez Zdroje, Podjuchy, Klucz do Gryfina.

- Już w latach 80. w niemieckim Karlsruhe uruchomiono tego typu tramwaje, które potrafią poruszać się po obu typach torowisk. Problemem nie jest szerokość toru, który w Szczecinie jest taki sam na kolei jak i dla tramwajów. Jest różnica w napięciu sieciowym. Niemcy ten problem rozwiązali i ten rodzaj komunikacji usprawnił transport publiczny w całej aglomeracji. Również w Szczecinie jest to możliwe. Oczywiście doceniam zalety Szybkiej Kolei Miejskiej, której koncepcja spodobała się władzom Szczecina. Ale bardziej przystępny dla pasażerów będzie tramwaj dwusystemowy, który zabierze pasażerów np. na osiedlu Chemik w Policach, przejedzie torami kolejowymi do Szczecinie, gdzie po torach tramwajowych dojedzie na pl. Rodła i Bramę Portową. Nie trzeba się wtedy przesiadać na dworcach węzłowych - uważa pasjonat.

Zobacz także: Szybki tramwaj może pojechać bliżej osiedli

Nasza akcja: Głosy na tory

Drodzy Czytelnicy przypominamy o naszej akcji „Głos na tory”. Czekamy na wasze opinie dotyczące tego, gdzie powinny zostać zbudowane nowe linie tramwajowe.

Kiedy skończyliśmy budować pierwszy etap Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju od razu pojawiły się głosy, że tramwaj urywa się dość nieoczekiwanie w miejscu oddalonym od osiedli. A lewobrzeże? Potrzeby w zakresie nowych tras tramwajowych ciągle są ogromne. Kierunki, w jakich miałyby jeździć tramwaje można wymienić jednym tchem: 26 Kwietnia, Mieszka I, Warszewo, Zawadzkiego, Mierzyn. Wysyłajcie swoje komentarze na adres: marek.jaszczynski@polskapress.pl

Co nas czeka w najbliższych latach? To budowa łącznika z pętli w Lesie Arkońskim do al. Wojska Polskiego co jest planowane na lata 2016-2017. Na skrzyżowaniu Wojska Polskiego, Szafera i Spacerowej powstanie rondo wraz z torowiskiem, które pozwoli pojazdom szynowym na jazdę we wszystkich kierunkach.

FLESZ: Kiedy będzie wiosna? Zwierzęta dają sygnały.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 19

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

a
antyWie

Trolejbusy do Dąbia i na Słoneczne proste i ekologiczne i wzglednie ekonomiczne, ja bym chcial by Krzystek splacal te pozyczki ktorymi zadluzyl miasto

a
annita

a może tak uruchomić trolejbusy?

W
Witek
W dniu 22.11.2015 o 19:06, Marta napisał:

A co z Dabiem?

A nic, wystarczy, że będzie dobrze skomunikowana linia tramwajowa do Kijewa i rozsądnie pobudowana siatka autobusowa. Z Dąbia autobusy jeżdżą bardzo często i jest jeszcze alternatywa pkp, wystarczy tylko ujednolicić bilety tak jak to było np. podczas tall shipów.

M
Marta

A co z Dabiem?

M
Michał

Tramwaj powinien pojechać ul.26-go Kwietnia , Taczaka do "tymczasowej pętli" w okolicach Hubala-Janka Muzykanta.

Infrastruktura drogowa wydaje się być gotowa. Mogłaby być to linia do Potulickiej.

c
cezar
W dniu 22.11.2015 o 07:31, Piotr K. napisał:

Nie wybudowano tramwaju dla wiekszej liczby mieszkancow do Slonecznego a wybudowano dla mniejszej, nieefektywne wydatki...podatnik zaplaci a ktos sie ustawi...to jest Polska dla bogaczy a nie dla obywateli,nowe tramwaje sa puste - "Prawdziwe Elity" po 1989 sa gorsze od tych okupantow z czasow PRL

 

Drogi Piotrze K.

Tramwaje nie są puste; są co najmniej dwa razy dłuższe od autobusu i mają większą częstotliwość przejazdu co może faktycznie sprawiac wrazenie "pustości". Ale jako pasażer wolę jechać jak to okresliłeś pustym niż wpychać się na pierwszy schodek autobusu. Zapewne są też i miłosnicy jazdy w ścisku...fakt, mogą być teraz zawiedzeni i smutni. Zapoznaj się najpierw z planami SST a potem lamentuj. Drugi etap budowy linii przewiduje dojazd do Kijewa. Też bym wolał wsiadać na pętli "Słoneczne" ale są jeszcze takie kwestie jak:pozyskanie środków,prawo własności gruntu czy racje obywatelskie - tramwaj na Słoneczne czy Bukowe ??

 

Nie od razy Rzym zbudowano !

 

P.S.

Podziękuj okupantom z przed 1989r. że projektując i budując Most Pionierów przewidywali linię tramwajową na Prawobrzeże , bo inaczej to byś nadal w ścisku jezdził ;)

a
azymut

Tramwaje powinny jezdzic do petli w smerdnicy  do ploni jest pas zieleni  takze nie bylo by problemu tam poprowadzic tramwaju

w
wyblinek

Do Trzebieży też są tory :) 

b
borsq

I jeszcze port kosmiczny na Gontynce ;)

P
Piotr K.

Nie wybudowano tramwaju dla wiekszej liczby mieszkancow do Slonecznego a wybudowano dla mniejszej, nieefektywne wydatki...podatnik zaplaci a ktos sie ustawi...to jest Polska dla bogaczy a nie dla obywateli,nowe tramwaje sa puste - "Prawdziwe Elity" po 1989 sa gorsze od tych okupantow z czasow PRL

e
erty

Do Zdunowa niepotrzeba tramwaju, za malo mieszkancow, a Szpital w Zdunowie nalezy zlikwidowac, a pacjentow przeniesc do centrum miasta

p
prawy

A gdzie GS 24 kiedykolwiek widział szlak kolejowy na oś.Bukowe ?

Do Płoni, owszem był a nawet dalej do Kołbacza tylko że po nim pozostało tylko wspomnienie i budynki wielorodzinne na miejscu torów !

Po co rozbudzać nie do zrealizowania marzenia mieszkańców ?

Dla statystyki wejść ? Czy po co? Szczecin rozbudowywuje się w kierunku  Polic,Dobrej , Przecławia i tam nalezy koncentrować się na sukcesywnej poprawie szybkiej komunikacji miejskiej. W kierunku Stargard Szcz. rozbudowa Miasta jest ograniczona poprzez obszary Natura 2000 oraz Puszczę Bukową.

p
piotr

obowiazkow lina tramwajowa na rede przez mieszka I obsluga cmentarza pomorzan galerii molo itp. dodatkowo budowa lini prze plonie do staragrdu przez miedwie.

m
mamka

Tramwaj do Płoni to świetny pomysł ale warto pomyśleć nad tramwajem do Zdunowa. Szybki i sprawny sposób dojazdu z centrum do szpitala.

D
Dyletant

Pętla na rondzie Akademickim. Ktoś tu się czegoś za dużo nawdychał.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3