Gdzie się podziały samochody spod Trasy Zamkowej w Szczecinie? Wolne miejsca nie wszystkich cieszą

Szymon Wasilewski
Szymon Wasilewski
Parking pod Trasą Zamkową w Szczecinie. Sebastian Wołosz
Od poniedziałku w Szczecinie działają: Strefa Zamieszkania Stare Miasto oraz Płatne Parkingi Niestrzeżone. Efekt jest taki, że zarówno tam, gdzie obowiązuje strefa, jak i pod Trasą Zamkową, od 1 lutego zaparkujemy bez problemu. Jednak nie dla wszystkich wolne miejsca są pozytywnym objawem.

Zmiany w parkowaniu od 1 lutego

Od 1 lutego pod Trasą Zamkową działa Płatny Parking Niestrzeżony. Za pierwsze 15 minut zapłacimy 0,50 zł, a za każde kolejne rozpoczęte 15 minut – 0,50 zł (czyli 2 zł za godzinę). Opłaty obowiązują od godz. 8 do 17. Abonamenty SPP nie są tu honorowane. Trzy kolejne takie miejsca stworzono przy ul. Czarnieckiego, ul. Ogińskiego i ul. Szymanowskiego.

Nowością od 1 lutego jest także Strefa Zamieszkania Stare Miasto. Parkowanie jest droższe. Parkowanie tutaj kosztuje 1,50 za pierwsze rozpoczęte 15 minut, za każde kolejne 5 minut – 0,50 zł.

ZOBACZ TEŻ:

Efektem tego, właściwie każdego dnia od poniedziałku, są wolne miejsca na zazwyczaj zatłoczonym parkingu pod Trasą Zamkową

- Coś takiego zdarzało się tylko w dni wolne. W dni robocze po godzinie 8 trzeba było liczyć na łut szczęścia. Teraz nie ma problemu, ale za jaką cenę - mówi jeden z kierowców, który oglądał stawki cenowe parkowania pod Trasą Zamkową.

Widocznie luźniej jest także m.in. na ul. Tkackiej objętej SZSM, która dotychczas zastawiona była autami właściwie przez cały dzień.

Zmiany mają na celu wymuszenie m.in. większej rotacji aut. Czy nowe zasady faktycznie będą miały taki efekt? Nie wszyscy są przekonani:

  • "Będziemy tylko więcej płacić" - pisze internauta.
  • "To rozbój na kierowcach. Cały ten urząd miasta na każdym kroku prześladuje kierowców" - uważa kolejna osoba.
  • "Samochody są dalej zaparkowane, tylko w innym miejscu. Nic się nie zmieniło, tylko inne miejsca zostały znalezione. Chyba mądrale z magistratu nie sądziły, że wszyscy kierowcy się wystraszą i przyjadą komunikacją. Żenujące decyzje" - czytamy w innym komentarzu.

ZOBACZ TEŻ:

Gdzie podziały się auta, które do tej pory zostawiane były pod estakadą Trasy Zamkowej? Tego nie wiemy, ale od kilku dni zauważyć można nieco większe zainteresowanie parkingiem Park and Ride przy ul. Hangarowej.

Zmiany w polityce parkingowej

Magistrat tak tłumaczy zmiany w dotychczasowej polityce parkingowej: - Dotyczą one nie tylko obszaru Starego Miasta oraz Płatnych Parkingów Niestrzeżonych. Od 31 marca ma zacząć obowiązywać nowa, powiększona Strefa Płatnego Parkowania (ostatnio uchwałę w tej sprawie prokuratura skierowała do sądu).

"Strefa w obecnej postaci nie spełnia swojego podstawowego zadania, czyli nie wymusza rotacji aut na wymaganym poziomie. Liczba zarejestrowanych pojazdów w Szczecinie przekracza dziś 300 tys. To dwa razy więcej w porównaniu z 2005 rokiem. 88 tys. aut codziennie wjeżdża do Szczecina z zewnątrz. Średnia liczba wolnych miejsc w strefie w godzinach szczytu spadła do krytycznego poziomu 2,9 proc. Jeszcze gorzej jest na obrzeżach strefy. Prawidłowy poziom wolnych miejsc to 15-30 proc. Zbyt mała rotacja aut w centrum miasta jest spowodowana przede wszystkim nadmierną liczbą abonamentów i opłat zryczałtowanych. Pojazdy z opłatami długoterminowymi zajmują połowę strefy. Stąd konieczność zmiany struktury cennika i przesunięcie ciężaru poboru opłat z abonamentów, opłat zryczałtowanych - na opłaty krótkoterminowe dostępne w parkomatach. Zmiany w SPP są częścią Nowego Ładu Parkingowego, który miasto będzie stopniowo wdrażać w najbliższych latach. Nadrzędnym celem jest osiągnięcie zrównoważonej mobilności, czyli zbudowanie systemu, w którym różne formy przemieszczania się po mieście (pieszo, komunikacją publiczną, rowerem, samochodem) będą się wzajemnie uzupełniać"

- wyjaśnia Wojciech Jachim, rzecznik NiOL.

W ramach działań zachęcających szczecinian do korzystania z komunikacji publicznej miasto obniżyło ceny biletów okresowych, a 31 marca 2021 roku zostanie uruchomiona linia autobusowa nr 90, która będzie obsługiwać ścisłe centrum. W tym roku ma zostać uruchomiona zmodernizowana sieć roweru miejskiego Bike_S.

ZOBACZ TEŻ:

SPP w Szczecinie będzie większa i droższa. To już pewne. Zob...

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

L
Leszekk73

Pod Trasą parkowali ludzie, ktorzy dojeżdżają autem do pracy. Czyli parkują ponad 8 godzin, dzień w dzień. Teraz za parkowanie w tym samym miejscu musieliby zapłacic wiecej niż za abonament. Ludzie nie są głupi, więc wolą stanąć w innych darmiwych miejscach (a są takie) lub wykupić abonament i zająć miejsca w strefie na cały dzień. Dzięki temu w strefie jest jeszcze mniejsza rotacja, niż była. A pod Trasą 90 procent miejsc świeci pustkami, bo całe te wielkie potrzeby rotacji, to wymysł ludzi z magistratu i ogólnie przeciwników samochodów. Jak na Starówce i na Wałach są pozamykane lokale, to kto i po co miałby parkować pod Trasą na godzinę czy dwie? Na prawdę ktokolwiek jest zaskoczony skutkami tej bezmyślnej decyzji?

Dodaj ogłoszenie