MKTG SR - pasek na kartach artykułów

GDDKiA podpisała umowę z wykonawcą obwodnicy Stargardu za 76 mln zł

PAP
Wschodnia obwodnica Stargardu będzie 4,5-kilometrowym odcinkiem drogi krajowej nr 20 poprowadzonej nowym śladem. Zaprojektuje ją i zbuduje firma Strabag
Wschodnia obwodnica Stargardu będzie 4,5-kilometrowym odcinkiem drogi krajowej nr 20 poprowadzonej nowym śladem. Zaprojektuje ją i zbuduje firma Strabag GDDKiA Szczecin
Obwodnica Stargardu w ciągu DK20, czyli wschodnia cześć ringu wokół miasta, ma kosztować 76 mln zł i powstać do 2027 r. W szczecińskim oddziale GDDKiA w środę podpisano umowę z wykonawcą inwestycji.

Wschodnia obwodnica Stargardu będzie 4,5-kilometrowym odcinkiem drogi krajowej nr 20 poprowadzonej nowym śladem. Zaprojektuje ją i zbuduje firma Strabag. Koszty inwestycji, która wyprowadzi ruch tranzytowy z miasta, to 76,04 mln zł. Na przygotowanie projektu i uzyskanie decyzji ZRID przewidziano 17 miesięcy, Na prace budowlane 15 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych. Obwodnica ma być otwarta jesienią 2027 r.

- W Stargardzie mamy już południowe obejście (S10), które komunikuje przemysł. Po wybudowaniu tej części obwodnicy dopniemy prawie do końca ring Stargardu. Wyprowadzenie na ring ruchu tranzytowego, ale też zbiorczego lokalnego, otwiera możliwość przebudowy centrum miasta – powiedział prezydent Stargardu Rafał Zając podczas podpisania umowy na zaprojektowanie i budowę obwodnicy w szczecińskiej siedziby GDDKiA.

Dokumenty parafowali wicedyrektor oddziału GDDKiA Mariusz Mierzwa i regionalny szef Strabagu Stanisław Buksa. Oferta Strabag była najtańszą z siedmiu ofert (od 76,04 mln zł do 91,6 mln zł) złożonych w postępowaniu przetargowym. Głównym kryterium była cena (55 proc.), a kolejnym - przedłużenie gwarancji na obiekty mostowe (30 proc.).

Nowy obwodnicowy odcinek DK20 zaplanowano na wschód miasta. Obecnie „dwudziestka” prowadzi od węzła Stargard Wschód przez miejscowości Święte i Strachocin do centrum Stargardu. Na trasie jest wiele skrzyżowań i przejść dla pieszych. Tworzą się korki. GDDKiA podkreśla, że dzięki wybudowaniu obwodnicy poprawi bezpieczeństwo i nawet czterokrotnie skróci czas przejazdu. Obecny stargardzki odcinek DK20 ma 7,4 km, nowa droga ma mieć prawie 3 km mniej.

Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP, czyli główna dla ruchu przyspieszonego. Na węźle Stargard Wschód połączy się z drogą S10, przejdzie przez dolinę rzeki Krąpiel, następnie przetnie drogę powiatową Strachocin – Sułkowo (powstanie tam wiadukt) oraz linię kolejową nr 202 Stargard – Gdańsk (kolejny wiadukt) i włączy się w obecny przebieg DK20 ok. pół kilometra od granicy miasta Stargard.

- Zadanie wydaje się proste do realizacji, ale będzie kilka trudniejszych obiektów. Ponad 70-metrowy most i prawie 63-metrowy wiadukt – zaznaczył dyrektor szczecińskiego oddziału GDDKiA Łukasz Lendner, prezentując w środę inwestycję razem z wojewodą zachodniopomorskim Adamem Rudawskim i prezydentem Zającem.

Lendner wyjaśnił, że planowany most nad Krąpielą będzie miał aż 62,9 m długości, ponieważ przechodzi przez rzekę i tereny zalewowe. Przypomniał też, że DK20 ma ponad 300 km, prowadzi aż do Gdyni (przez Chociwel, Drawsko, Szczecinek, Bytów, Kościerzynę) i obserwowany jest na niej duży ruch tranzytowy. Lendner podkreślił też, że koszty budowy i projektu 4,5 kilometrowego odcinka wynoszą 76 mln zł, ale koszty całego zadania, z wykupami gruntów i pracami przygotowawczymi, to ok. 170 mln zł.

Wojewoda Adam Rudawski zwrócił uwagę na dużą liczbę inwestycji drogowych realizowanych w regionie, m.in. na S10, S11, S3 i S6. Podkreślił, że budowa obwodnicy na DK20 oraz kolejnych odcinków S10 między Stargardem i Piłą (dalej „dziesiątka” prowadzi do Bydgoszczy, Torunia, Warszawy) jest ważna dla rozwoju gospodarczego województwa.

- Stargard jest jednym z najlepiej inwestujących miast w Zachodniopomorskiem. Obwodnica ułatwi dostęp przedsiębiorcom, firmom, które będą miały dodatkowy dojazd – powiedział Rudawski.

Obwodnica Stargardu w ciągu DK20 jest jedną z dziewięciu inwestycji w woj. zachodniopomorskim realizowanych z rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. W tym roku gotowa będzie obwodnica Gryfina na DK31, a wiosną 2025 r. ma zostać oddana do użytku obwodnica Szczecinka (DK20). Niedawno zostały podpisane umowy na zaprojektowanie i budowę trzech obwodnic na DK22 – Szwecji, Rusinowa i Wałcza. Dla obwodnicy Kołbaskowa (DK13) opracowano projekt budowlany, w ubiegłym roku uzyskano decyzję ZRID.

Lendner zapowiedział, że w szczeciński oddział GDDKiA przygotowuje na najbliższe lata 12 inwestycji o wartości ok. 9 mld zł. Najważniejsza z nich to Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina, które będzie miało 50 km, w tym podwójny pięciokilometrowy tunel pod Odrą.

Źródło:

Polska Agencja Prasowa
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zmiany w prawie o sprzedaży alkoholu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński