Fundusze Europejskie. Nowe rozdanie. Rozwój transportu kolejowego i drogowego

pixabay.comZaktualizowano 
pixabay.com
Zrównoważony rozwój sieci transportowych na Pomorzu Zachodnim jest niezwykle istotny - z uwagi na skrajne, peryferyjne położenie w województwie dwóch głównych ośrodków rozwoju: Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego oraz Koszalińsko-Kołobrzesko-Białogardzkiego Obszaru Funkcjonalnego. Dojazd do nich, zwłaszcza z centralnej części województwa, wymaga sprawnego systemu transportowego.

Główne arterie drogowe regionu, tj. droga krajowa nr 3 - ekspresowa na niepełnym przebiegu - i droga krajowa nr 6, która w perspektywie najbliższych lat stanie się nowoczesną, ekspresową na całym obszarze województwa arterią, biegną po krawędziach województwa. Środek trzeba wypełnić dobrymi drogami regionalnymi. Zwłaszcza że najbardziej dotknięte problemami społeczno-gospodarczymi obszary w regionie, chociażby pod względem bezrobocia, są też obszarami o największych trudnościach komunikacyjnych. Nie da się więc praktycznie zrealizować procesu włączenia społecznego bez włączenia komunikacyjnego.

Poza tym sprawny system transportowy warunkuje możliwość dostępu do rynku pracy tych największych miast regionu. Gdy bowiem w samym Szczecinie czy Koszalinie nie ma dużych kłopotów ze znalezieniem zatrudnienia, to już w gminach oddalonych od tych ośrodków jest odwrotnie. Dojazd do firm oferujących zatrudnienie w największych ośrodkach jest znacznie utrudniony. Również komunikacja między największymi miastami regionu nie należy do najlepszych. Nie ma też dobrych połączeń pomiędzy powiatami i gminami regionu.

Działania w całym województwie będą więc nastawione nie tylko na udrożnienie wojewódzkich połączeń, ale też na integrację wszystkich rodzajów transportu, powiązanych również z europejską siecią transportową TEN-T. To duże wyzwanie, jako że obszar metropolitalny Szczecina i obszar funkcjonalny Koszalina dziś stanowią jeszcze odrębne struktury terytorialne, których integracja komunikacyjna ciągle postępuje.

162 mln euro w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego zostaną więc przeznaczone na budowę i modernizację dróg w regionie - głównie dróg wojewódzkich. Jedynie 15 proc. tych funduszy trafi do gmin i powiatów na drogi lokalne. Na przebudowę i budowę dróg lokalnych dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego przeznaczono 8 mln euro. Natomiast na podobne działania w ramach Koszalińsko-Kołobrzesko-Białogardz-kiego Obszaru Funkcjonalnego - 4 mln euro. 12 mln euro trafi do powiatów, które wesprą - opracowywany przez Konwent Starostów - program rozwoju dróg powiatowych.

Niezwykle istotne są połączenia kolejowe, zaniedbane w ostatnim dwudziestoleciu. W ramach tych działań zostanie zrewitalizowana linia kolejowa nr 210 na odcinku Szczecinek - Drawsko Pomorskie, na co przeznaczono 35 mln euro.

Województwo od wielu lat dba o własny tabor kolejowy. Aby jeszcze bardziej zwiększyć atrakcyjność kolei jako środka transportu, planowane są modernizacja obecnego i dalsze zakupy nowoczesnego taboru dla obsługi ruchu regionalnego oraz - ze względu na graniczne położenie z Niemcami - trans-granicznego. Na te działania przeznaczono aż 75 mln euro.

Ze względu na znaczenie gospodarki morskiej dla regionu oraz ułatwienie transportu wodnego w obszarze Odrzańskiej Drogi Wodnej planowane są budowy, rozbudowy i modernizacje ogólnodostępnej infrastruktury szlaków żeglownych oraz utrzymanie dróg wodnych prowadzących do portów. Działania te stanowią uzupełnienie dla przedsięwzięć planowanych do realizacji centralnie przez rząd i powiązanych m.in. z właśnie zakończonymi dziesięcioletnimi negocjacjami polsko-niemieckimi w sprawie pogłębienia Odry Granicznej do głębokości 1,8 m oraz podpisaną w tej sprawie - w obecności premier Ewy Kopacz i kanclerz Niemiec Angeli Merkel - umowy na 1,5 mld zł.

Bez tej umowy, bez wspólnego porozumienia nie byłoby możliwości odbudowy drogi wodnej odrzańskiej, która jest kluczowa dla dalszego rozwoju portu Szczecin--Świnoujście.

Kontakt
Więcej na stronie:
www.funduszeeuropejskie.gov.pl. Główny Punkt Informacyjny: Szczecin, tel.: 800 34 55 34, e-mail: gpi@wzp.pl

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna

polecane: FLESZ: Ekologia na co dzień: 6 mitów, w które wierzymy

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3