Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Final Ligi Mistrzów czy Super Bowl? Sprawdź, które trofeum jest cenniejsze

Jacek Kmiecik
Jacek Kmiecik
„Wielkie Uszy” Ligi Mistrzów czy Trofeum Lombardiego Super Bowl – co jest cenniejsze w świecie sportu?
„Wielkie Uszy” Ligi Mistrzów czy Trofeum Lombardiego Super Bowl – co jest cenniejsze w świecie sportu? @ChampionsLeague/@SuperBowl/Twitter
Od byłego prezesa Bayernu Monachium, Karla-Heinza Rummenigge'a po numer jeden Paris Saint-Germain, Katarczyka Nassera Al-Khelaifiego – od lat wielu czołowych menedżerów w świecie piłkarskim podkreśla niewyobrażalny potencjał finału Ligi Mistrzów (i rozgrywek Champins League w ogóle) w bezpośrednim porównaniu z innym ważnym wydarzeniem sportowym, które odbywają się co roku na całym świecie, choćby z finałowym meczem rozgrywek futbolu amerykańskiego Super Bowl. Porównanie, które, jeśli może być podobne z punktu widzenia interesu, nie jest wcale tak korzystne dla Ligi Mistrzów z ekonomicznego punktu widzenia – informuje Calcio e Finanza.

W rzeczywistości, jeśli liczba widzów obu finałów na całym świecie jest niemal taka sama lub prawie taka sama, wartości pod względem przychodów są niższe w przypadku prawie każdej z ważniejszych pozycji, zarówno pod względem końcowego porównania Ligi Mistrzów z Super Bowl, jak i bezpośredniego porównania pomiędzy Champions League i NFL.

Globalna widownia finału Ligi Mistrzów i Super Bowl niemal taka sama

Jeśli chodzi o widownię telewizyjną, najnowsze oficjalne dane opublikowane przez UEFA, dotyczące globalnej widowni Ligi Mistrzów mówią o około 160 milionach widzów finału, przy średniej wartości dla każdej pojedynczej rundy Ligi Mistrzów wynoszącej około 129 milionów „średniej globalnej widowni”. Podobne liczby globalnej widowni generuje Super Bowl: w ostatnich latach finał rozgrywek futbolu amerykanskiego osiąga wartość nieco ponad 100 milionów widzów w samych Stanach Zjednoczonych, przy średniej wartości około 30/50 milionów dodatkowej wisowni na całym świecie.

finał Ligi MistrzówSuper Bowl
publiczność160 mln150 mln
pełny przychód z turnieju2,8 mld euro10 mld euro
wartość praw telewizyjnych2,4 mld euro7 mld euro
wartość marki, wg „Forbesa”160 mln euro730 mln euro
zyski miasta gospodarza123 mln euro550 mln euro

Podobne zainteresowanie na poziomie globalnym, ale wyniki ekonomiczne diametralnie się różnią. Finał Ligi Mistrzów i Super Bowl to ostatnie akty dwóch rozgrywek, odpowiednio Ligi Mistrzów i NFL, które generują zdecydowanie różne przychody: mówimy o 2,8 miliardach euro dla piłkarskiego Pucharu Europy przy ponad 9 miliardach dla amerykańskiej ligi futbolowej.

Zyski z telewizji w Lidze Mistrzów przy Super Bowl nieporównywalne

Największa różnica pojawia się przede wszystkim na poziomie praw telewizyjnych, przy zaledwie 2,4 miliardach zebranych przez UEFA na Ligę Mistrzów przy imponującej liczbie wygenerowanych przez NFL 7 miliarach euro na sezon (co wzrośnie nawet do 10 miliardów rocznie od 2023).

Super Bowl jest zatem najbardziej błyskotliwym wydarzeniem w i tak już niezwykle bogatym turnieju. Trudno oszacować wpływy w ciągu jednego roku: bilety na ostatnią edycję, zakończoną zwycięstwem Kansas City Chiefs nad Philadelhia Eagles (38:35) osiągnęły cenę nawet 40 tysięcy dolarów na rynkach wtórnych (podczas gdy UEFA atakuje te same platformy odsprzedaży, z oficjalnymi cenami na edycję 2022 wynoszącą średnio około 350 euro), podczas gdy bardzo drogie reklamy osiągnęły nawet 6 milionów euro za 30-sekundowy spot przy przychodach telewizji Fox, jako nadawcy, sięgących rekordowych 550 milionów euro.

Super Bowl najcenniejszą \marką, Liga Mistrzów dopiero siódma

Super Bowl, który według „Forbesa” pozostaje wydarzeniem sportowym o najcenniejszej marce (730 milionów wobec 160 mln w Lidze Mistrzów, zajmującą dopiero siódme miejsce w rankingu), staje się tym samym wydarzeniem także dla kibiców trwającym cały tydzień.

W ten sposób miasta-gospodarze jeszcze bardziej się wzbogaciły: szacunki dotyczące Phoenix, miejsca poprzedniego Super Bowl, wywołały aktywność na poziomie około 600 milionów euro, podczas gdy w przypadku Madrytu, miasta finału Ligi Mistrzów 2019, trochę ponad 120 milionów euro, przy wpływach z biletów UEFA z finału wynoszących około 7 milionów euro.

Drużyny w NFL zdoecydowanie mjętniejsze od klubów Ligi Mistrzów

Efekty kaskadowe dotyczą również poszczególnych drużyn, zaczynając od tematu przychodów: NFL rozdziela około 250 milionów euro na każdą z 32 drużyn wchodzących w skład ligi (łącznie więc chodzi o kwotę 8 miliardów dolarów), podczas gdy dla 32 uczestników Ligi Mistrzów udział dochodów do podziału, według wyników, wynosi łącznie 2 miliardy euro.

Nie jest więc przypadkiem, że franczyzy NFL zajmują trzydzieści miejsc w rankingu 50 najcenniejszych drużyn sportowych na świecie, w porównaniu z ośmioma obecnymi na liście klubami piłkarskimi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Final Ligi Mistrzów czy Super Bowl? Sprawdź, które trofeum jest cenniejsze - Sportowy24

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński