Energopol wycofa wniosek o upadłość. Dobra wiadomość dla inwestycji w regionie?

Marek Rudnicki
To dobra wiadomość dla inwestycji w regionie. Firma Energopol Szczecin wraca do gry i w przyszłym tygodniu wycofa wniosek o upadłość. Dowiedzieliśmy się, co było przyczyną jego złożenia.

- W przyszłym tygodniu Energopol Szczecin wycofa wniosek z sądu o upadłość - zapowiada Piotr Żak, rzecznik firmy.

Poinformował też, że przyczyną złożenia wniosku było „zaleganie z płatnościami firm zamawiających”.

- Przede wszystkim GDDKiA - tłumaczy. - Są to roszczenia kontraktowe, które Energopol wysunął wobec GDDKiA, a sięgające ponad sto milionów złotych.

Energopol prowadzi duże inwestycje nie tylko w zachodniopomorskim (m.in. w Łodzi tunel średnicowy), kwota więc nie dotyczy tylko naszych budów. Główną przyczyną roszczeń był , jak tłumaczy Żak, „wzrost cen pracy i materiałów od czasu zawartych kilka lat temu umów”.

ZOBACZ TEŻ:

- Jesteśmy po rozmowach z PKP, PLK, GDDKiA, bankami i instytucjami finansowymi - mówi rzecznik. - Mogę zapewnić, że wszystkie nasze kontrakty będą kontynuowane. Cieszę się, że te problemy dzięki dobrej woli wszystkich zainteresowanych, zostały rozwiązane i idziemy do przodu.

Wspomniane roszczenia kontraktowe tak tłumaczy Mateusz Grzeszczuk, rzecznik GDDKiA oddział Szczecin:

- Firma Energopol ma zgłoszone roszczenia, ale nie są to pieniądze, które GDDKiA jest firmie winna. Każde zgłoszenie jest analizowane. Tam gdzie jest zasadne, gdy trzeba coś nowego wprowadzić, zwiększyć ilość środków finansowych etc., na co mamy pieniądze, tam płacimy. W kontrakcie mamy przewidziane takie sytuacje. Roszczenie kontraktowe może być po analizie inżyniera kontraktu i GDDKiA odrzucone, a wówczas przysługuje odwołanie się do sądu. Może być częściowo uznane i uznane całkowicie. Na dziś nie mamy żadnych należności, które musielibyśmy wypłacić firmie Energopol. Stwierdzenie więc, że jesteśmy Energopolowi coś winni, jest nieporozumieniem.

ZOBACZ TEŻ:

Spółka Energopol Szczecin prowadzi w naszym regionie szereg kluczowych inwestycji, zarówno w mieście, jak i województwie. Jest głównym wykonawcą węzła w Kijewie, obwodnicy Wałcza, przebudowuje odcinek autostrady A6 do węzła Rzęśnica, jak również przebudowa wiaduktu na ulicy Kuźnickiej w Policach. Spółka wchodzi też w skład konsorcjum, które ma wybudować tunel pod Świną w Świnoujściu.

Ze wspomnianymi roszczeniami Energopolu sytuacja wcale nie jest jednoznaczna. Wszystkie wykonywane kontrakty w naszym regionie opiewają na 500 mln zł. Kilka dni temu Energopol wysunął roszczenia wobec szczecińskiego oddziały GDDKiA na kwotę 10 mln zł (są aktualnie weryfikowane). Do tej pory otrzymał już z roszczeń 20 mln zł. A - przykładowo - na obwodnicy Wałcza skończył prace za 10 mln zł i do tej pory nie wystawił nawet faktury.

Termin budowy obwodnicy Wałcza upłynął 31 maja. Prace są zaawansowane w 85 procent robót. Według GDDKiA przy odpowiednim tempie robót możliwe jest uzyskanie przejezdności drogi pod koniec III kwartału tego roku.

Węzeł Kijewo. Koniec prac planowany jest na III kwartał 2020 roku.

ZOBACZ TEŻ:

- Wystosowaliśmy do wykonawcy wezwanie do poprawienia zgodnie z klauzulą 15.1 Warunków Kontraktu - mówi Mateusz Grzeszczuk. - Oczekujemy od wykonawcy zastosowania się do określonych w wezwaniu terminów wykonania poszczególnych robót.

Przebudowa wiaduktu na ulicy Kuźnickiej w Policach miała być zakończona w sierpniu 2017 r., potem z końcem 2018 roku i też nic nie wyszło.

Natomiast odcinek przebudowywanej S3 na odcinku Dąbie - Rzęśnica, ma być całkowicie gotowy dopiero po wakacjach, w końcówce tego roku.

ZOBACZ TEŻ:

ZOBACZ TEŻ:

Obwodnica Wałcza i przebudowa węzła Kijewo. Kłopoty szczeciń...

Droga S6. Budowa obwodnicy Koszalina i Sianowa [ZDJĘCIA]

Najważniejsze inwestycje Szczecina w 2019 [ZDJĘCIA]

Wideo

Komentarze 19

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
Sumik
Nie wycofa wniosku Pan Żak bredzi energopol bankrutem
2546
Składają wniosek o upadłość , a potem go wycofują . Podwykonawcy dostają od nich pieniądze za wykonane prace ? no właśnie. Wniosek o upadłość jest zasadny. Kiedyś to była porządna firma .
G
Gość
2019-07-14T10:16:56 02:00, ryba:

trzeba zmienić zasady przetargów- tylko z imiennym wykazem robotników oraz maszyn biorących udział w inwestycji- nie masz siły roboczej to spadówa! Wtedy zniknie Energopol i jeszcze kilku takich , którzy za 20 złotych chca autostradę budowac, a potem po Sądach chodzą , bo trzeba dopłacic. Jakby wygrała firma, która realnie to wyceniła, to nie byłoby kłopotów.

HAHAHAHA, dobre. Typowy Janusz nie znający realiów rynku. A co jeśli po podpisaniu kontraktu 90% załogi pójdzie gdzie indziej? Kontrakt unieważniamy, firmę zamykamy? Pomijam fakt, że rynek dużych budów działa na zasadzie podwykonawców... nie ważne.

BTW. Nie bronie Energopolu. Firma jest nierzetelna. Po prostu nie mogę zdzierżyć komentarzy ludzi nie mających pojęcia o tym o czym piszą.

F
Fix
A mnie się zdaje, że Biuro Polityczne KC PiS nakazało GDDKiA ratować Energopol. Takie ingerencje w wolny rynek to dla komunistów z PiS chleb powszedni. Połączyć nierentowne kopalnie z oligopolem energetycznym, ogłosić budowę promu w ruinach stoczni... Podatnik zapłaci... Wyjdzie z tego niejeden syf.
G
Gość
a mnie ta firma jak i wykonywane przez nia kontrakty, koło wacka latają i powiewają.... :)
H
Hebrajski
Narazie nie moze UPAŚĆ reanimacja chwilowa bo WYBORY ida dopiero po wyborach bedzie mogła UPAŚĆ
G
Gość
2019-07-13T18:19:38 02:00, Bb:

Jechałem 20 lat temu przez Niemcy autostradą a2. Remontowali ją z płyt na nową trzypasmowa. I ani razu nie było zwężenie do jednego pasa. Tak potrafili to robić że co kilka miesięcy posuwali się do przodu o kilka kilometrów. A u nas dwa lata robią wiadukt na kijewie i ograniczenie do jednego pasa. Tak samo pod rzesnica. Dwa lata dwa kilometry prostej drogi bez jednego mostu. Gratuluję głupoty zamawiajacemu.

2019-07-13T22:38:20 02:00, Gość:

Zamawiający płaci to i robota idzie. Proste i logiczne.

nic nie idzie, zamawiający płaci, a krzak pieniądze do kieszeni ładuje. A robotników nie ma

r
ryba
2019-07-13T22:40:19 02:00, Michał:

Tylko nie to partacze będą kończyć tam trawa zaczyna rosnąć na piasku tak się spieszą najgorsza firma budowlana świata która nie ma kompletnie pojęcia o organizacji budowy.

2019-07-14T00:39:46 02:00, Gość:

Ale żal dupkę ściska :) za takie podejście życzę też wyrzucenia na bruk

bardzo dobrze napisał, drzewa zaraz wyrosna , a nie trawa. Gdzie te 40 maszyn i robotnicy? Od początku na Kijewie 5 robotników na krzyż i dwie maszyny.

r
ryba
trzeba zmienić zasady przetargów- tylko z imiennym wykazem robotników oraz maszyn biorących udział w inwestycji- nie masz siły roboczej to spadówa! Wtedy zniknie Energopol i jeszcze kilku takich , którzy za 20 złotych chca autostradę budowac, a potem po Sądach chodzą , bo trzeba dopłacic. Jakby wygrała firma, która realnie to wyceniła, to nie byłoby kłopotów.
F
Franki
Szkoda. A taką miałem nadzieję że ta firma krzak szybko padnie...
G
Gość
2019-07-13T22:40:19 02:00, Michał:

Tylko nie to partacze będą kończyć tam trawa zaczyna rosnąć na piasku tak się spieszą najgorsza firma budowlana świata która nie ma kompletnie pojęcia o organizacji budowy.

Ale żal dupkę ściska :) za takie podejście życzę też wyrzucenia na bruk

M
Michał
Tylko nie to partacze będą kończyć tam trawa zaczyna rosnąć na piasku tak się spieszą najgorsza firma budowlana świata która nie ma kompletnie pojęcia o organizacji budowy.
G
Gość
2019-07-13T18:19:38 02:00, Bb:

Jechałem 20 lat temu przez Niemcy autostradą a2. Remontowali ją z płyt na nową trzypasmowa. I ani razu nie było zwężenie do jednego pasa. Tak potrafili to robić że co kilka miesięcy posuwali się do przodu o kilka kilometrów. A u nas dwa lata robią wiadukt na kijewie i ograniczenie do jednego pasa. Tak samo pod rzesnica. Dwa lata dwa kilometry prostej drogi bez jednego mostu. Gratuluję głupoty zamawiajacemu.

Zamawiający płaci to i robota idzie. Proste i logiczne.

G
Gość
2019-07-13T20:03:21 02:00, Gość:

Szkoda że nie upadną i że ktokolwiek chce się z nimi "dogadywać".

Ależ komentarz rzeczowy.... :) :) :)

O interpunkcji zapomniałeś :)

G
Gość
Szkoda że nie upadną i że ktokolwiek chce się z nimi "dogadywać".
Dodaj ogłoszenie