reklama

Energopol Szczecin wyrzucony z budowy węzłą Kijewo i obwodnicy Wałcza

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Zaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (9 zdjęć)
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odstąpiła z winy wykonawcy od umowy na budowę obwodnicy Wałcza oraz przebudowę węzła Kijewo w Szczecinie.

"Energopol nie wywiązał się z umów"

GDDKiA poinformowała, że Energopol Szczecin nie dokończy budowy obwodnicy Wałcza w ciągu drogi S10 i rozbudowy węzła drogowego Szczecin Kijewo na połączeniu A6 i DK10.

- Przyczyny odstąpienia od tych kontraktów leżą po stronie Wykonawcy. Firma Energopol Szczecin S.A. nie wywiązywała się z zawartych umów, wstrzymała zasadnicze roboty na tych inwestycjach. Wykonawca został wezwany do wykonania określonych zaległych robót we wskazanych terminach, z czego się nie wywiązał - tłumaczy Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA. - Dokładaliśmy wszelkich starań dla dokończenia zawartych kontraktów. Cykliczne spotkania z Wykonawcą, który deklarował chęć dokończenia inwestycji, nie przyniosły rezultatu.

Wykonawca otrzymał maksymalny możliwy według Szczególnych Warunków Kontraktu termin na poprawienie sytuacji. Kolejne składane deklaracje o przedstawieniu nowego podwykonawcy i wznowieniu robót nie były przez wykonawcę wypełniane.

- Mając na względzie dobro realizowanych inwestycji i interes podatników, GDDKiA musiała podjąć decyzję o odstąpieniu od umów - dodaje Mateusz Grzeszczuk.

Węzeł Kijewo

Na węźle drogowym Szczecin Kijewo osiągnięte zaawansowanie rzeczowe wyniosło zaledwie niespełna 20 proc, pomimo upływu około 70 proc. czasu trwania kontraktu.

Roboty realizowane w ostatnim czasie na węźle drogowym ograniczały się do przebudowy ważnej magistrali wodociągowej zaopatrującej w wodę Szczecin („Miedwianka”), która w swojej zasadniczej części została ukończona.

- Pomimo wielokrotnych monitów i wezwania do poprawienia nie zaobserwowano zwiększonego zaangażowania wykonawcy. Terminy wykonania konkretnych prac określone w wezwaniu do poprawienia nie zostały dotrzymane - tłumaczy Mateusz Grzeszczuk.

Jak wygląda sytuacja na obwodnicy Wałcza?

Budowa obwodnicy powinna się zakończyć 31 maja tego roku. Do zakończenia inwestycji brakuje zaledwie około 15 procent zaawansowania.

Do wykonania zostało jeszcze przede wszystkim 100 tys. ton mas bitumicznych.

Wykonawca posiada na miejscu wytwórnię mas bitumicznych i zgromadzone kruszywa, pomimo tego wstrzymał roboty zasadnicze niezbędne do zakończenia kontraktu.

I w tym przypadku wykonawca nie reagował na wezwania GDDKiA.

ZOBACZ TEŻ:

Brak płatności dla podwykonawców przez Energopol Szczecin

Energopol Szczecin w tym roku przestał płacić podwykonawcom, usługodawcom i dostawcom na obwodnicy Wałcza i węźle Kijewo.

Jak informuje Mateusz Grzeszczuk, wobec niewywiązywania się wykonawcy ze swoich zobowiązań zostały wdrożone instrumenty prawne i kontraktowe chroniące podwykonawców, usługodawców i dostawców.

- GDDKiA uruchomiła płatności bezpośrednie dla podwykonawców, potrącając te kwoty z należności przewidzianych dla Wykonawcy. Łącznie do tej pory zapłaciliśmy podwykonawcom, usługodawcom i dostawcom na obwodnicy Wałcza 28,4 mln złotych, kolejne wnioski na 5,8 mln złotych są w rozpatrywaniu, natomiast na węźle Szczecin Kijewo kwota zapłacona to 3,5 mln złotych, a 0,5 mln złotych jest rozpatrywane. Wszelkie podmioty realizujące roboty, usługi, czy dostawy na tych kontraktach, będące przedmiotem solidarnej odpowiedzialności Zamawiającego, mogą się cały czas zgłaszać do GDDKiA z wnioskami o płatność bezpośrednią - dodaje Mateusz Grzeszczuk.

ZOBACZ TEŻ:

A Energopol? "To może pomóc naszej firmie"

- Można było spodziewać się takich działań. Te dwa kontrakty były dla nas wysoce nierentowne. Paradoksalnie, to może pomóc naszej firmie w kwestii restrukturyzacji. O wiele łatwiej jest przejść restrukturyzację w momencie, gdy firma pozbywa się nierentownych kontraktów - mówi Piotr Żak, rzecznik Energopolu Szczecin.

Jednocześnie przedstawiciel ES zadeklarował, że firma nie rezygnuje z budowy obwodnicy Warzymic i Przecławia.

ZOBACZ TEŻ:

Energopol nie wycofał wniosku o upadłość, ale chce się restr...

ZOBACZ TEŻ:

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 33

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
14 października, 22:03, Podwykonawca:

Moim zdaniem i zdaniem Prawa Europejskiego cała winę ponosi Kierownik Projektu z GDDKiA. On nadzorował to ze strona Energopolu. A o ile mi wiadomo jest to Pewna Pani E.... która interesowna jest i to bardzo. Tu trzeba spojrzeć na to jak to wyglada i czy nie było czegoś co spowodowało tak długo tolerowanie działań Energopolu. Wszyscy gołym okiem widzieli ze od ponad 8 miesięcy nic się nie dzieje a ktoś to nadzorował i na to pozwalał.

Kierownicy od dwóch lat rekomendują nakładanie kar i wykopanie Energopolu. Problem jest gdzie indziej.

o
olin

Jak w2019 wiosno smigałem na Berlin to Kijewo porazka tych wykonawcow korki i brak organizacji pracy.

j
jan

Kijewo -Szczecin juz dawno powinni ich za pysk i burta..Udawali ze pracowali od poczatku paru smutnych.

O
Oj Piotrus Piotrus

To dobrze dla firmy ze zeszli z tych kontraktow? Panie rzeczniku a ile wynosi gwarancja bankowa za Walcz i Kijewo ktore wlasnie uruchomili i ktora wlasnie Wam przepada? Chyba lacznie cos kolo 50mln złotych? Co Pan wciagal ze Pan opowiada takie glupoty ze to dobrze. Teraz to mozecie zapmniec o jakiejkolwiek restrukturyzacji. Tracicie wiarygodność . Nie potraficie nawet splacic swoich pracownikow. Wiec lepiej sie Gosciu nie wypowiadaj bo robisz przypal i wszyscy sie z Ciebie smieja.

G
Gość
15 października, 09:36, Gość:

Ciekawe, dlaczego żadna strona nie podaje wiarygodnych i rzetelnych informacji. O wzrostach cen materiałów (m.in. asfalt 80%, beton 40% itd. itd.) nikt nie napisał. O tym, że WSZYSTKIE duże firmy budowlane poszły do sądu o odszkodowania nikt nie napisał. O tym, że w kontrakcie jest zapis RENEGOCJACJI ostatecznej wartości kontraktu z powodu wzrostu cen wszystkiego, też nikt nie napisał.

Was tylko interesuje to, że dane drogi są nieskończone w terminie. Jak wykonawca ma dokończyć inwestycje tracąc przy tym 50 milionów? I nie jest tak, że po prostu wygrała najniższa oferta. Energopol dysponował m.in. swoimi palownicami i wiertnicami, posiadasz też własną wytwórnię mas bitumicznych. Stąd oferta o kilkadziesiąt milionów niższa, niż kolejna, ale co wy tam wiecie wielcy znawcy i janusze biznesu.

15 października, 12:08, Gość:

Jak jestes taki mądry to zapewne wiesz, że w zasadzie kazdy Kontrakt zaczyna się od wypuszczenia "standardowych" powiadomień o roszczeniu w tym m.in. "zmiana cen materiałów".

Zdziwiłbym się gdyby były już wykonawca wezła Kijewo z tego nie skorzystał...

ale co ja tam janusz biznesu wiem.. To ty jestes najmądrzejszy z całej wsi.

A gdzie tutaj odpowiedź na pytanie, dlaczego z tego tytułu nie została wypłacona nawet złotówka?

G
Gość
15 października, 09:36, Gość:

Ciekawe, dlaczego żadna strona nie podaje wiarygodnych i rzetelnych informacji. O wzrostach cen materiałów (m.in. asfalt 80%, beton 40% itd. itd.) nikt nie napisał. O tym, że WSZYSTKIE duże firmy budowlane poszły do sądu o odszkodowania nikt nie napisał. O tym, że w kontrakcie jest zapis RENEGOCJACJI ostatecznej wartości kontraktu z powodu wzrostu cen wszystkiego, też nikt nie napisał.

Was tylko interesuje to, że dane drogi są nieskończone w terminie. Jak wykonawca ma dokończyć inwestycje tracąc przy tym 50 milionów? I nie jest tak, że po prostu wygrała najniższa oferta. Energopol dysponował m.in. swoimi palownicami i wiertnicami, posiadasz też własną wytwórnię mas bitumicznych. Stąd oferta o kilkadziesiąt milionów niższa, niż kolejna, ale co wy tam wiecie wielcy znawcy i janusze biznesu.

Jak jestes taki mądry to zapewne wiesz, że w zasadzie kazdy Kontrakt zaczyna się od wypuszczenia "standardowych" powiadomień o roszczeniu w tym m.in. "zmiana cen materiałów".

Zdziwiłbym się gdyby były już wykonawca wezła Kijewo z tego nie skorzystał...

ale co ja tam janusz biznesu wiem.. To ty jestes najmądrzejszy z całej wsi.

G
Gość

Ciekawe, dlaczego żadna strona nie podaje wiarygodnych i rzetelnych informacji. O wzrostach cen materiałów (m.in. asfalt 80%, beton 40% itd. itd.) nikt nie napisał. O tym, że WSZYSTKIE duże firmy budowlane poszły do sądu o odszkodowania nikt nie napisał. O tym, że w kontrakcie jest zapis RENEGOCJACJI ostatecznej wartości kontraktu z powodu wzrostu cen wszystkiego, też nikt nie napisał.

Was tylko interesuje to, że dane drogi są nieskończone w terminie. Jak wykonawca ma dokończyć inwestycje tracąc przy tym 50 milionów? I nie jest tak, że po prostu wygrała najniższa oferta. Energopol dysponował m.in. swoimi palownicami i wiertnicami, posiadasz też własną wytwórnię mas bitumicznych. Stąd oferta o kilkadziesiąt milionów niższa, niż kolejna, ale co wy tam wiecie wielcy znawcy i janusze biznesu.

G
Gość

Skończyć z anonimowością w GDDKiA ! Kto imiennie odpowiada za to, że niesolidna firma rozbabrała plac budowy, a Szczecin powoli staje się odcięty od świata?

a
anty

o 2 lata za późno !!!!!!!!

G
Gryzak

Szkoda ze ta firma nie upadła, byłby święty spokój...

L
L

Ciekawe: Podano to do informacji publicznej dzień po wyborach, a jeszcze tydzień wcześniej zapewniano, że obwodnica Wałcza zostanie ukończona do końca roku. Mieszkam koło Wałcza i widzę jak to wygląda - pracownika na budowie nie widziałem od 4 miesięcy. Partia rządząca powie wam wszystko, a wy zaglosujecie. Idioci.

G
Gość

Ale sobie jaja robią z tym Energopolem który ma robić tunel w Świnoujściu a urządzenie do wiercenia tunelu zamówili w Chinach które jest w fazie projektu życzę powodzenia i terminu wykonania. Przecież podobny tunel wykonano już w Gdańsku dlaczego nie skorzystać z tej firmy co to wykonywała

G
Gość
14 października, 22:03, Podwykonawca:

Moim zdaniem i zdaniem Prawa Europejskiego cała winę ponosi Kierownik Projektu z GDDKiA. On nadzorował to ze strona Energopolu. A o ile mi wiadomo jest to Pewna Pani E.... która interesowna jest i to bardzo. Tu trzeba spojrzeć na to jak to wyglada i czy nie było czegoś co spowodowało tak długo tolerowanie działań Energopolu. Wszyscy gołym okiem widzieli ze od ponad 8 miesięcy nic się nie dzieje a ktoś to nadzorował i na to pozwalał.

Patrząc na to co wyprawiał Energopol i jego prawnicy w Szczecinie to nie dziwię się ostrożności GDDKiA. Jeden błędny krok i jeszcze Energopol by wzbogacił się w sądowych bataliach, a tego stojący w korku ludzie raczej nie pragną.

P
Podwykonawca

Moim zdaniem i zdaniem Prawa Europejskiego cała winę ponosi Kierownik Projektu z GDDKiA. On nadzorował to ze strona Energopolu. A o ile mi wiadomo jest to Pewna Pani E.... która interesowna jest i to bardzo. Tu trzeba spojrzeć na to jak to wyglada i czy nie było czegoś co spowodowało tak długo tolerowanie działań Energopolu. Wszyscy gołym okiem widzieli ze od ponad 8 miesięcy nic się nie dzieje a ktoś to nadzorował i na to pozwalał.

G
Gość

Owszem nie rezygnuje z budowy obwodnicy Warzymic bo uporczywie szuka podwykonawcy, któremu podzleci cały kontrakt. Kpina!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3