Elektronika będzie królować na scenie

Małgorzata Klimczak
Koncert z cyklu Soundlab w najbliższy piątek poprowadzi Szymon Bywalec. Orkiestrę wesprą dźwięki elektroniki
Koncert z cyklu Soundlab w najbliższy piątek poprowadzi Szymon Bywalec. Orkiestrę wesprą dźwięki elektroniki
Udostępnij:
Filharmonia rozpoczyna nowy cykl koncertów z elekroniką.

Soundlab to filharmoniczne laboratorium muzyki elektronicznej, gdzie dokonuje się żywa komunikacja pomiędzy muzykami, słuchaczem a przestrzenią. Niezwykła bryła filharmonii posłuży tu za formę, w której wzajemnie przenikać się będą dźwięk i architektoniczny kształt, uzmysławiając nam, że komplementarność jest cechą wszystkich dzedzin sztuki.

Pierwszy koncert z cyklu Soundlab to podróż, w której słuchacze odwiedzą surrealistyczne przestrzenie, gdzie czeka sonorystyczna awangarda. Pierwsza odsłona projektu to spotkanie z prekursorami elektroniki.

15 tysięcy kilometrów taśmy radiowej przeszło przez ręce Eugeniusza Rudnika podczas jego 50-letniej pracy muzycznej. Dziś Rudnik jest żywą legendą, inspiracją dla artystów eksperymentalnego techno, ambientu, nurtu industrialno-bruitystycznego czy włączania elektroniki do muzyki klasycznej.

Kazimierz Serocki jest znany przede wszystkim jako jeden z organizatorów „Warszawskiej Jesieni”. „Pianophonie” to jego ostatnia kompozycja i pierwsza z użyciem środków muzyki elektronicznej. Elektronika w tym utworze jest potraktowana jako jeden z instrumentów orkiestry. Zdaniem Zygmunta Krauze, pianisty, Serocki jest „najbardziej wysublimowanym polskim kompozytorem w dziedzinie instrumentacji. Jego pomysły brzmieniowe były wyjątkowo nowatorskie, a zarazem wygodne dla wykonawców”.

Eksperymenty brzmieniowe tego pokolenia twórców umożliwiły nowej generacji spojrzenie na muzykę w nowym wymiarze. Skupienie się na brzmieniowości ubranej w minimalistyczną formę stały się znakiem rozpoznawczym jednego z popularniejszych twórców muzyki w XX wieku - Philipa Glassa. Muzyka z filmów „Godziny”, Truman Show” czy jego „Amerykańskich czterech pór roku” to pokaz indywidualnego języka głęboko osadzonego w kulturze popularnej.

W programie: Eugeniusz Rudnik - Martwa natura z ptakiem, zegarem, strzelcem i panną (1997), Kazimierz Serocki - Pianophonie na fortepian, elektroniczne przetworzenie dźwięku i orkiestrę (1978), Philip Glass - Koncert skrzypcowy nr 2 Amerykańskie cztery pory roku na skrzypce, orkiestrę smyczkową i syntezator (2009).

Dzień wcześniej o godz. 19 w Sali Kameralnej będzie projekcja filmu dokumentalnego z udziałem Eugeniusza Rudnika i reżyser Zuzanną Solankiewicz. Film jest wizją muzyki tworzonej przez Eugeniusza Rudnika, który zrewolucjonizował pojęcie o samej muzyce za pomocą pary nożyczek i taśmy magnetycznej. W ramach legendarnego Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, ujawnił ukryte wartości dźwięków szorstkich i odrzuconych na długo przed erą didżejów. W erze muzyki elektronicznej tworzonej w warsztacie przypominającym laboratorium naukowe skomponował muzykę o silnym przekazie.

Co, gdzie, za ile

Soundlab, 16 października, Filharmonia im. Karłowicza, godz. 19, bilety 30-40 zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie