Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Egzamin na prawo jazdy. Zobacz co musisz wiedzieć i potrafić by zdać

Piotr Jasina [email protected]
Podczas egzaminu wystarczy już wskazać tylko jeden z płynów eksploatacyjnych.
Podczas egzaminu wystarczy już wskazać tylko jeden z płynów eksploatacyjnych. Fot. Piotr Jasina
Egzamin praktyczny na prawo jazdy. Już rok temu zmieniono niektóre zasady zdawania tego egzaminu. Sprawdź co teraz musisz wiedzieć i jakie umiejętności powinieneś mieć w małym palcu, aby dostać prawo jazdy.

Pomagamy zdać prawko

Pomagamy zdać prawko

Rozpoczynamy cykl porad dotyczących egzaminów na prawo jazdy. Będziemy wskazywać pułapki
czyhające na kursantów, opisywać popularne trasy egzaminatorów, podpowiadać przy pomocy instruktorów i mistrzów kierownicy jak eliminować błędy w prowadzeniu samochodu i bezpiecznie jeździć. Na koniec cyklu podamy wyniki zdawalności
egzaminów kandydatów na kierowców z konkretnych szkół nauki jazdy.

Wcześniej, na placu manewrowym kandydaci na kierowców musieli sprawdzić wszystkie płyny eksploatacyjne i wszystkie światła.

Teraz egzaminowany pokazuje tylko jeden z płynów bądź sygnał dźwiękowy oraz jedno ze świateł zewnętrznych pojazdu.

- O tym, co ma pokazać decyduje system komputerowy, który losuje zadania - mówi Wioletta Myszkowska, egzaminator nadzorujący, kierownik Działu Egzaminowania Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu drogowego w Szczecinie.

Zmiany dotyczą także jazdy po tzw. łuku na placu manewrowym. Teraz egzaminator ocenia płynność ruszania z miejsca. Nie wolno też najeżdżać na linie ograniczającą pas ruchu.

- Najechanie na linię traktowane jest jako błąd - podkreśla Myszkowska. - Trzeba zadanie powtórzyć.
Jeśli kandydat ponownie najedzie na linię, egzaminator przerywa egzamin z wynikiem negatywnym. To
samo zresztą dotyczy najechania czy potrącenia pachołka.

UWAGA! Jeśli egzaminowany widzi, że nie będzie w stanie przy powtórce wyprowadzić auto przy cofaniu
nie najeżdżając linii, może zatrzymać pojazd, wysiąść z niego i poprosić egzaminującego by właściwie
ustawił samochód.

Wtedy nie będzie to traktowane jako drugi błąd, który oznaczałby "oblanie egzaminu". W części praktycznej egzaminu, egzaminator informuje zdającego o źle wykonanym zadaniu w trakcie egzaminu.

- Warto dodać, że egzamin nie musi trwać minimum 40 minut, jak to było wcześniej - dodaje Myszkowska. - Może być zakończony już po 25 minutach, jeśli egzaminator stwierdzi, iż kandydat wykonał poprawnie wszystkie zadania.

Wprowadzono też zmiany techniczne. Każdy z kandydatów otrzymuje po zakończeniu egzaminu arkusz z wynikiem, w którym wpisywana jest ocena każdego wykonywanego elementu egzaminu praktycznego.

Co jest oceniane? Przede wszystkim praktyczna znajomość przepisów, odczytywanie znaków, dokładna
obserwacja drogi przed skrzyżowaniem, na przejściach dla pieszych, wcześniejsze sygnalizowanie
manewru, zajmowanie odpowiedniego pasa ruchu.

- Najczęściej egzaminowani przekraczają linie na placu, potrącają pachołki - wylicza instruktorka. - Zauważamy, że kandydatom na kierowców brakuje płynności jazdy. Często w mieście wymuszają
pierwszeństwo. Zapominają o tym, by sprawdzić, czy mają wolny pas przy jego zmianie. Nie dostosowują się do sygnalizacji.

Na przykład przy sygnalizatorze kierunkowym wskakującym skręt w lewo - zawracają.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński