Światowy Dzień Konsumenta na świecie obchodzony jest od 1983 roku, w Polsce świętujemy z tej okazji od roku 2000. I choć minęło już przeszło 20 lat wciąż jeszcze nie wszyscy konsumenci znają przysługujące im prawa, dlatego warto z tej okazji przypomnieć kilka najważniejszych z nich.
Cztery główne prawa, które przysługują konsumentowi to:
- Prawo do reklamacji.
- Prawo do uzyskania pełnej informacji o towarze/usłudze.
- Prawo do wyboru.
- Prawo do odstąpienia od umowy.
W Szczecinie możemy liczyć na bezpłatną pomoc Miejskiego Rzecznika Praw Konsumenta, z którym można kontaktować się w sposób telefoniczny pod numerami:
- tel. 91 424 51 35
- tel. 91 424 51 36
- tel. 91 424 52 17
- lub drogą e-mailową pod adresem: [email protected].
Z powodu pandemii koronawirusa podjęto decyzję o zawieszeniu przyjmowania klientów w biurze.
ZOBACZ TEŻ:
Miejski Rzecznik Praw Konsumenta w Szczecinie
Zanim jednak zgłosimy się do Miejskiego Rzecznika Praw Konsumenta powinniśmy pamiętać, że powinniśmy sami wyczerpać drogę postępowania reklamacyjnego:
- Sami powinniśmy złożyć reklamację i to jak najprędzej. Pamiętać trzeba też o tym, że reklamacja zawsze musi być zgłoszona na piśmie. Ze względów dowodowych nie można zrobić tego telefonicznie. - mówi Longina Kaczmarek, Miejski Rzecznik Praw Konsumenta w Szczecinie.
- Należy też pamiętać - zawsze to przypominam - że nie można podpisywać umowy bez czytania. Każdą umowę trzeba przeczytać i zrozumieć, a jeżeli czegoś nie rozumiemy, to powinniśmy poprosić o wyjaśnienie. Na dobrą sprawę wszystkie zapisy umowy powinny być dla konsumenta jasne, proste i oczywiste. Niestety często ludzie podpisują umowę bez dopilnowania tego, a potem trudno jest się z tego wycofać. - dodaje.
Po zgłoszeniu się do wyżej wymienionego urzędu możemy liczyć na to, że Miejski Rzecznik Praw Konsumenta będzie nas reprezentował w drodze dochodzenia praw przed przedsiębiorcą.
- Szukamy błędów, które popełnił przedsiębiorca i szukamy wszystkich argumentów, które działają na korzyść konsumenta. Nierzadko zdarza się, że sprzedawca wmawia konsumentowi rzeczy, które nie są zgodne z obowiązującym prawem. Bardzo często - w 80% - po naszej interwencji sprzedawcy zmieniają zdanie na korzyść konsumenta. - stwierdza rzecznik.
Wpływ pandemii na zgłoszenia
Przed pandemią były zgłaszane sprawy dnia codziennego. Najczęściej były to problemy związane z nieuznaniem reklamacji dotyczących artykułów gospodarstwa domowego, obuwia czy odzieży. Sprawy te rozkładały się mniej więcej po równo. Teraz na pierwsze miejsce wysunęły się sprawy związane z turystyką (wzrost zgłoszeń o ponad 100%) oraz dotyczące organizacji imprez okolicznościowych. Problem numer jeden dotyczy odzyskania wpłat na wycieczki czy śluby, które się nie odbyły.
Kupujesz - masz swoje prawa. Nie daj się oszukać w sklepie!
Bądź na bieżąco i obserwuj:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?