"Dworzec w Szczecinie to kicz i tandeta". Wielokolorowy mur budzi kontrowersje [zdjęcia]

Marek Jaszczyński marek.jaszczynski@gs24.pl
Jednak lista zarzutów jest znacznie większa. - Już parę lat temu PKP w bardzo wątpliwy sposób dokonało "renowacji" wiat - zejść do peronów. Całkowicie niszcząc ich zabytkowy charakter - mówi Bartosz Lemke. -  Obserwując ogólnopolskie realia to nie pierwszy przypadek, gdy PKP zamiast przemyślanego w każdym detalu dworca na miarę berlińskiego dworca głównego serwuje pasażerom kiczowate, nieestetyczne, tandetne rozwiązania, w dodatku za wielkie pieniądze. Estetyka wiaty peronu IV czy połączenia nowego peronu z istniejącą kładką zakrawa o śmiech.
Jednak lista zarzutów jest znacznie większa. - Już parę lat temu PKP w bardzo wątpliwy sposób dokonało "renowacji" wiat - zejść do peronów. Całkowicie niszcząc ich zabytkowy charakter - mówi Bartosz Lemke. - Obserwując ogólnopolskie realia to nie pierwszy przypadek, gdy PKP zamiast przemyślanego w każdym detalu dworca na miarę berlińskiego dworca głównego serwuje pasażerom kiczowate, nieestetyczne, tandetne rozwiązania, w dodatku za wielkie pieniądze. Estetyka wiaty peronu IV czy połączenia nowego peronu z istniejącą kładką zakrawa o śmiech. Sebastian Wołosz
Odnowienie muru nad dworcem budzi emocje naszych internautów. "Modernizacja dworca to przykład kiczu i tandety".

- Ciężko uwierzyć, by pozostawienie muru w postaci mozaiki różnokolorowych cegieł było rozwiązaniem docelowym, ale żyjąc w Polsce chyba nic nie może nas zdziwić - uważa Bartosz Lemke, dziennikarz obywatelski i miłośnik komunikacji.

PKP poinformowały, że kolor jest zgodny z zaleceniami konserwatorskimi.

- Przedstawiciel biura Miejskiego Konserwatora Zabytków nie zgłosił żadnych zastrzeżeń - odpowiada Paulina Jankowska z Polskich Kolei Państwowych.

Tymczasem magistrat wyjaśnia, że kolor cegły dobrano zgodnie z oryginalną kolorystyką, którą odkryto po czyszczeniu głębokich zabrudzeń. -

Jak widać po oczyszczeniu muru, jego lico jest wykonane z różnego rodzaju i różnej jakości cegły - wyjaśnia Lukasz Kolasa z biura prasowego Urzędu Miasta.

Czytaj więcej w papierowym wydaniu lub e-wydaniu Głosu Szczecińskiego

Wideo

Komentarze 42

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

a
ada
W dniu 28.06.2015 o 08:33, Robert napisał:

W Poznaniu nowy Dworzec Główny kosztował 120 milionów.W Szczecinie nowy Dworzec Główny kosztuje 117 milionów. Problem tylko w tym, że w Szczecinie go nie będzie. Ciekawe więc, na co ta kasa idzie... Żałosne miasto i władze, które do tego dopuszczają.

Ciekawe czy chociaż windy lub ruchome schody będą Jak nie tzn.że pieniądze poszły w błoto

m
misiek

faktycznie nie wygląda to dobrze. odrestaurowany mur który miał różne cegły - co z tego że zabytkowe skoro wygląda jak prowizorycznie połatany. 

 

peron 4 pasuje jak pięść do nosa do pozostałych trzech zabytkowych. Szkoda tylko tych pieniędzy

E
Ewela

To lepiej żeby Pogoniarzą pozwolili się tym zając, wyglądałoby bardzo lokalnie.

P
Paprykarz

He,he, jak naszemu sołtysowi Piotrowi.K. udało się wznieść na wyżyny barak "filharmonii" to z dworcem będzie podobnie ku uciesze wyborców mości nam panującemu ... :ph34r: :D

r
renoikubicafan

Paprykarz.

Ech, to pamiętam. Piekło dwa razy.

p
pracownik Tuskolandu

Osoba  która  pisze o  czwartym peronie  nic nie  wie. Na   czwartym peronie  nigdy nie  było  zabytkowych podpór  wiat.  Wiem ponieważ  pracowałem w  1974 i 1975  roku i  nie  było  peronu nr 4. Była  akumulatorownia.  

D
Daniel

Najlepiej to tęczę namalować. Ostatnio jest w modzie.

z
zakrawa na żart

w języku polskim nie ma zwrotu "zakrawa na śmiech"!!! Niedouk-redaktorek nie zna etymologii tego zwrotu, choć powinien.

c
czesiek

byłem dzisiaj tj 30.o6 specjalnie zobaczyć.20wiek.tojest koszmar.każda inwestycja w szczecinie jest zbabrana centrum brama portowa barierki to jest u rolnika.wracam do 4peronu,najtańszy polbruk,u góry jak zwykle z blachy nie dokładnie docięte kto to odbiera.niech u siebie w domu tak zrobi.

G
Gość Szczecin

Tragedia - może grafitti to zmieni

s
stettin HBF

Widocznie konserwator który to rewitalizowal nie zwrócił uwagi na to że są 2 rodzaje cegły.Po oczyszczeniu tego kontrast kolorów się zwiększył.Ważne żeby mur był zdrowy.Mam nadzieje że nasi nieomylni mędrcy z urzędów podejmą dzialania i to dodatkowo zamalują w kolorach pływających ogrodów ,żeby było spójnie z resztą miasta.A swoją drogą osoba odpowiedzialna za kolorystykę na peronie powinna iść do okulisty nie powinno dawać się więcej jak trzech kolorów bo zawsze wyjdzie kicz i cygaństwo.Czy tak ciężko zrozumieć projektantom że szczecin ma kolorystykę już zaplanowaną i wdrażaną?

g
gość

Ciekawi mnie czy wiecie co jest z drugiej strony tego muru?

Będąc kiedyś w archiwum PKP na Korzeniowskiego - jeszcze przed rozwaleniem PKP, rozmawiając tam z takim fajnym starszym facetem dowiedziałem sie, że tam znajdowało sie centrum handlowe, że tam były pomieszczenia wykorzystywane przez handlowców, Zniszczone w czasie bombardowania Szczecina - ile w tym prawdy>

M
Marian P.

Jeżeli nie będzie ze strony mieszkańców żadnej reakcji ( nawet tej anonimowej ) do właściwych instytucji zajmujących się przestrzeganiem prawa np.Prokuratury lub nawet NIK to na pewno ta kompromitująca renowacja będzie postępować a publiczne środki na to przeznaczone będą trwonione lub co gorsza wpadały do podziału bliżej nieustalonej jeszcze grupie.Nie wykluczone zatem,że co innego będzie w rozliczeniu a co innego w rzeczywistości.Całe szczęście,że w końcu sprawą dworca PKP w Szczecinie zainteresowały się lokalne media. Ta renowacja,czy jak to nazwać budzi naprawdę kontrowersje i są podstawy do twierdzenia,że na tej budowie panuje bezhołowie a nadzór jest albo iluzoryczny albo statyczny ograniczający się do pustych wpisów w dokumentację.Idą na to publiczne środki więc taka inwestycja powinna być w szczególny sposób pod nadzorem stosownych władz.Myślę,że po tych publikacjach Prokurator powinien wszcząć "z urzędu" postępowanie.

H
Hanka

Osobiście widziałam jak montowano TO COŚ  nad tym ''pięknym'' murem  :taka ramka - na górze siatka na dole coś niebieskiego... Mam wrażenie, że to ma tak zostać ? Nic z tego nie rozumiem !!!! 

Podobno tzw KOLEJ - cokolwiek to znaczy jest państwem w państwie i nie poddaje się żadnej krytyce i sugestiom .... Smutne ! Bardzo smutne! Dworzec to dla wielu PIERWSZE SPOTKANIE z miastem  !!!!  Pierwsze wrażenie powinno zachęcać , a nie odpychać ! 

s
szczecinianin

Ten konserwator zabytkow powinien przejechac sie do Swinoujscia a z tamtad do Heringsdorfu i tam dozna objawienia bo zobaczy dworzec tego typu co szczecinski PO RENOWACJI i ODNOWIENIU. Cacko jak z bajki. Zachowane wszystkie stare elementy a jednoczesnie kolej nowoczesna, wygodna dla pasazerow. Polecam warto zobaczyc. A konserwator zabytkow ze Szczecina, do WYWALENIA. A przed tym odwrocic go do "gory nogami" i wytrzepac kieszenie!!! To nie mozliwe zeby ten remont? tyle kosztowal. 

Dodaj ogłoszenie