W badaniu przeprowadzonym przez Dom Badawczy Maison we współpracy z ogólnopolskim panelem badawczym Ariadna wzięło udział w sumie 687 osób.
Ankieterzy pytali pasażerów w ramach czterech bloków: o wygląd i wygody dworca, systemy informacji, kompetencję i zaangażowanie pracowników oraz komunikację z dworcem.
Spośród ośmiu dworców jedynie dwa zostały ocenione pozytywnie: to dworce w Białymstoku (zyskał 85 punktów) i Lublinie (73 punkty). A my mamy się czym pochwalić?
- Najniższą ocenę spośród ośmiu dworców uzyskał Szczecin, tylko 4 punkty, co podyktowane zostało przede wszystkim brakiem jakichkolwiek ocen pozytywnych niezależnie od aspektu, o który pytaliśmy, pozytywnie oceniona została jedynie obecność taksówek na dworcu - mówi Agnieszka Strzałka z Domu Badawczego Maison. - Generalnie - im bardziej na zachód tym gorsze wrażenia.
Najważniejszym obszarem wpływającym na ogólny odbiór dworca PKP okazał się jego wygląd oraz komfort, który oferuje podróżnym w zakresie udostępnienia miejsc parkingowych, przechowalni bagażu czy zaplecza gastronomicznego. Kolejny obszar bezpośrednio powiązany z całościową oceną dworca, dotyczy systemu informacji i oznaczone, a więc łatwości poruszania się po terenie dworca i dostępności kluczowych informacji związanych z przyjazdami i odjazdami pociągów. Pozostałe obszary, mniej istotne jeśli chodzi o ich wpływ na całościowe postrzeganie dworca to kompetencje i zaangażowanie pracowników oraz komunikacja, czyli dojazd do dworca.
Kompetencje i zaangażowanie pracowników dworca zostały słabo ocenione, w
ramach tego bloku najsłabiej podróżni ocenili gotowość do pomocy i zaangażowania.
A jak oceniają dworzec w Szczecinie sami mieszkańcy i podróżni? Zobacz wideo-sondę.
Co ciekawe komunikacja z dworcem, ostatni z obszarów składających się na ogólne postrzeganie dworca, została oceniona pozytywnie niemal we wszystkich miastach, wyjątkiem jest tu jedynie Szczecin.
- Okazało się, że osoby młodsze oceniają dworce lepiej niż starsze (powyżej 25 roku życia) na obszarach związanych z wyglądem i wygodą dworca, systemem informacji i oznaczeniami na dworcu oraz komunikacją z dworcem - tłumaczy Agnieszka Strzałka. - Natomiast wszyscy, niezależnie od wieku, podobnie oceniają aspekty związane z kompetencjami i zaangażowaniem pracowników dworców.
Ciekawe jest to, że żaden z dworców, które były brane pod lupę, nie jest pozytywnie odbierany w zakresie wyglądu peronów, dostępności przechowali bagażu oraz miejsc parkingowych przy dworcu, a także zaplecza gastronomicznego.
O komentarz w sprawie fatalnego wyniku dworca poprosiliśmy przedstawicielkę spółki PKP Dworce Kolejowe.
- Wygląd dworca zmieni się po przebudowie, jednak nie wiadomo, kiedy do tego dojdzie, staramy się upiększyć wygląd dworca: organizujemy wystawy, na budynku pojawiły się świąteczne ozdoby - mówi Mirosława Ostrowska, zarządzająca dworcem. - Firma sprzątająca praktycznie przez całą dobę dba o porządek. Wiadomo w warunkach zimowych posadzka dworca jest brudna, ale przy dodatniej temperaturze będzie częściej sprzątana. Nie zgodzę się jednak, że dworzec jest źle skomunikowany: przed dworcem zatrzymują się dwie linie tramwajowe i trzy linie autobusowe. Kolejne tramwaje i busy jeżdżą Al. 3 Maja.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?