Dwie firmy zgłosiły się do przetargu na zaprojektowanie parkingowca pod Trasą Zamkową w Szczecinie. Otwarcie ofert nastąpiło w piątek w siedzibie zamawiającego, czyli miejskiej spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne. NiOL przeznaczył na sfinansowanie zamówienia 738 tys. zł brutto.
Rozrzut cenowy ofert jest olbrzymi:
- Firma Sveco Polska sp. z o.o. z Poznania zaproponowała 1.649.669 zł brutto oraz termin realizacji I etapu 30 dni, drugiego etapu 180 dni.
- Druga oferta spłynęła od Maki Architekci sp. z o.o. z Krakowa na 521.124 zł brutto, termin realizacji I etapu 40 dni, drugie etapu 180 dni.
Teraz komisja przetargowa zajmie się weryfikacją ofert. Na wybór najkorzystniejszej wpływ będzie miała cena oferty (waga 80 %), oraz terminy realizacji I i II etapu (po 10 %).
ZOBACZ TEŻ:
Zadaniem projektanta będzie przygotowanie dokumentacji projektowej dla zadania pod nazwą "Budowa obiektu parkingowo-sportowego, placu wielofunkcyjnego i parkingu naziemnego wraz z niezbędną infrastrukturą na terenie położonym pomiędzy ulicami Jana z Kolna i Zygmunta Duczyńskiego oraz kładki pieszo-rowerowej łączącej obiekt parkingowo-sportowy z ulicą Małopolską w Szczecinie".
Istnieje już bardzo skonkretyzowana koncepcja, wedle której ma powstawać projekt. Obiekt ma mieć 9 m wysokości, trzy kondygnacje i 320 miejsc postojowych, ale też zapewniać funkcje rekreacyjne.
- Zakłada stworzenie pieszo-rowerowej kładki między Wałami Chrobrego a Podzamczem, a na dachu obiektu ma się znaleźć plac sportowo-rekreacyjny.
- Gmach będzie pokryty roślinnością.
- Ponadto pomiędzy parkingowcem a Podzamczem planowany jest wielofunkcyjny plac, otwarty w stronę bulwaru nadrzecznego.
- W rejonie placu powstaną też parkingi naziemne, które pomieszczą 140 samochodów i minimum osiem autobusów.
ZOBACZ TEŻ:
Do przetargu nie zgłosiła się żadna pracownia ze Szczecina, a przynajmniej nie wpłynęła żadna oferta spełniające ramowe warunki zamówienia. Przeciwko tej inwestycji było środowisko lokalnych architektów.
Szczeciński oddział Stowarzyszenia Architektów Polskich apelował do miasta, aby wycofało się z przetargu:
"Biorąc pod uwagę wybraną przez Miasto lokalizację obiektu kubaturowego parkingu wielopoziomowego u stóp Podzamcza i Wałów Chrobrego pragniemy z całą mocą zaprotestować przeciwko takiemu rozwiązaniu i zaapelować do władz Miejskich o wycofanie się z tej błędnej decyzji. Przyczyni się ona do utrwalenia układu komunikacyjnego i zdegradowanego urbanistycznie fragmentu miasta na kolejne dziesięciolecia oraz pogłębi deficyty funkcjonalne i przestrzenne tego miejsca. Uważamy, że lokalizacja tego obiektu w tym miejscu jest niewłaściwa i niezwykle szkodliwa dla Miasta bez względu na jego formę i dodatkowe funkcje".
Architekci podkreślali również, że lepszym rozwiązaniem byłoby ogłoszenie konkursu architektonicznego, a nie narzucanie ściśle określonej wizji. W odpowiedzi miasto argumentowało, że nie wycofa się z przetargu:
"Parkingowiec nie będzie rozwiązaniem obliczonym na pokolenia, ani architekturą aspirującą do roli nowego dziedzictwa. Jego funkcjonowanie uzależnione będzie wyłącznie od zasadności utrzymania samej Trasy Zamkowej oraz zmian w zakresie mobilności mieszkańców. W przyszłości może być zastąpiony innym projektem, dostosowanym do nowych potrzeb, ale zawsze kształtowanym z uwzględnieniem ochrony najbardziej wartościowego krajobrazu kulturowego Szczecina" - czytamy w stanowisku magistratu.
ZOBACZ TEŻ:
- "Bryła syntetyczna" i inne pytania o parkingowiec. Przedłuża się przetarg na projekt
- "Chaos, który nie powinien się zdarzyć". Kolejny głos przeciwko budowie parkingowca
- Plac sportowy na dachu parkingu wśród spalin? Podzielone zdania dot. parkingowca
- "To nie może być przypadkowa budowla". Szczeciński architekt o parkingowcu nad Odrą
Bądź na bieżąco i obserwuj:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?