W przetargu na budowę infrastruktury związanej z modernizacją węzła przesiadkowego kolejowo – promowo – autobusowego w Świnoujściu, oferty złożyły dwie firmy: Pro – Tra Building Sp. z o.o. Wrocław na kwotę 15 mln 530 tys. złotych oraz Elbud Szczecin Sp. z o.o. Szczecin na kwotę 14 mln 978 tys. złotych.
Zadanie polegać będzie na połączeniu parkingu park&ride przy ul. Barlickiego z dworcem PKP, dworca komunikacji autobusowej i przystani promowej, kładki nad torami i ul. Dworcowej.
Te zmiany są niezwykle istotne zarówno ze względu na już pojawiające się trudności komunikacyjne w Świnoujściu, jak i budowę tunelu pod Świną, które wymogą potrzebę organizacji nowych linii komunikacyjnych łączących lewobrzeże i prawobrzeże miasta.
Trzy etapy
Celem przedsięwzięcia jest wdrożenie zrównoważonej mobilności miejskiej, wyrażającej się zwiększeniem liczby osób rezygnujących z korzystania z indywidualnego transportu do docelowego miejsca i zmieniających formę transportu na transport publiczny (kolejowy, autobusowy) lub transport rowerowy.
Doprowadzenie do takiej zmiany modelu zachowań transportowych w konsekwencji ograniczy emisję CO2. Jednocześnie nowa infrastruktura ma przyczynić się do ograniczenia zjawiska „dzikiego” parkowania.
Pierwszy etap, który jest w fazie wyboru wykonawcy, zakłada budowę parkingu o pojemności 225 miejsc parkingowych wraz z drogami dojazdowymi łączącego cechy parkingu P&R (Park & Ride) oraz B&R (Bike & Ride).
Zmodernizowana zostanie ul. Dworcowa na wysokości dworca kolejowo - autobusowego. Wyznaczone zostaną miejsca Kiss & Ride. Koncepcja zakłada też modernizację infrastruktury dworcowej dla komunikacji zbiorowej oraz instalację nowoczesnych systemów informujących o możliwych formach i kierunkach podróży.
Drugi etap, na który miasto właśnie pozyskało dofinansowanie, to wspomniana budowa bezkolizyjnego połączenia (kładki) parkingu P&R z dworcem komunikacji autobusowej i przystanią promową oraz zakup działki od PKS i powiększenie dworca komunikacji autobusowej.
Trzeci natomiast zakłada przebudowę obszaru wjazdowego na przeprawę promową. Realizacja tego przedsięwzięcia jest możliwa dopiero po budowie tunelu.
Inwestycja z przyszłością
Na pierwszy etap pozyskano dofinansowanie zewnętrzne z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego w ramach środków Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego (ZIT SOM) w kwocie 5,619 mln.
Koszt prac drugiego etapu, to 8,7 mln zł, z czego 3,6 mln zł to środki UE przekazane przez Urząd Marszałkowski.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?