Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Duża podwyżka cen biletów w PKP Intercity. O ile więcej zapłacimy za przejazdy koleją? Od kiedy obowiązuje nowy cennik PKP Intercity?

OPRAC.:
Leszek Rudziński
Leszek Rudziński
Według nowego taryfikatora PKP Intercity, za przejazdy niektórymi pociągami zapłacimy prawie 18 proc. więcej.
Według nowego taryfikatora PKP Intercity, za przejazdy niektórymi pociągami zapłacimy prawie 18 proc. więcej. Fot. Grzegorz Mehring / Polskapresse
Spółka PKP Intercity przedstawiła nowy taryfikator cen biletów, który będzie obowiązywał już od 11 stycznia 2023 roku. Podrożeją wszystkie przewozy – zarówno jednorazowe, jak i odcinkowe. Więcej zapłacimy również za Karty Intercity. Przewoźnik wzrost cen tłumaczy rosnącymi kosztami energii elektrycznej i galopująca inflacją.

Spis treści

Już od połowy przyszłego tygodnia obowiązywać będą nowe ceny biletów w PKP Intercity. Według nowego taryfikatora, za przejazdy niektórymi pociągami zapłacimy prawie 18 proc. więcej.

Podwyżka cen biletów w PKP Intercity. Za które przejazdy zapłacimy więcej?

PKP Intercity podnosiła ceny bazowe biletów jednorazowych w poszczególnych kategoriach pociągów średnio w wysokości:

  • 17,8 proc. dla kategorii EIP;
  • 17,4 proc. dla kategorii EIC;
  • 11,8 proc. dla kategorii TLK/IC.

PKP Intercity podało, że jadąc pociągiem kategorii ekonomicznej (TLK lub IC) pasażer do 10 stycznia br. zapłaci maksymalnie 68 zł, a po 11 stycznia br., czyli po wprowadzeniu nowego cennika, zapłaci 76 zł.

Przewoźnik przypomniał jednocześnie, że wprowadzony w maju 2022 r. system dynamicznych cen we wszystkich kategoriach pozwala obniżać ceny biletów. Np. w ramach oferty Super Promo, jadąc pociągiem kategorii TLK lub IC w 2 klasie podróżny może kupić bilet już od 19 zł, dla progu Promo Plus to 34 złote, dla kolejnych progów Promo 45, Promo 30 i Promo 15 cena wyniesie odpowiednio: 41,80 zł, 53,20 zł i 64,60 zł.

Droższe bilety odcinkowe i Karty Intercity

W związku z aktualizacją cenników biletów jednorazowych zaktualizowane zostają także ceny biletów odcinkowych. Te zmienia się średnio o 10 proc., pozostawiając je na poziomie konkurencyjnym wobec oferty innych przewoźników kolejowych.

„Po raz pierwszy od 2016 roku zmieniają się ceny Kart Intercity, uprawniających do nielimitowanych podróży pociągami PKP Intercity w dowolnych relacjach” – czytamy w komunikacie.

Dłuższe obowiązywanie oferty Multiprzejazd

PKP Intercity wydłużyło z kolei okres obowiązywania ofert Multiprzejazd oraz Multiprzejazd Max o kilka godzin, tj. do godz. 24:00 w czwartek. Do tej pory obowiązywała od północy we wtorek do godz. 15:00 w czwartek.

Oferty niezmiennie będą umożliwiać dowolną liczbę przejazdów pociągami PKP Intercity w okresie ważności. Jednocześnie PKP wskazuje, że cena obu ofert pozostaje bez zmian.

Jak PKP Intercity tłumaczy podwyżki? Winne ceny prądu i inflacja

Spółka wyjaśnia, że jednym z najistotniejszych czynników wpływających na wzrost całkowitych kosztów świadczenia usług przez PKP Intercity w 2023 roku jest znacząca zmiana cen energii elektrycznej, która stanowi największy koszt przewoźnika.

W porównaniu do stycznia 2022 roku cena energii elektrycznej na Towarowej Giełdzie Energii wzrosła aż o 62,18 pro. Przełoży się to bezpośrednio na znaczący wzrost prognozowanych na 2023 roku opłat za energię czynną, będącą częścią opłat za energię elektryczną trakcyjną, a co jest tego konsekwencją – na wzrost kosztów usług świadczonych przez PKP Intercity – napisano w komunikacie.

Przewoźnik zwraca również uwagę na najwyższy od wielu lat poziom inflacji, która za listopad tego roku wyniosła 17,5 proc., a także stały wzrost stóp procentowych.

PKP Intercity: Podwyżki nie pokryją kosztów

Spółka tłumaczy, że obecna aktualizacja to zaledwie druga systemowa zmiana cen biletów PKP Intercity od lat 2013-2014. Najnowsze prognozy Spółki wskazują, że koszt operacyjny w przeliczeniu na pasażera może przekroczyć 40 proc.

Głównym powodem, dla którego jesteśmy zmuszeni zmienić ceny i dostosować je do realiów rynkowych jest bardzo duży wzrost cen energii spowodowany przede wszystkim rosyjską agresją na Ukrainę oraz tzw. putinflacją. Zakup energii elektrycznej stanowi największy koszt spółki. Jeszcze w 2019 roku koszt ten wyniósł ok. 500 mln zł brutto, w 2023 roku prognozowany koszt zakupu energii elektrycznej wyniesie aż 1,5 mld zł brutto, czyli trzy razy więcej - wskazano w komentarzu przesłanym PAP.

Przewoźnik dodaje, że zmiana cen biletów nie zrekompensuje skutków znaczącego wzrostu kosztów prowadzenia działalności przez PKP Intercity, a jedynie częściowo je złagodzi.

Ponad 2 mln pasażerów PKP Intercity w święta i nowy rok. Rekordowy 2022

W okresie świąteczno-noworocznym, czyli od 22 grudnia ubiegłego roku do 3 stycznia, pociągami PKP Intercity podróżowało ponad 2 mln osób – poinformował przewoźnik w czwartkowym komunikacie.

Jak dodał, największą frekwencję odnotowano w przeddzień Wigilii – 23 grudnia z PKP Intercity podróżowało blisko 198 tys. osób. Największym zainteresowaniem cieszyły się podróże pomiędzy Warszawą a Trójmiastem, Krakowem, Poznaniem, Wrocławiem, Lublinem i Łodzią.

Przewoźnik przypomniał, że cały 2022 rok był dla spółki rekordowy, gdyż na podróż pociągami PKP Intercity zdecydowało się około 58,9 mln pasażerów, to o 10 mln więcej niż w najlepszym do tej pory 2019 roku, co oznacza wzrost o 20 proc. Porównując 2022 do 2021 roku, liczba pasażerów zwiększyła się o ponad 23 mln, czyli o około 65 proc.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Duża podwyżka cen biletów w PKP Intercity. O ile więcej zapłacimy za przejazdy koleją? Od kiedy obowiązuje nowy cennik PKP Intercity? - Strefa Biznesu

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński