Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Drugi etap Chociwelki najdroższą inwestycją drogową w regionie

Marek Rudnicki
Marek Rudnicki
Tuż przed otwarciem trasy. Za barierkami nowa trasa, którą wyremontowano z pieniędzy województwa, a tę poniżej (do skrętu nad morze) wykona GDDKiA
Tuż przed otwarciem trasy. Za barierkami nowa trasa, którą wyremontowano z pieniędzy województwa, a tę poniżej (do skrętu nad morze) wykona GDDKiA
22 km nowej trasy na wschód. Jeździmy Berlinką na Chociwel.

Historyczna Berlinka od dziś jest już przejezdna. To najlepsza droga na Ińsko, Chociwel, Drawsko i Złocieniec, choć można z niej też skorzystać, aby bocznymi drogami dojechać nad Bałtyk. Wyremontowana jest niemal do zjazdu z S3 nad morze. A to z tego względu, że ten zjazd będzie niebawem przebudowywany, a inwestycja obejmie też część właśnie Berlinki.

Remont Berlinki (formalnie, drogi wojewódzkiej nr 142) trwał od marca ubiegłego roku i kosztował 51 mln zł (43,8 mln zł z funduszy unijnych). Był najdroższą inwestycją drogową w regionie w tym roku.

Jeszcze w grudniu 2017 r. Budimex zapowiadał, że firma chce oddać drogę już przed wakacjami tego roku, ale nie udało się.
- To jedna z ważniejszych inwestycji, które realizowaliśmy w ostatnim czasie na drogach województwa - mówił podczas otwarcia marszałek Olgierd Geblewicz.

Zaczęto parę lat wcześniej

Berlinka, to pozostałość przedwojennych planów niedokończonego połączenia Berlina z Królewcem. Pierwszy jej odcinek (Berlin - Szczecin) oddano do użytku w 1936 r. W dalszej części zdążono położyć tylko jeden pas, choć przygotowano podłoże pod drugi pas, wiadukty i rozjazdy. Wojna pokrzyżowała plany i nigdy jej nie dokończono.

W latach 2007 - 2013 przeprowadzono pierwszą część remontu Berlinki, który objął odcinek 13 km między Krzywnicą a Lisowem.

W ramach tej inwestycji wyremontowano pozostałe 22 km, a także wiadukty oraz dwa mosty, tj. nad rzeką Małką w pobliżu Warchlinka i nad Iną w pobliżu Sowna. Zostały za to rozebrane nieczynne dwa wiadukty i jedno przęsło mostu. Przebudowane zostały również niebezpieczne skrzyżowania z drogami gminnymi na Strumiany i do Warchlina.

Część trasy nie została ruszona. To krótki odcinek do "ślimaka" zjazdu na Świnoujście. Berlinkę remontował bowiem Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich, a zjazd w kierunku morza (S3 to już droga krajowa) przebudowywać będzie szczeciński oddział GDDKiA.

Nadal są korki

S3 nadal w remoncie. GDDKiA zapowiadała, że w obu kierunkach na czas wakacji zostaną udostępnione po dwa pasy.
Tak się nie stało. Nad morze jedziemy faktycznie po dwóch pasach (jeden - nowy, drugi - stary), ale już na Szczecin nadal dostępny jest tylko jeden pas.

Można skręcić na starą ulicę Goleniowską (zjazd z autostrady A6 w stronę miasta), ale wiedzą o nim jedynie mieszkańcy stolicy Pomorza. Jadący w głąb Polski, gdyby z niego skorzystali, objechaliby unikając korków newralgiczny odcinek od węzła Szczecin Dąbie do węzła Rzęśnica.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński