Historyczna Berlinka od dziś jest już przejezdna. To najlepsza droga na Ińsko, Chociwel, Drawsko i Złocieniec, choć można z niej też skorzystać, aby bocznymi drogami dojechać nad Bałtyk. Wyremontowana jest niemal do zjazdu z S3 nad morze. A to z tego względu, że ten zjazd będzie niebawem przebudowywany, a inwestycja obejmie też część właśnie Berlinki.
Remont Berlinki (formalnie, drogi wojewódzkiej nr 142) trwał od marca ubiegłego roku i kosztował 51 mln zł (43,8 mln zł z funduszy unijnych). Był najdroższą inwestycją drogową w regionie w tym roku.
Jeszcze w grudniu 2017 r. Budimex zapowiadał, że firma chce oddać drogę już przed wakacjami tego roku, ale nie udało się.
- To jedna z ważniejszych inwestycji, które realizowaliśmy w ostatnim czasie na drogach województwa - mówił podczas otwarcia marszałek Olgierd Geblewicz.
Zaczęto parę lat wcześniej
Berlinka, to pozostałość przedwojennych planów niedokończonego połączenia Berlina z Królewcem. Pierwszy jej odcinek (Berlin - Szczecin) oddano do użytku w 1936 r. W dalszej części zdążono położyć tylko jeden pas, choć przygotowano podłoże pod drugi pas, wiadukty i rozjazdy. Wojna pokrzyżowała plany i nigdy jej nie dokończono.
W latach 2007 - 2013 przeprowadzono pierwszą część remontu Berlinki, który objął odcinek 13 km między Krzywnicą a Lisowem.
W ramach tej inwestycji wyremontowano pozostałe 22 km, a także wiadukty oraz dwa mosty, tj. nad rzeką Małką w pobliżu Warchlinka i nad Iną w pobliżu Sowna. Zostały za to rozebrane nieczynne dwa wiadukty i jedno przęsło mostu. Przebudowane zostały również niebezpieczne skrzyżowania z drogami gminnymi na Strumiany i do Warchlina.
Część trasy nie została ruszona. To krótki odcinek do "ślimaka" zjazdu na Świnoujście. Berlinkę remontował bowiem Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich, a zjazd w kierunku morza (S3 to już droga krajowa) przebudowywać będzie szczeciński oddział GDDKiA.
Nadal są korki
S3 nadal w remoncie. GDDKiA zapowiadała, że w obu kierunkach na czas wakacji zostaną udostępnione po dwa pasy.
Tak się nie stało. Nad morze jedziemy faktycznie po dwóch pasach (jeden - nowy, drugi - stary), ale już na Szczecin nadal dostępny jest tylko jeden pas.
Można skręcić na starą ulicę Goleniowską (zjazd z autostrady A6 w stronę miasta), ale wiedzą o nim jedynie mieszkańcy stolicy Pomorza. Jadący w głąb Polski, gdyby z niego skorzystali, objechaliby unikając korków newralgiczny odcinek od węzła Szczecin Dąbie do węzła Rzęśnica.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?