Dopadła cię jesienna depresja? Jest na nią sposób. Dowiedli tego naukowcy

Bogna Skarul
Udostępnij:
Czy to prawda, że aktywność fizyczna jest skutecznym środkiem walki z depresją jesienną? Okazuje się, że tak. Potwierdzają to zresztą liczne badania naukowców. Medycy podkreślają także, że ten sposób działa nie tylko na nasze wahania nastrojów jesiennych, ale również na normalną depresję.

O tym, że ćwiczenia fizyczne mają pozytywny wpływ zarówno na ciało jak i umysł, to już wiesz. Psychologowie twierdzą, że są idealne szczególnie wtedy, kiedy chcemy zbudować w sobie większą pewność siebie. A ta większa pewność siebie będzie dotyczyła nie tylko sportu, ale też innych dziedzin życia. Jak to się dzieje? Fachowcy z dziedzin medycznych i biologicznych wskazują przede wszystkim na wzrost liczby neurotransmiterów na skutek uprawianiu sportu.

Neurotransmitery to substancje, które pośredniczą w przekazie impulsów między komórkami nerwowymi. Każdy z nich ma jednak swoiste działanie. W przypadku aktywności fizycznej wzrasta wydzielanie się endorfin oraz serotoniny. Endorfiny to substancje, które uśmierzają odczuwanie bólu oraz powodują odczuwanie błogostanu. Serotonina natomiast odpowiada za poczucie zadowolenia.

Naukowcy twierdzą, że ćwiczenia pomagają w walce z depresją. Ba, nawet wskazują na rodzaj ćwiczeń, które są pomocne właśnie przy tym schorzeniu. Według badań przeprowadzonych w 2000 roku przez Paluska i Schwenk najbardziej skuteczne są ćwiczenia aerobowe, rozciągające oraz stretching. W ćwiczeniach tych w przeciwieństwie do innych nie jest ważna wielkość wysiłku, ale sama, nawet najmniejsza aktywność. Jednocześnie naukowcy podkreślają, że największy czynnik leczący to systematyczność.

Zobacz także: Kulisy zdrowia: Sposób na grypę? Odporność? Obalamy mity. Zdrowia nie kupisz w aptece

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

a
abc

Podczas wysiłku organizm produkuje endorfiny (jak morfiny), które wprowadzają człowieka w stan tzw. euforii ale są silnie uzależniające. Dlatego też zawodowi sportowcy po zakończeniu kariery sportowej z reguły wpadają w depresję.

I tu zadałabym pytanie: czy bieganie codzienne lub co drugi dzień jest faktycznie dobre?

Jak mogą funkcjonować rodziny, kiedy jeden rodzic lub oboje trenują po kilka godzin?

Dlaczego w grupie biegaczy jest tak dużo osób samotnych lub z rozerwanych rodzin/małżeństw?

Więcej informacji na stronie głównej Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie