Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dokąd zmierza Szczecińska Kolej Metropolitalna? Parlamentarzyści pytają o przyszłość inwestycji

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Przystanek Szczecin-Drzetowo na trasie SKM do Polic. Zamierzenia dotyczące tego miejsca są ambitne. W ramach przebudowy zostanie wykonana nowa nawierzchnia peronów. Wykonane zostaną dwa perony jednokrawędziowe o długości 130m. Szerokość peronów wynosić będzie 4,5m. Zadaszenie zostanie wykonane przy pomocy wiat peronowych o długości 50m. Dostęp do peronów od trony południowej zapewniony będzie poprzez zejścia do nowego przejścia podziemnego pod torami na przedłużeniu ulicy Willowej oraz od strony północnej poprzez schody i windy w kierunku ulicy Rugiańskiej. Na peronach należy ustawić ławki, kosze oraz oznakowanie zgodne z wytycznymi PKP PLK.
Przystanek Szczecin-Drzetowo na trasie SKM do Polic. Zamierzenia dotyczące tego miejsca są ambitne. W ramach przebudowy zostanie wykonana nowa nawierzchnia peronów. Wykonane zostaną dwa perony jednokrawędziowe o długości 130m. Szerokość peronów wynosić będzie 4,5m. Zadaszenie zostanie wykonane przy pomocy wiat peronowych o długości 50m. Dostęp do peronów od trony południowej zapewniony będzie poprzez zejścia do nowego przejścia podziemnego pod torami na przedłużeniu ulicy Willowej oraz od strony północnej poprzez schody i windy w kierunku ulicy Rugiańskiej. Na peronach należy ustawić ławki, kosze oraz oznakowanie zgodne z wytycznymi PKP PLK. Andrzej Szkocki, Archiwum
Zachodniopomorski Zespół Parlamentarny zebrał się, żeby porozmawiać nad stanem realizacji jednej z najważniejszych inwestycji regionu. W czasie spotkania przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe tłumaczyli się z opóźnienia inwestycji i planów dotyczących zakończenia prac.

Powodem spotkania był raport Najwyższej Izby Kontroli dotyczący inwestycji. Całość prac miała zostać ukończona do końca września 2022 r. a stanowiące podstawę całego systemu linie kolejowe miały zostać zmodernizowane lub wybudowane do końca sierpnia 2020 roku. Z zamierzeń nic nie wyszło. Najwyższa Izba Kontroli negatywnie oceniła działalność PKP PLK w zakresie przygotowania, realizacji i nadzoru nad realizacją SKM. Kontrola rozpoczęła w grudniu 2021 roku, a zakończyła się w marcu 2022 roku. Rozpoczęła się po doniesieniach medialnych.

- Po drodze pojawiło się wiele komplikacji, na szczęście zmniejsza się ryzyko zwrotu dotacji: pół miliarda złotych. Wszystkim nam zależy, żeby inwestycja została doprowadzona do finału – komentował raport NIK Arkadiusz Marchewka, poseł KO.

Jak mówili przedstawiciele szczecińskiej delegatury NIK, już po 9 miesiącach od rozpoczęcia prac zaczęły pojawiać się problemy. Był to czerwiec 2019 roku i od tego czasu w każdym raporcie miesięcznym wykonawca wskazywał na problemy. Według danych NIK - na koniec 2021 roku – stan zaawansowania prac na linii do Polic wynosił 12 procent a do Gryfina i Stargardu 8 procent. Kontrolerzy jako przyczyny opóźnienia podali błędne przygotowanie dokumentacji projektowej oraz nieuzyskiwanie pozwoleń przez Trakcję SA, czyli głównego wykonawcę prac po stronie kolejowej. Główna odpowiedzialność za poślizg w inwestycji spada na PKP Polskie Linie Kolejowe.

Jaka przyszłość SKM?

Do końca 2023 roku zostaną zrealizowane 3 linie, czyli do Gryfina, Goleniowa i Stargardu, z wyjątkiem stacji w Dąbiu i przystanku w Zdrojach. Do końca tego roku mają być gotowe wszystkie samorządowe inwestycje związane z SKM, a więc infrastruktura towarzysząca przystankom kolejowym.

Natomiast prace na linii ze Szczecina Głównego do Polic mają zakończyć się do połowy roku 2025 roku. Na podróż po całości SKM będziemy musieli poczekać do drugiej połowy 2025 roku.

- To są terminy możliwe do dotrzymania, o ile nie zdarzą się niespodzianki na placu budowy – potwierdził Piotr Bruss, dyrektor Regionu Zachodniego w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Inwestycja ma dofinansowanie unijne: 512 mln złotych. Czy trzeba będzie oddać pieniądze?

- Około 480 mln złotych z tej kwoty będzie wykorzystane, PKP PLK nie wykorzysta około 130 mln zł, ale część wykorzystają samorządy na zwiększone koszty prac przy realizacji swojego zakresu – tłumaczy Roman Walaszkowski, dyrektor biura stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, które jest liderem projektu budowy SKM.

Prowadzący obrady ZZP, poseł Marchewka, zaproponował przyjęcie stanowiska w sprawie SKM i zaapelowanie do rządu o jak najszybsze przyjęcie Krajowego Planu Kolejowego.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński