Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dobry czas dla turystyki w Polsce Wschodniej

Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Z ostatnich badań CBOS wynika, że obecnie co najmniej dwudniowy wyjazd urlopowy ma w planach aż 84 proc. Polaków. To tylko potwierdza, że wyjazdy weekendowe stają się coraz bardziej popularne, a rodacy coraz intensywniej szukać będą atrakcyjnych i oryginalnych miejsc na taki wypad – i to przez cały rok.
Z ostatnich badań CBOS wynika, że obecnie co najmniej dwudniowy wyjazd urlopowy ma w planach aż 84 proc. Polaków. To tylko potwierdza, że wyjazdy weekendowe stają się coraz bardziej popularne, a rodacy coraz intensywniej szukać będą atrakcyjnych i oryginalnych miejsc na taki wypad – i to przez cały rok. Mariusz Kapała/ Polska Press
Nowa normalność staje się faktem. Inaczej niż przed pandemią urządzamy dziś niemal każdy aspekt naszego życia – także wypoczynek. Odkrywamy na nowo uroki Polski i stawiamy na nie! To szansa dla przedsiębiorczych, by zainwestować w przedsięwzięcia turystyczne w najbardziej urokliwych regionach Polski. Na dodatek ze wsparciem z publicznych pieniędzy.

Rozwijanie już istniejącej oferty turystycznej, dywersyfikację biznesu czy wręcz przebranżowienie z pewnością ułatwią pieniądze, które na ten cel można pozyskać w ramach projektu „Przedsiębiorcza Polska Wschodnia – Turystyka”, finansowanego ze środków Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej.

– To są wszystko województwa z bardzo dużymi walorami turystycznymi i przyrodniczymi. Nie chodzi przy tym o duże projekty typu gigantyczne hotele, chociaż maksymalna kwota wsparcia nie jest taka mała, bo to jest pół miliona złotych – podkreśla Przemysław Cieszyński, Członek Zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego.

Nowa normalność, nowe szanse

Praktycznie każdy przedsiębiorca dziś – gdy przeszła trzecia fala pandemii, a nie jest wykluczana czwarta – zastanawia się nad podjęciem działań, które ułatwiłyby jego biznesowi przetrwanie trudnych chwil. Doświadczenia z najbliższej przeszłości pokazały, że nawet możliwość oferowania klientom produktów na odległość zapewnia większe pole manewru.

Dla przykładu: agroprzedsiębiorstwa turystyczne, które przed pandemią budowały swoje przewagi konkurencyjne na oferowaniu zdrowej żywności – przedłużając w ten sposób kontakt z klientami – łatwiej przeżyły lockdowny niż te, które w tym czasie musiały swoje usługi zawiesić w całości.

Polska Wschodnia, czyli turystyczne eldorado

- Polska Wschodnia znakomicie odpowiada nowym, turystycznym potrzebom Polaków. To teren mający ogromny potencjał naturalny, kulturowy i turystyczny. Warto go wykorzystać. Przedsiębiorcom, którzy chcą zainwestować w turystykę w Polsce Wschodniej, pomogą preferencyjne pożyczki.

Instrument Przedsiębiorcza Polska Wschodnia – Turystyka sprawi, że MŚP działające w branży turystycznej i okołoturystycznej będą bardziej konkurencyjne, a oferta turystyczna w Polsce Wschodniej stanie się bardziej zróżnicowana i atrakcyjna oraz dostępna przez cały rok – mówi Jacek Żalek, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.

Z ostatnich badań CBOS wynika, że obecnie co najmniej dwudniowy wyjazd urlopowy ma w planach aż 84 proc. Polaków. To tylko potwierdza, że wyjazdy weekendowe stają się coraz bardziej popularne, a rodacy coraz intensywniej szukać będą atrakcyjnych i oryginalnych miejsc na taki wypad – i to przez cały rok.

Rozbuduj lub zdywersyfikuj swój biznes

Jak dywersyfikować swój biznes, pokazuje choćby przykład Grzegorza Schabińskiego z Jasła. Dzięki uzyskanej pożyczce połączył własną wiedzę o biznesie turystycznym z cukierniczymi talentami żony, tworząc Muzeum Lizaka w Jaśle. Placówkę na Podkarpaciu odwiedza co roku 30 tys. osób! Ofertę atrakcji uzupełniła pizzeria, w której podczas warsztatów dzieci same uczą się robić pizzę oraz hotel z restauracją. Środki z pożyczki przedsiębiorca wykorzystał też na zbudowanie placu zabaw dla dzieci.

Małżeństwo Andrzeja i Kasi Maziec, dzięki pożyczce uzyskanej od instytucji finansującej, współpracującej z BGK, tradycyjny biznes pszczelarski (pasieka z 200 ulami w Purdzie na Warmii) zamienili w Zagrodę Edukacyjną „Warmińska Pszczoła”, w której - poza atrakcjami dla dzieci - zainstalowali domek do apiterapii. Korzystają też na współpracy z sąsiadami, którzy oferują jazdę konną, warsztaty zielarskie, ścieżkę kulinarną – z kozimi serami i wędzonymi rybami.

W ten sposób standardowy biznes – hotel z restauracją, powoli zamienia się w lokalne minicentrum turystyczne, a pasieka w przedsiębiorstwo oferujące dodatkowe usługi, dobrze prosperujące także poza sezonem turystycznym.

Weź pożyczkę na preferencyjnych zasadach

Co ważne, pożyczka jest idealnie dopasowana do potrzeb przedsiębiorców, którzy chcą dopiero zainwestować w stworzenie turystycznego biznesu, jak i pod rozwój już funkcjonującej firmy.

Dzięki pożyczce na rozwój biznesu turystycznego np.:

  • zbudujesz lub rozbudujesz obiekt noclegowy lub gastronomiczny,
  • stworzysz lub rozwiniesz infrastrukturę rekreacyjno-sportową,
  • rozpoczniesz lub rozwiniesz produkcję i sprzedaż produktów ekologicznych, regionalnych lub tradycyjnych,
  • podniesiesz jakość świadczonych usług.

Najwyższa kwota finansowania, jaką możemy uzyskać, to 500 tys. zł. Maksymalny okres spłaty to 7 lat. Co ważne, oprocentowanie pożyczki jest stałe i zdecydowanie korzystniejsze niż w pożyczkach rynkowych.

Co istotne, o pożyczki mogą ubiegać się również rękodzielnicy i rzemieślnicy oraz przedsiębiorcy wytwarzający i sprzedający żywność ekologiczną, produkty tradycyjne i regionalne. Wsparcie adresowane jest ponadto do osób, które chcą się np. przebranżowić i mają pomysł na działalność turystyczną lub rekreacyjną.

Finansowanie z tego projektu dostępne jest od 2017 roku, a dotychczas ze wsparcia skorzystało niemal 700 przedsiębiorców . Budują i rozbudowują klasyczne obiekty turystyczne czy - szukając przewag konkurencyjnych - stawiają na projekty innowacyjne.

Przedsiębiorca, który chce skorzystać z pożyczki, powinien zgłosić się do wybranej instytucji finansującej w jednym z regionów Polski Wschodniej i złożyć wniosek. Lista instytucji z jest dostępna na stronie bgk.pl/turystyka.
Poza finansowaniem przedsiębiorcy otrzymują tam wsparcie merytoryczne oraz pomoc przy wypełnianiu dokumentów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Dobry czas dla turystyki w Polsce Wschodniej - Strefa Biznesu

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński