Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dobra Szczecińska ma wrócić na mapę kolejową Polski. Tym razem skutecznie

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Wagon motorowy SN61 obsługiwał przewozy pasażerskie do Dobrej. W czasach świetności, czyli w latach siedemdziesiątych XX wieku spalinowe wagony silnikowe typu SN61 obsługiwały pociągi podmiejskich i szybkich ekspresów.
Wagon motorowy SN61 obsługiwał przewozy pasażerskie do Dobrej. W czasach świetności, czyli w latach siedemdziesiątych XX wieku spalinowe wagony silnikowe typu SN61 obsługiwały pociągi podmiejskich i szybkich ekspresów. Archiwum Polregio Zachodniopomorski Zakład w Szczecinie
Odbudowa linii kolejowej numer 429 to jeden z elementów przetargu Polskich Linii Kolejowych na projekt modernizacji linii kolejowych biegnących ze Szczecina do granicy z Niemcami.

Reaktywowana linia ma być jednotorowa i zelektryfikowana (elektryfikacja - wprowadzenie na linii kol. trakcji elektrycznej). W Dobrej ma powstać stacja z dwukrawędziowym peronem. Drugi przystanek ma być w Dołujach. Na tej trasie pociągi pasażerskie mają osiągać prędkość 100 kilometrów na godzinę.

To nie pierwsza próba reaktywacji połączenia kolejowego z Dobrą Szczecińską

Gmina Dobra złożyła projekt do krajowego programu Kolej Plus. Projekt "Odbudowa połączenia kolejowego do Dobrej jako element II etapu rozwoju sieci Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej" zakładał wykonanie studium projektowo-technicznego i prac. Pomysł zakładał elektryfikację oraz modernizację linii kolejowej między Szczecinem Gumieńce a Stobnem Szczecińskim. Wniosek jednak nie został zakwalifikowany do dalszego etapu.

Odbudowa nitki do Dobrej byłaby reaktywacją fragmentu Kolei Randowskiej (Randower Kleinbahn).

Linia ta łączyła Stobno - Dołuje - Wąwelnicę - Redlicę - Dobrą - Buk - Rzędziny - Stolec - Stolzenburger Glashütte (obecnie Glashütte) - Hintersee - Rieth z Nowym Warpnem.

W maju 1897 roku uruchomiono wąskotorowe połączenie miedzy Stobnem Szczecińskim a Stolzenburger Glashütte (dziś miejscowość Glashütte w gminie Rothenklempenow w Niemczech). Osiem lat później na trasie doszło do zmiany prześwitu toru i ruszyła kolej normalnotorowa. Jesienią 1906 roku otwarto jednotorowy odcinek ze stacji Stolzenburger Glashütte do Nowego Warpna. Zakup autobusu szynowego Wismar w 1933 roku spowodował, że pasażerowie chętnie korzystali z kolei. W 1935 roku Kolej Randowska przewiozła 64 312 osób i 29 003 ton towarów. W sierpniu 1945 roku linię od Dobrej do Nowego Warpna rozebrano w ramach reparacji wojennych dla ZSRR. W 1973 roku odcinek Stobno Szczecińskie - Dobra Szczecińska został zamknięty dla ruchu pasażerskiego. Prawdopodobnie w 1987 roku fragment z Dołuj do Dobrej został rozebrany. Pod koniec ubiegłego wieku ruch towarowy ze Stobna do Dołuj został zawieszony.

ZOBACZ TEŻ:

Zaprezentowano dziś nowe pociągi hybrydowe! Wyruszyły już na trasy regionu [ZDJĘCIA]

Nowe pociągi hybrydowe w Zachodniopomorskiem! Oficjalna prez...

Bądź na bieżąco i obserwuj:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński