Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Do wielkich zmian w SPP zostały 3 tygodnie. Rozpoczęto montaż kilkuset parkometrów

Mariusz Parkitny
Mariusz Parkitny
Rozpoczął się montaż kilkuset parkomometrów. Mają być gotowe na 31 marca. Wtedy ruszy nowa Strefa Płatnego Parkowania. Większa, droższa, ale zdaniem pomysłodawców - usprawni życie kierowców w Szczecinie.

Wyłączenie starego, demontaż i montaż nowego – tak będzie przebiegać wymiana parkomatów w szczecińskiej SPP. W tempie ok. 20 sztuk dziennie. Do wymiany jest 340 parkomatów.

- Stare szczecińskie parkomaty służyły 13 lat, nie są już produkowane. Coraz trudniej o części zamienne do nich. Stąd decyzja o zastąpieniu ich nowymi. Operacja wymiany parkomatów zostanie zakończona w trzeciej dekadzie marca -wyjaśnia Wojciech Jachim z NiOL, oparatora strefy.

Pierwszych 20 parkomatów zostało wyłączonych w piątek. Zostały zdemontowane w poniedziałek. Montaż nowych urządzeń w ich miejsce planowany jest na 10 marca. Cała operacja będzie przebiegała stopniowo w kolejnych dniach w tempie ok. 20 sztuk dziennie.

ZOBACZ TEŻ:

W Szczecinie zostaną zamontowane parkomaty Strada Pal trzeciej generacji, które umożliwiają płatność bilonem, kartami płatniczymi i blikiem. Parkometry będą tak oznaczone, aby były widoczne dla kierowcy z daleka.

Parkometry będą wyposażone w klawiaturę do wpisywana numeru rejestracyjnego auta. Dzięki tej funkcji kierowca nie będzie musiał zanosić biletu do samochodu. Bilet elektroniczny trafi do bazy danych. Kontroler, skanując numer rejestracyjny pojazdu, będzie miał dostęp do niezbędnych informacji o abonamencie, specjalnych uprawnieniach i opłacie.

- Ale uwaga: system biletu elektronicznego i zniesienie obowiązku zanoszenia biletu do samochodu wejdą w życie również dopiero 31 marca - dodaje Jachim.

Od tego dnia nowe parkomaty umożliwią nie tylko wnoszenie opłat standardowych (godzinowych), ale także opłaty zerowej za kwadrans postoju (będzie przysługiwać kierowcy raz dziennie), zakup abonamentów na określoną liczbę dni roboczych oraz wnoszenie opłaty dodatkowej za brak ważnego biletu.

ZOBACZ TEŻ:

Za dostawę i montaż nowych urządzeń odpowiada francuska firma Flowbird, największy na świecie producent parkomatów i lider w dostarczaniu rozwiązań z zakresu Mobilności Miejskiej i Smart City.

Oprócz parkometrów sama strefa też ma się zmienić. Pojawią się linie poziome ułatwiające parkowanie, wyznaczające konkretne miejsce do postoju auta.
- Oznakowaniem strefy, w tym liniami poziomymi zajmuje się zarząd dróg. W ostatnim czasie zintensyfikował działania w kierunku uzupełnienia linii poziomych P-18 i P-19 we wszystkich miejscach, w których ich brakuje na terenie całej SPP - wyjaśnia Wojciech Jachim.

Zmiany w SPP w Szczecinie

SPP w Szczecinie będzie większa i droższa. To już pewne. Zob...

SPP obejmie ok. 160 ulic i placów wobec 80 dotychczas.
Liczba miejsc postojowych zwiększy się z 6853 do ok. 11,7 tys.

Pozostanie podział na dwie podstrefy A i B.

  • W podstrefie A minimalna opłata za postój (15 minut) wyniesie 0,90 zł. Za pierwszą godzinę zapłacimy 3,60 zł (obecnie 2,80 zł), za drugą 4,30 zł, za trzecią godzinę 5,10 zł, za czwartą i każdą następną godzinę 3,60 zł.
  • W podstrefie B minimalna opłata za postój będzie kosztować 0,70 zł. Za pierwszą godzinę zapłacimy 2,80 zł (obecnie 1,60 zł),
  • za drugą godzinę 3,30 zł, za trzecią godzinę 3,90 zł, czwartą i każdą następną godzinę 2,80 zł.
  • Miesięczny abonament w strefie A będzie kosztował 240 zł, a w B - 150 zł.
  • Będą dostępne tylko dla mieszkańców Szczecina lub osób, które w Szczecinie mają siedziby firm.
  • Nowością będą abonamenty dzienne (30 zł w A i 20 zł w B).
  • Nie będzie abonamentów rocznych.
  • Kolejną nowością będzie możliwość parkowania za darmo przez 15 minut raz dziennie.
  • Z 50 zł do 200 zł wzrasta kara za brak biletu, jeśli nie zapłacimy jej w ciągu 7 dni.
  • Uregulowanie jej w ciągu tygodnia będzie kosztowało 100 zł (obecnie 30 zł).
  • Podwyżki czekają właścicieli aut hybrydowych - ryczałt w wysokości 50 zł miesięcznie (obecnie 10 zł rocznie).
  • Zwolnieni z opłaty za postój w strefie pozostają właściciele samochodów elektrycznych.
Wizualizacja ilustrująca pomysł z marca 2013 roku. Wówczas pomysł na budowę parkingowca obok TZ przedstawił Maciej Sochanowski, projektant drogowy

Parkingowiec pod Trasą Zamkową. Powstanie kilkaset nowych mi...

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński