Nocna i świąteczna opieka zdrowotna w Chojnie została zlikwidowana 1 lutego. Przypomnijmy, że do tego momentu punkt medyczny prowadzili lekarze i pielęgniarki ze szpitala w Dębnie. Przestali. Kiedy rozwiązywali umowę z władzami Chojny mówiło się o kłopotach kadrowych. Ale przyczyn wycofania się placówki w Dębnie z prowadzenia punktu w Chojnie jest więcej.
- To są powody ekonomiczne - tłumaczył Mariusz Brych, zastępca dyrektora ds. leczniczych.
Zdaniem dyrektora Brycha, szpital brał na siebie wszelkie koszty utrzymania zoz-u, łącznie z dzierżawą za lokal. To się w końcu medykom przestało kalkulować.
W efekcie od 1 lutego mieszkańcy Chojny nie mieli nocnej i świątecznej opieki medycznej, stan taki był do końca czerwca. Po pięciu miesiącach przerwy od północy (z czwartku na piątek, czyli od 1 lipca) nocna i świąteczna opieka zdrowotna w Chojnie znów jednak zacznie swoją działalność.
W Zachodniopomorskim Oddziale NFZ się dowiedzieliśmy, że zdaniem wizytatorów Funduszu, którzy przeprowadzili kontrolę w placówce, przychodnia spełnia wskazane w przepisach warunki i jest przygotowana do realizacji świadczeń.
- Pomimo trudności w pozyskaniu kadry medycznej i zorganizowaniu punktu, Chojna ponownie znalazła się na mapie zabezpieczającej nocną i świąteczną opiekę zdrowotną w województwie – podkreślił Paweł Kurzak, dyrektor Zachodniopomorskiego Oddziału NFZ. - Lokalnej społeczności bardzo na tym zależało, bo to daje poczucie większego bezpieczeństwa, jest ważne dla pacjentów.
Punkt nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej w Chojnie mieści się przy ul. Dworcowej 1. Są tu poradnie specjalistyczne mające umowy z ZOW NFZ: chirurgii ogólnej, otolaryngologiczna oraz okulistyczna.
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna udzielana jest po godzinie 18 do 8 rano w dni powszednie oraz całodobowo we wszystkie dni wolne od pracy. Można z niej skorzystać w razie nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia. Dyżurujący w przychodni lekarz udziela porad w warunkach ambulatoryjnych, telefonicznie, a w przypadkach medycznie uzasadnionych - w domu pacjenta.
Do otrzymania pomocy w przychodni dyżurnej mają prawo także pacjenci spoza gminy czy powiatu, bowiem na te świadczenia w polskim systemie opieki zdrowotnej nie obowiązuje rejonizacja.
W sytuacji nagłego zagrożenia zdrowia lub życia należy skorzystać z pomocy izby przyjęć lub szpitalnego oddziału ratunkowego a także pogotowia ratunkowego.
Wsparciem dla punktów medycznych dyżurujących w nocy i w dni wolne od pracy, jest Teleplatforma Pierwszego Kontaktu. Pod numerem telefonu 800 137 200 można otrzymać poradę medyczną, e-receptę oraz e-skierowanie. TPK czynna jest od godz. 18 do 8 rano w dni powszednie i całodobowo w dni wolne od pracy. Aby skontaktować się z konsultantem, można również wypełnić formularz online.
Jak postępować, aby chronić się przed bólami pleców
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?