Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dlaczego ściąga nas z drogi?

Źródłó: motofakty
Gdy nasz samochód nie trzyma toru jazdy na wprost, możemy mieć kłopoty z geometrią, zawieszeniem, oponami lub hamulcami.
Gdy nasz samochód nie trzyma toru jazdy na wprost, możemy mieć kłopoty z geometrią, zawieszeniem, oponami lub hamulcami. Fot. Archiwum
Jeśli samochód nie utrzymuje kierunku jazdy na wprost to sygnał, że w naszym wystąpiła w nim jakaś usterka. Ściągania nie wolno bagatelizować, gdyż może nas to sporo kosztować i przede wszystkim zagrażać naszemu bezpieczeństwu.

Przyczyn, przez które nasze auto może ściągać na lewo lub prawo może być kilka. Główne to: zła geometria zawieszenia, zużyte opony, nieprawidłowe ciśnienie w oponach, luzy w zawieszeniu, blokujące hamulce lub źle wykonana naprawa blacharska.
W zależności od objawów i okresów ich występowania można wstępnie określić jaki podzespół może być odpowiedzialny z niepoprawne prowadzenie samochodu.
Często powodem nie trzymania kierunku jazdy przez nasz auto jest różnica ciśnienia w poszczególnych oponach.

Jeśli jedna opona ma mniejsze ciśnienie od pozostałych, to samochód będzie ściągać. Nic bardziej banalnego. Jednak wielu kierowców, zanim sprawdzi ciśnienie w kołach, doszukuje się całego szeregu innych przyczyn. Więc zanim wydamy pieniądze w warsztacie warto jest to sprawdzić.

Decydujący wpływ na zachowanie się samochodu w czasie jazdy ma geometria kół. Jest to istotne na tyle, że nawet jedna nieprawidłowa wartość może powodować ściąganie.
Pojazd nie będzie trzymał toru jazdy, gdy nieprawidłowe jest pochylenie koła, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy lub zbieżność.
Niestety w wielu samochodach kąty pochylenia i wyprzedzenia nie są regulowane i można je skorygować jedynie poprzez wymianę wahacza, sprężyn lub zwrotnicy. A to może mocno nadszarpnąć nasz budżet.

W takiej sytuacji mogą uratować nas dostępne polskim na rynku specjalne śruby z mimośrodem.

Możemy nimi zastąpić fabryczne wkręty mocujące amortyzator do zwrotnicy, dzięki którym możliwa jest zmiana kąta pochylenia koła.
Taką korektę można wykonać w większości samochodów, w których jest klasyczne zawieszenie McPhersona.

Samochód będzie także ściągało jeśli w zawieszeniu będą występować luzy (uszkodzona tulejka metalowo-gumowa, wybity sworzeń wahacza). Wówczas ściąganie będzie szczególnie zauważalne podczas przyspieszania lub hamowania, ponieważ występujące siły spowodują znaczne przesunięcie koła (do przodu podczas przyspieszania i do tyłu przy hamowaniu), a więc i dużą zmianę geometrii połączoną ze znacznym przesunięciem osi jednego z kół.
Może się zdarzyć, że ściąganie pojawi się po regulacji geometrii zawieszenia. Wtedy przyczyną będzie opona, która “ułożyła" się do złego kąta pochylenia koła.
Aby upewnić się, że jest to wina opon należy zamienić koła stronami. Jeżeli po operacji auto będzie ściągało w drugą stronę to mamy już pewność, że winne są opony.
Aby pozbyć się tego problemu należy przełożyć koła z przodu do tyłu lub kupić dwie nowe opony. Ściąganie może pojawić się również po przełożeniu kół z przodu do tyłu. Wówczas powodem będą różne kąty pochylenia osi przedniej i tylnej.

Układ hamulcowy ma również wpływ na utrzymywanie kierunku jazdy. Zablokowane klocki w jednym z kół na pewno będą przyczyną ściągania. Usterkę taką łatwo zdiagnozować.
Wystarczy sprawdzić temperaturę lewego i prawego koła. Także niefachowo wykonana naprawa po wypadku (nierównoległość osi, złe kąty pochylenia) może być przyczyną ściągania.
Przywrócenie sprawności takiego auta jest bardzo kosztowne.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński