Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Diody LED jako światła do jazdy dziennej

Wojciech Frelichowski
Wzajemna odległość między światłami LED nie może być mniejsza niż 60 cm.
Wzajemna odległość między światłami LED nie może być mniejsza niż 60 cm. Fot. Hella
W Polsce od 2007 roku obowiązuje całoroczny nakaz używania świateł do jazdy dziennej, co pozwala na bardziej precyzyjnie określenie odległości i prędkość zbliżającego się samochodu. Coraz częściej spotkac można auta z zamontowanymi diodowymi światłami do jazdy dziennej.

Z danych opublikowanych przez Komisję Europejską wynika, że stosowanie świateł do jazdy dziennej zmniejsza ryzyko wypadków, podnosi poziom widoczności samochodu zarówno dla innych kierowców, jak i dla pieszych. Na terenie Unii Europejskiej odnotowuje się tę zależność na poziomie 3-5 porc. w skali roku. W przełożeniu na liczbę wypadków oznacza to, że stosowanie świateł pozwala uniknąć 1200-2000 wypadków rocznie.

- Prowadzenie samochodu wymaga skupienia, często nadmiernego wytężania wzroku. Powoduje to, że po długim czasie podróżowania wzrok kierowcy męczy się i słabnie jego percepcja. - mówi Tomasz Supady, ekspert Philips Automotive Lighting. - Niestety duży wpływ na wzrok ma również wiek kierowców. Im jesteśmy starsi, tym żrenice stają się mniej przezroczyste i odczuwamy większe zapotrzebowanie na światło. Tymczasem prawidłowo oświetlony pojazd zyskuje wielokrotne powiększenie kontrastu w stosunku do pojazdów z wyłączonymi światłami, co zmniejsza ryzyko wypadków.

Obecnie coraz więcej producentów samochodów, a także kierowców, montuje światła do jazdy dziennej wykonane z diod LED. Emitują one najsilniejsze - jasne białe światło o wysokiej temperaturze barwowej 6000 stopni Kelvina. Dla porównania lampy ksenonowe emitują światło w granicach 4100 - 4800 stopni Kelvina.

Natężenie oraz barwa światła diod LED zapewnia lepszą widoczność pojazdu na drodze. Ponadto pobieraja one znacznie mniej energi niż oświetlenia konwencjonalne. Jeden moduł pobiera 6,8W energii, czyli cały zestaw 14W. Dla porównania 1 żarówka halogenowa pobiera 55-60W. Zaletą świateł diodowych jest też większa trwałość (do 30 razy) niż typowych żarówek H7 stosowane w światłach dziennych.

Jednak montaż diodowych świateł do jazdy dziennej ograniczony jest pewnymi warunkami. Takie światła muszą być barwy białej, powinny się włączać automatycznie po przekręceniu kluczyka, ale powinny się również automatycznie wyłączać po włączeniu świateł mijania, drogowych lub przeciwmgłowych. Światła te muszą być na wysokości co najmniej 25 cm od ziemi, ale nie wyżej niż 150 cm, maksymalnie 40 cm od bocznego obrysu pojazdu, a wzajemna odległość między nimi nie może być mniejsza niż 60 cm.

Przepisy mówia też, że przednie, boczne (o ile są) i tylne światła pozycyjne oraz obrysowe, a także oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie musi się włączać podczas jazdy na światłach dziennych.

W ofercie firrmy Philips sa proste w montażu i trwałe diodowe światła LED do jazdy dziennej. Producent zapewnia, że dzięki systemowi clip-on pasują do większości samochodów, a ich montaż jest prosty i szybki.

Nieco bardziej wyrafinowane diodowe lampy LED opracowała firma Hella. To LEDayFlex to pierwsze na świecie diodowe światła dzienne, które można instalować w elastyczny sposób. Owe łańcuchy świateł dziennych wykonane są z indywidualnych modułów LED i mogą być instalowane w postaci indywidualnie formowanych kształtów.

Hella informuje, że światła LEDayFlex nie potrzebują dużo miejsca na instalację ponieważ są pozbawione odbłyśników i składają się wyłącznie z diod LED, a odległości ich montowania jedna od drugiej to 1-15 mm. Zapewnia też, iż samochody wyposażone w te światła nie wymagają oddzielnej homologacji ani dopuszczania do ruchu.

Światła LEDayFlex pozwalają także na oszczędności w porównaniu z klasycznymi halogenowymi lampami dziennymi, ponieważ użyte w nich wysokowydajne diody "Golden Dragon" charakteryzują się minimalnym poborem prądu: zużywają jako lampy dzienne zaledwie 5,8 W, a jako lampy pozycyjne tylko 0,6 W.

Światła są oferowane w postaci łańcuchów po 5, 6, 7 lub 8 modułów, w różnych wersjach instalacyjnych. Każdy z wariantów będzie dostępny ze światłami pozycyjnymi lub bez nich.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński