Polska walczy o europejski korytarz transportowy od 6 lat. Jego zaliczenie do transeuropejskich sieci transportowych pozwoliłoby zabiegać w UE o dofinansowanie budowy m.in. S3, a także linii kolejowych oraz odrzańskiej drogi wodnej.
Idea Środkowoeuropejskiego Korytarza CETC-ROUTE65, łączącego Skandynawię z Morzem
Śródziemnym narodziła się w Szczecinie w 2004 r. Bardzo mocno dążyli do realizacji tej idei Szwedzi.
Jednocześnie Niemcy realizowali swój własny korytarz. Dopingowało to Szwedów, Polaków, Czechów i Słowaków do tworzenia niezbędnych dokumentów i zabiegania, by Unia korytarz zaakceptowała.
Lidia Geringer de Oedenberg, członek prezydium Parlamentu Europejskiego zwracała uwagę nie tylko na zalety CETC, ale również zagrożenia związane z przejęciem projektu przez Niemców, którzy chcieliby
stworzyć szlak alternatywny od portów przez Berlin do Chorwacji.
- Zbyt mało robimy w celu modernizacji np. drogi S3 na odcinku województwa dolnośląskiego czy rozbudowy odrzańskiego szlaku wodnego - napisała.
Szczecin - infrastrukturalna stolica
- Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy to warunek nie tylko rozwoju zespołu portowego Szczecina i Świnoujścia, ale również wzrostu atrakcyjności gospodarczej i stabilnego rozwoju gospodarczego Zachodniej Polski - uważa główny organizator spotkania, wicemarszałek Wojciech Drożdż. - A także rozwoju całego obszaru Europy Środkowej, a szczególnie regionu morza Bałtyckiego.
To samo mówił przedstawiciel Chorwacji, sekretarz stanu Tomislav Mihotić. Podkreślił, że Chorwacja nastawiona była do tej pory na turystów ze Słowacji, Czech i Węgier, a teraz chce się mocno otworzyć na Polskę i kraje skandynawskie. Umożliwi to właśnie środkowoeuropejski korytarz.
- Szczecin 28 czerwca stał się infrastrukturalną stolicą Polski - mówił minister Grabarczyk tuż przed podpisaniem umów Deklaracji Szczecińskiej. Wraz z nim przyjechało aż trzech zastępców. Nic dziwnego - wczoraj odbywała się w Szczecinie m.in. ważna dla regionów granicznych konferencja o zagospodarowanie Przestrzenne Obszarów w Korytarzu Odry oraz Planowanie Przestrzenne na Obszarach Morskich.
- W przyszłym tygodniu ruszy budowa falochronu ochronnego dla gazoportu w Świnoujściu, co też jest istotne dla regionu i całej Polski - dodał minister Grabarczyk.
Czytaj e-wydanie »Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?