Debata o Szczecińskim Szybkim Tramwaju. Wniosek? Szyny ponad...

    Debata o Szczecińskim Szybkim Tramwaju. Wniosek? Szyny ponad wszystko

    Marek Jaszczynski, marek.jaszczynski@medairegionalne.pl

    Głos Szczeciński

    Aktualizacja:

    Głos Szczeciński

    Projekt Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju.

    Projekt Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. ©Wizualizacje

    Musimy zapomnieć o dotychczasowym układzie komunikacji na obszarze prawobrzeża - to wniosek jaki można było wynieść z debaty dotyczącej Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju.
    Projekt Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju.

    Projekt Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. ©Wizualizacje

    Z inicjatywą przeprowadzenia debaty wyszli radni z komisji gospodarki komunalnej Rady Miasta. Uczestniczyli w niej obok rajców przedstawiciele spółek komunikacyjnych (zabrakło jedynie "Tramwajów Szczecińskich"), uczelni wyższych, stowarzyszenia SENS, magistratu, a także organizatora przewozów - Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego. Wprowadzeniem do debaty zajął się profesor Wojciech Bąkowski z Katedry Organizacji i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego, który przyjął przed dyskusją kilka założeń.

    Czytaj również: Co się stanie z komunikacją miejską gdy ruszy Szczeciński Szybki Tramwaj? /artykuł w systemie Piano/

    Po pierwsze, 80 procent pasażerów korzystając z SST musi być zadowolona i pokonywać trasę szybciej niż obecnie, dla pasażera cena jest istotna, ale najważniejszy jest czas.

    - Jeżeli się to nie uda, to inwestycja jest niepotrzebna - mówił profesor Wojciech Bąkowski. - Kolejne założenie, to koszty przejazdu muszą być zbliżone do obecnego, a jakość usług na prawobrzeżu ma wzrosnąć. Najtrudniejsze jest szacowanie kosztów inwestycji.

    Józef Jastrzębski ze szczecińskiego oddziału Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji zwrócił uwagę na to, żeby prawobrzeżna część Szczecina miała sprawną komunikację z lewobrzeżem.

    - Zasadą jest, żeby nie pogarszać tego systemu - mówi ekspert. - Dla dobrego powiązania niezbędne jest wykorzystanie komunikacji szynowej, nie tylko tramwajowej, ale i kolejowej. Raport szynowy powinien być osią transportu publicznego, a autobus ma go uzupełniać. Pasażerowie muszą się przyzwyczaić do podróży różnymi środkami transportu i przesiadek - nie ma możliwości poprowadzenia linii z każdego osiedla. Potrzebne są zintegrowane węzły komunikacyjne - o tym trzeba myśleć dzisiaj przy budowie SST. Tramwaj będzie jechał równolegle z dotychczasową siecią autobusową, dlatego linie autobusowe powinny zostać zmienione.

    Zobacz także: Szczeciński Szybki Tramwaj: miasto przekazało plac budowy [szczegóły]

    Trójka już nie na Pomorzany

    Węzeł przy ul. Batalionów Chłopskich - Gryfińska dla osi Podjuchy - Dąbie, drugi węzeł, to pętla "Turkusowa". Węzeł przesiadkowy na lotnisku, to dobry pomysł, bo mogą z niego korzystać mieszkańcy okolicznych gmin.

    Józef Jastrzębski rozważył wydłużenie do pętli "Turkusowa" trzech linii tramwajowych, kursujących z częstotliwością co 9 minut, czyli co trzy minuty tramwaj.

    - Wszystkie autobusy, które jadą przez ulicę Przestrzenną, powinny pozostać na pętli "Basen Górniczy", pozostałe linie powinny być na nowo opracowane z pętli "Turkusowa"

    Józef Jastrzębski ze szczecińskiego oddziału Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji


    - Obok pozostawienia linii 7 i 8, warto byłoby w miejsce "dwójki" puścić "trójkę", tym samym prawobrzeże uzyska bezpośredni dojazd do szpitala przy ulicy Arkońskiej, czy parku nowych technologii - tłumaczy Józef Jastrzębski. - Wszystkie autobusy które jadą przez ulicę Przestrzenną powinny pozostać na pętli "Basen Górniczy", pozostałe linie powinny być na nowo opracowane z pętli "Turkusowa".

    Obecnie trzeba pomyśleć o zintegrowaniu SST z przystankiem kolejowym w Zdrojach, gdy powstanie Szczecińska Kolej Metropolitalna, mieszkańcy Stargardu mogliby przesiadać się na tramwaj i jechać do Śródmieścia.

    Profesor Marek Górski, prorektor Uniwersytetu Szczecińskiego, przypomniał, że szybki tramwaj w Łodzi, który miał także połączyć Zgierz i Pabianice, nie wypalił, podobnie źle zakończyło się wprowadzenie jednego biletu dla aglomeracji łódzkiej.

    - Obecnie do granic Łodzi obowiązuje bilet miejski za 2,80 zł, poza nimi obowiązuje bilet aglomeracyjny w kwocie 5,60 zł - wyjaśnił.

    W związku z budową SST jest brana także pod uwagę budowa parkingu typu "Parkuj&Jedź" w rejonie przystanku "Lotnisko", przy ulicy Eskadrowej, na nitce wjazdowej do miasta. Dwa parkingi dla cyklistów, którzy mogliby zostawić swoje pojazdy mogłyby powstać w rejonie pętli "Turkusowa" i przy ul. Batalionów Chłopskich.

    - Budowa Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju to punkt wyjścia do rozmów o całej komunikacji miejskiej w Szczecinie, uruchomienie pierwszego odcinka stworzy bardzo duże możliwości - mówi Dariusz Wołoszczuk z Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego. - W związku z budową SST siatka połączeń na prawobrzeżu będzie budowana od nowa. To szansa na spełnienie postulatów mieszkańców tej części miasta, na przykład skomunikowania ulicy Szybowcowej, czy Podjuch w kierunku hotelu Panorama.

    Autobus szybszy

    Jeden z uczestników debaty zwrócił uwagę na to, że prawdopodobnie nie zdążymy wybudować pętli przed oddaniem do użytku trasy.

    - Już jest za późno, nie ma projektu budowy pętli - mówi dr inż. Stanisław Majer z Wydziału Budownictwa Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego. - Nie wiemy, ile będzie przystanków, peronów. To się nie zrobi w pięć minut. W polu wysadzimy pasażerów?

    Jak obliczył ekspert, opracowanie projektu, ogłoszenie przetargu na wykonanie prac, ewentualne protesty na wynik, to wszystko może spowodować, że gdy zostanie uruchomiony pierwszy etap SST, to pętla nie będzie gotowa.

    Wątpliwości budzi także to, czy w wąskich ulicach sprawdzi się przegubowy tabor autobusowy dowożący pasażerów z i do tymczasowej pętli.

    - Nie traktujemy SST jako konkurencji - mówi Włodzimierz Sołtysiak, prezes Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego "Dąbie". - Jak będzie zorganizowana rozwózka pasażerów od pętli "Turkusowa" do domów? Raczej nie taborem przegubowym, bo taki się nie zmieści.

    Pojawiły się także pierwsze wyliczenia. Na niekorzyść tramwaju.

    - Autobus pospieszny pokonuje odcinek z ulicy Wyszyńskiego na Basen Górniczy o 4 minuty szybciej niż tramwaj - mówi Włodzimierz Sołtysiak.

    Zobacz wizualizacje: Szczeciński Szybki Tramwaj. Umowa podpisana [wizualizacje]

    Dlaczego zabrakło przedstawiciela "Tramwajów Szczecińskich"?

    - To zbieg okoliczności, w tym samym czasie mieliśmy spotkanie Komisji Torowej, ale znamy przebieg spotkania od kolegów ze ZDiTM. Obiecujemy, że nasz przedstawiciel pojawi się na kolejnych debatach - zapewnia Krystyna Gawrońska z działu inwestycji spółki.

    Wtrącamy swoje trzy grosze

    Skoro przegubowce się nie mieszczą na ulicach dojazdowych do przyszłej pętli "Turkusowa", może warto rozważyć pomysł, który funkcjonuje w Krakowie? To tele-bus, szczególnie przydatny dla mieszkańców obszarów peryferyjnych oraz na terenie gmin ościennych. Idea usługi tele-bus sprowadza się do tego, iż na wybranym obszarze miasta (system został wdrożony w Krakowie w dzielnicach Rybitwa, Przewóz oraz Płaszów) po określonej trasie kursują mikrobusy. Jednakże dojazd do wybranego przystanku realizowany jest tylko w przypadku uprzedniego zgłoszenia telefonicznego takiego zapotrzebowania przez mieszkańców. Zamówienie musi być zgłoszone z wyprzedzeniem lub nie później niż 30 minut przed planowanym jej rozpoczęciem.

    Przy budowie nowej siatki połączeń nie powinniśmy też zapominać o mieszkańcach najdalej położonych osiedli, w przypadku osiedla Załom wydaje się zasadne pozostawienie autobusu pospiesznego C, dziwny wydaje się pomysł skierowania autobusu pospiesznego G z Wielgowa. Ale mam nadzieję, że ze strony mieszkańców padną rozsądne propozycje zmian w komunikacji na prawobrzeżu. W końcu to dla nich powstaje Szczeciński Szybki Tramwaj.

    Marek Jaszczyński


    Czytaj e-wydanie »
    Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

    Czytaj treści premium w Głosie Szczecińskim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (22)

    Dodaj komentarz
    Wszystkie komentarze (22) forum.gs24.pl

    Polub nas na Facebooku

    Zdjęcia ze Szczecina

    Wideo ze Szczecina

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    GS24 poleca:

    Pół roku za pół ceny! Świąteczna promocja prenumeraty cyfrowej Głosu Szczecińskiego

    Pół roku za pół ceny! Świąteczna promocja prenumeraty cyfrowej Głosu Szczecińskiego

    ŚWIĄTECZNE GWIAZDECZKI  Głosowanie zakończone, przedstawiamy laureatów

    ŚWIĄTECZNE GWIAZDECZKI Głosowanie zakończone, przedstawiamy laureatów

    SPORTOWIEC ROKU | Zgłoś najlepszego sportowca!

    SPORTOWIEC ROKU | Zgłoś najlepszego sportowca!