Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dar Szczecina wyruszył na kolejną wyprawę. Wróci dopiero jesienią

Mariusz Parkitny
Mariusz Parkitny
Przed uczestnikami wyprawy wiele wyzwań. Najtrudniejszy odcinek pokonają głównie członkowie sekcji morskiej Daru Szczecina, pod czujnym okiem kapitanów.
Przed uczestnikami wyprawy wiele wyzwań. Najtrudniejszy odcinek pokonają głównie członkowie sekcji morskiej Daru Szczecina, pod czujnym okiem kapitanów. Andrzej Szkocki
Dar Szczecina wyruszył dziś w rejs na północ Europy. Potrwa 93 dni. Załogę czeka wiele emocji, bo wyprawa nie należy do łatwych.

Żaglowiec wypłynął po południu z nabrzeża przy Centrum Żeglarskim w Szczecinie.

Załoga jest mieszana. Obok doświadczonych żeglarzy są osoby, które stawiają pierwsze kroki w żeglarstwie. Do 7 kwietnia 2023 roku chętni mogli zgłaszać swoje kandydatury na członków załogi. Wśród wielu chętnych ostateczną załogę wybrał kapitan.

Do ich zadań będą należeć wachty, w podczas których będą sterować, prowadzić obserwację, nawigować, stawiać i zrzucać żagle, przygotowywać posiłki i sprzątać jacht.

Rejs jest trudny dlatego wymaga doświadczonej załogi. Najtrudniejszy odcinek pokonają głownie członkowie sekcji morskiej Daru Szczecina, pod czujnym okiem kapitanów:

  • Wojtka Maleiki,
  • Wojtka Kaczora,
  • Przemka Dziarnowskiego,
  • Maksymiliana Bojka,
  • Piotra Patyka.
Do 7 kwietnia 2023 roku chętni mogli zgłaszać swoje kandydatury na członków załogi. Wśród wielu chętnych ostateczną załogę wybrał kapitan.
Do 7 kwietnia 2023 roku chętni mogli zgłaszać swoje kandydatury na członków załogi. Wśród wielu chętnych ostateczną załogę wybrał kapitan. Andrzej Szkocki

Na żeglarzy czekają następujące odcinki

  1. Szczecin – Bergen (4-18.06) zaczął się dzisiaj przy Centrum Żeglarskim na ulicy Przestrzennej. Jacht popłynie na północ przez wody morza Bałtyckiego w kierunku Sundu, Kattegatu i Skagerraku. Po drodze, w zależności od warunków pogodowych odwiedzi Kopenhagę, Helsingor, Skagen lub wsypę Laesoe. Dalsza droga prowadzi wzdłuż południowo-zachodnich wybrzeży Norwegii, włączając w to fiordy. Być może w planie znajdzie się Flekkefiord, Lysefiord (zaliczając wspinaczkę na słynną skałę Preikestolen), Stavanger, aby pod koniec przedrzeć się na północ wąskimi szlakami prowadzącymi pomiędzy setkami skalistych wysp (malowniczość okolicy gwarantowana). Odcinek zakończy się w pięknym Bergen z unikalną drewnianą starówką.
  2. Bergen – Tromso (18.06-6.07). Odcinek rozpocznie się w malowniczym Bergen w Norwegii. Dalej jacht popłynie na północ, przedzierając się możliwie często fiordami i kanałami, nawigując wokół setek niewielkich skalistych wysepek. Możliwe są przystanki w nieco większym mieście, a czasem na dziko do jakiejś skały. Z pewnością będzie można „karmić fiordy” i rozkoszować się surową, ale i piękną norweską naturą. Ambasador Szczecina wypłynie też na pełne morze, aby poczuć smak niemal oceanicznej żeglugi. Ciekawą atrakcją tego etapu są Lofoty, górzysty archipelag leżący daleko na północy Norwegii. Z pewnością spenetrowane zostaną i te zakamarki. Odcinek zakończy się w urokliwym niewielkim Tromso, skąd łatwo samolotem można wrócić do Polski lub Berlina.
  3. Tromso – Lofoty – Aalesund – Bergen – Stavanger (3-24.08). Odcinek rozpocznie się w malowniczym, niewielkim Tromso na północy Norwegii. Odwiedzając Archipelag Lofotów, i pośród fiordów Dar Szczecina będzie kierować się na południe. W zależności od pogody* w planach jest „nakarmić kilka fiordów” i zwiedzić urokliwe Aalesund. Dużym portem w którym również planowany jest postój jest Bergen z jego niesamowitymi drewnianymi zabudowaniami w centrum miasta. Rejs zakończy się w Stavanger, skąd łatwo dolecieć do Polski, Berlina, lub kontynuować zwiedzanie Norwegii na własną rękę.
  4. Stavanger – Kristiansand – Kopenhaga – Szczecin (24.08-6.09). Odcinek rozpocznie się w Stavanger - dobrze skomunikowane (lotnisko). Miejscowość z wieloma atrakcjami w pobliżu. O tym czy będzie czas zobaczyć je z pokładu jachtu ustalimy po sprawdzeniu pogody. Na pewno jacht ruszy w stronę skalistego norweskiego brzegu, aby zobaczyć kilka miejscowości południowej części Rogalandu. Następnie przeskok przez Skagerrak i Kattegat w stronę Kopenhagi. Po drodze Zamek Hamleta, Marstrand (w zależności od pogody*). Z Kopenhagi kurs na Rugię lub Bornholm, ale celem końcowym będzie oczywiście Szczecin.
Przed uczestnikami wyprawy wiele wyzwań. Najtrudniejszy odcinek pokonają głównie członkowie sekcji morskiej Daru Szczecina, pod czujnym okiem kapita
Przed uczestnikami wyprawy wiele wyzwań. Najtrudniejszy odcinek pokonają głównie członkowie sekcji morskiej Daru Szczecina, pod czujnym okiem kapitanów. Andrzej Szkocki

Powrót do Szczecina zaplanowano na 6 września.

Dar Szczecina
To polski jednomasztowy jacht żaglowy typu Antares. Został zbudowany w latach 1968–69 r. w Stoczni Jachtowej im. L Teligi, według projektu Ryszarda Langera i Kazimierza Michalskiego.

Kadłub jednostki wykonano z klejonej łuszczycy mahoniowej a pokład z drewna tekowego, maszt aluminiowo-stalowy. Fundusze na budowę jednostki zbierało Stowarzyszenie Rozwoju Żeglarstwa – Społeczny Komitet Budowy „Daru Szczecina”. Wodowanie i podniesienie bandery nastąpiło 14 czerwca 1969 r. Matką chrzestną została D. Kopacewicz (szczecińska żeglarka). Pierwszym właścicielem jednostki była Sekcja Żeglarska MKS Pogoń. W 1996 roku jacht przejęło m. Szczecin. Od tego czasu bierze udział w Programie Edukacji Morskiej (Szczecińska Szkoła pod Żaglami), służy do szkolenia młodzieży ze szkół.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński