Czy będziemy marzli w autobusach elektrycznych? Znamy stanowisko władz miasta

Mariusz Parkitny
Mariusz Parkitny
Udostępnij:
Trwające testy pierwszych szczecińskich autobusów elektrycznych wywołują sporo emocji. Pasażerowie skarżą się, że w środku jest zimno i zastanawiają się, czy pojazd z włączonym ogrzewaniem da radę przejechać cała trasę.

Szczecin kupił osiem przegubowych autobusów elektrycznych. Będą obsługiwały linię 87 na trasie Podbórz-Owocowa i z powrotem. Mają po 18 metrów długości i mogą zabrać na pokład 120 osób. Kosztowały 32,3 mln zł, z czego 20,4 mln zł to unijne dofinansowanie. Są wyposażone m.in. w klimatyzację. Ładowane będą mogły być metodą plug-in lub poprzez pantograf.

Trwające testy mają wykazać, jak wytrzymałe są baterie

Dlatego niektóre kursy odbywają się przy wyłączonym ogrzewaniu, co przy obecnych temperaturach nie może podobać się pasażerom. Autobusy są całkowicie elektryczne, co oznacza, że nie mają alternatywnego ogrzewania olejem napędowym.

- Jednym z warunków uzyskania dofinansowania było zagwarantowanie, że zakupione pojazdy będą w pełni zasilane elektrycznie. To oznacza konieczność wykorzystania baterii w pojazdach na potrzeby ogrzewania i klimatyzacji. To wpływa na bilans energetyczny pojazdów, jednakże podyktowane jest warunkami dofinansowania - wyjaśnia Anna Szotkowska, zastępca prezydenta Szczecina.

Ogrzewanie włącza się automatycznie przy temperaturze poniżej 5 st. C i ogrzewa wnętrze do 12 st. C. Anna Szotkowska przyznaje, że utrzymanie temperatury może być problem, bo autobus zatrzymuje się co kilkaset metrów, a częste otwieranie drzwi wychładza wnętrze.

- Kupione autobusy elektryczne dedykowane są m.in. przewozom w ścisłym centrum miasta, gdzie rozmieszczona jest gęsta sieć przystanków i utrzymanie satysfakcjonującej temperatury wewnątrz pojazdów dotyczy wszystkich pojazdów, nie tylko elektrycznych - dodaje.

Czy autobusy na w pełni obciążonych bateriach nie będą musiały dłużej stać na przystankach końcowych, by częściej ładować baterie, co wpłynie na wydłużenie kursów?

Nad tym zastanawia się Radna Rady Miasta Szczecin Agnieszka Kurzawa.

- Czy ogrzewanie będzie włączane przy temperaturach powyżej 5 st. C? Czy latem w upalne dni klimatyzacja nie będzie również zbyt dużym obciążeniem, które będzie paraliżowało używanie pojazdów elektrycznych w transporcie miejskim? - pyta.

Szotkowska pozostaje optymistką. Jej zdaniem doładowanie nie wydłuży znacząco postojów. Pojemność baterii i zasięg autobusów były przedmiotem pozytywnej oceny ekspertów Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

- Istotą zagadnienia postojów jest właściwe zastosowanie rozkładów jazdy linii 87. Wyniki fazy testowej będą uwzględniane w docelowym rozkładzie jazdy tych pojazdów. Rozkład będzie uwzględniał postój na szybkie doładowanie poprzez stację ładowania zlokalizowaną na przystanku końcowym przy ulicy Owocowej. Są porównywane do rozwiązań już od kilku lat z powodzeniem stosowanych w innych polskich miastach. Sytuacja, w której czas postoju tego typu pojazdów w związku z koniecznością doładowania jest nieznacznie dłuższy w stosunku do potrzeb związanych z przerwami pracy kierowców, stanowi nieodłączną cechę technologii autobusów elektrycznych - odpowiada.

ZOBACZ TEŻ:

ZOBACZ TEŻ:

Zima przełomu lat 1978/1979 była wyjątkowo śnieżna. Od godzin nocnych z 29 na 30 grudnia rozpoczął się napływ mroźnej masy powietrza z północy, co spowodowało, że występujące wówczas opady deszczu zaczęły stopniowo przechodzić w opady śniegu z deszczem i śniegu oraz nasilać się.Towarzyszył im silny wiatr, powodujący szybkie tworzenie się zasp. Chłodny front atmosferyczny przemieszczał się stopniowo na południe, a śnieżyce i gwałtowny spadek temperatury z wartości dodatnich do kilkunastu stopni poniżej zera obejmowały kolejne części kraju.

Tak wyglądała Polska podczas zimy stulecia. Całkowity parali...

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Morawiecki prezydentem? Polacy mówią: tak!

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
ot niestety ale jeszcze w powijakach zasilanie - choć jak się nie będzie próbować to nic się nie ruszy.

denerwuje jednak wieczne zdziwienie i zaskoczenie oraz późniejsze dyskusje decydentów którzy nad problemami zastanawiają się po zakupie.

to oznacza że są niekompetentni i za takie kwiatki powinni odpowiadać
Przejdź na stronę główną Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie