Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Część fotelików rowerowych dla dzieci ma wady. UOKiK skontrolował produkty

OPRAC.:
Szymon Wasilewski
Szymon Wasilewski
Obraz Anja z Pixabay
Inspekcja Handlowa w I kwartale 2021 roku skontrolowała 92 rodzaje fotelików rowerowych dla dzieci. W 30 proc. produktów ujawniono nieprawidłowości. Wszystkie 8 modeli fotelików, które inspektorzy pobrali do badań laboratoryjnych, miało liczne wady konstrukcyjne np. systemu mocowania fotelika do roweru.

Celem kontroli dokonanej przez Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji była ocena bezpieczeństwa fotelików rowerowych pod kątem spełniania wymagań bezpieczeństwa.

Kontrolami objęto 46 przedsiębiorców, w tym:

  • 28 placówek sprzedawców detalicznych,
  • 11 placówek detalicznych wielkopowierzchniowych,
  • 3 producentów,
  • 2 sprzedawców hurtowych,
  • 2 pierwszych dystrybutorów.

Łącznie skontrolowano 92 partie różnego typu fotelików rowerowych. Oto wyniki kontroli:

Ogółem zakwestionowano 31 partii produktów (co stanowi 33,7% wszystkich skontrolowanych), z czego w 10 z nich stwierdzono wady stwarzające zagrożenie dla dzieci. W trakcie kontroli inspektorzy pobrali 8 modeli fotelików rowerowych do badań laboratoryjnych. Testy dały wyniki negatywne w przypadku wszystkich próbek (100%.), ujawniając różnego rodzaju nieprawidłowości, w tym: odłączenie się małych elementów, brak skuteczności systemu mocowania fotelika do roweru, brak skuteczności systemu pasów zabezpieczających.

Natomiast, w efekcie badań organoleptycznych inspektorzy jednego z wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej zakwestionowali dodatkowo bezpieczeństwo 3 modeli fotelików rowerowych wykonanych z wikliny, przeznaczonych do montowania z przodu roweru.
We wszystkich ujawniono liczne wady konstrukcyjne:

  • oparcie zasłaniające widoczność kierującemu rowerem;
  • niewystarczające mocowanie fotelika do roweru za pomocą dwóch metalowych haków zawieszanych na kierownicy roweru, przy jednoczesnym braku jakiegokolwiek innego zabezpieczenia lub mechanizmu, który pozwalałby uniknąć niezamierzonego odłączenia go od roweru oraz brak co najmniej jednego punktu mocowania do roweru, który nie byłby kierownicą lub przedłużeniem wspornika kierownicy;
  • brak systemu ograniczającego, np. uprzęży paskowej;
  • brak osłon integralnych, przyległych do każdego podnóżka, chroniących stopy dziecka przed kontaktem z kołami roweru;
  • brak pasków przy podnóżkach, ograniczających ruch stóp przewożonego dziecka.

POLECAMY RÓWNIEŻ: Maraton rowerowy dookoła jez. Miedwie. Pojechali wokół podstargardzkiego jeziora. ZDJĘCIA

Maraton rowerowy dookoła jez. Miedwie. Pojechali wokół podst...

W następstwie przeprowadzonych wojewódzcy inspektorzy Inspekcji Handlowej wystosowali do przedsiębiorców odpowiedzialnych za wprowadzenie produktów na rynek 9 pism informujących/wystąpień pokontrolnych o stwierdzonych nieprawidłowościach w zakresie oznakowania wraz z wnioskami o usunięcie uchybień. Szczegółowe informacje dostępne są w wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej. Z kolei wytwórcy wadliwych fotelików rowerowych z wikliny wycofali je ze sprzedaży i dokonali ich utylizacji.

Porady dla konsumentów:

Rozróżniamy następujące kategorie fotelików rowerowych:

  • A15 i A22 – foteliki odpowiednio dla dzieci do 15 kg lub do 22 kg montowane za rowerzystą (do rury podsiodłowej lub do bagażnika),
  • C15 – foteliki dla dzieci do 15 kg montowane pomiędzy kierownicą a siodełkiem (na belce, którą przykręca się do rurek pod kierownicą i siodełkiem lub do wspornika kierownicy).
  • Nie oznacza to, że nie znajdziemy na rynku fotelików w wersji z większym obciążeniem, czy też montowanych przed kierownicą, ale wykraczają one poza normowaną kategoryzację.
  • Przy zakupie fotelika rowerowego sprawdź, czy:
  • określono masę dziecka, dla którego dedykowany jest produkt,
  • została dołączona instrukcja obsługi w języku polskim zawierająca zasady prawidłowego montażu, użytkowania i konserwacji,
  • na produkcie, jego opakowaniu lub w instrukcji znajduje się nazwa i adres producenta – wiadomo wtedy, kto odpowiada za jakość i bezpieczeństwo produktu.
  • Przechowuj instrukcje i informacje dotyczące bezpiecznego używania, aby w razie potrzeby móc do nich zajrzeć.

ZOBACZ TEŻ:

Zweryfikuj również elementy konstrukcyjne i upewnij się, że:

  • nie ma ostrych, niebezpiecznych dla dziecka krawędzi i naroży,
  • montowanie i demontaż wymaga: zastosowania narzędzia lub uruchomienia dwóch zabezpieczeń równocześnie (np. jednoczesnego wciśnięcia przycisku i przesunięcia dźwigni) lub użycia dwóch niezależnych automatycznych systemów zamykających (np. mocowanie jednocześnie do bagażnika oraz rurki pod siodełkiem),
  • kontakt stóp dziecka ze szprychami jest uniemożliwiony przez dodatkowe osłony z podnóżkami,
  • podnóżki zaopatrzone są w paski ograniczające możliwość wysunięcia się stóp dziecka,
  • foteliki tylne mają wyraźnie zaznaczony środek ciężkości,
  • foteliki tylne mocowane do bagażnika mają dodatkowe złącze, nieodłączalne od fotelika, ograniczające jego ruch do tyłu.
  • Pamiętaj również:
  • Zawsze zakładaj dziecku kask ochronny.
  • Zawsze zapinaj pasy zabezpieczające.
  • Nie pozostawiaj dziecka w foteliku bez nadzoru

UWAGA! W sprzedaży można spotkać foteliki rowerowe wyplatane z wikliny. Są one tanie, estetyczne, lekkie i wyprodukowane z ekologicznych materiałów, jednakże z reguły nie spełniają żadnych standardów bezpieczeństwa i nie zapewniają odpowiedniego poziomu ochrony. Jeśli chcesz przewozić swoje dziecko w takim foteliku, robisz to na własne ryzyko!

Szpital Tymczasowy w Szczecinie będzie szczepił dwa razy wię...

WIDEO: Polacy tyją na potęgę. To wszystko przez koronawirusa

Zdajesz na Kartę Rowerową? Sprawdź, czy znasz te zasady poruszania się rowerem!

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński