Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Czeka nas rewolucja na Bramie Portowej

pepe
pepe
Plac Brama Portowa przeżywa obecnie istny boom inwestycyjny. W budowie są dwa biurowce, w planach trzeci.

Gruntownej przebudowie ulegnie wkrótce skrzyżowanie wraz z torowiskiem tramwajowym. Cieszyć oko będą nowe elementy małej architektury, eleganckie, o stonowanej kolorystyce.

Na placu Brama Portowa tuż po wojnie było dużo zieleni. Z czasem, w miarę przybywania aut w komunistycznym Szczecinie skrzyżowanie stało się niewydolne. Przebudowano więc je z rozmachem, zamontowano sygnalizację świetlną. Gdy na Bramie pojawił się „Grzybek”, od razu stał się punktem charakterystycznym placu, miejscem spotkań. Państwowy Dom Towarowy Posejdon, później znany jako Galeria Centrum to również ważna ikona placu. Najważniejsza jednak zawsze była i wciąż jest, niemal 300-letnia Brama Portowa. Przed laty strzegła dostępu do twierdzy Szczecin, dziś cieszy oko swymi pięknymi, barokowymi zdobieniami.

Ostatnie kilka lat to stopniowa degradacja okolicy placu. W miejscu wyburzonego Grzybka jeszcze do niedawna rosły chaszcze, Galeria Centrum została zamknięta… Estetyka z wszechobecnymi żółtymi wygrodzeniami pozostawia wiele do życzenia...

W najbliższych latach ten obraz się jednak zmieni! Plac stanie się centrum biznesowym z nowymi biurowcami, powstaną buspasy i nowoczesne przystanki tramwajowo-autobusowe.

Przyjrzyjmy się więc dokładniej prowadzonym inwestycjom oraz tym planowanym. Zapraszam na krótką wycieczkę po takim placu Brama Portowa, jakim będzie on za kilka lat.

Część 1 Biurowce
Brama Portowa I

"Dziki rezerwat", który zdążył pojawić się w miejscu po wyburzonym Grzybku to zasługa Carlosa Roiznera. Wszyscy znamy historię o niepoważnym inwestorze z Hiszpanii, która na szczęście doczekała się Happy Endu. Oto teraz SwedeCenter, spółka grupy Inter IKEA buduje na Bramie Portowej dwa biurowce. Brama Portowa I powstaje obecnie w miejscu Grzybka. Architektura tego budynku jest prosta, spokojna, po dłuższym przyjrzeniu można rzec – dostojna. Budynek powinien dobrze wpisać się w otoczenie. Na 6 kondygnacjach nadziemnych znajdować się będzie 3966m2 powierzchni biurowej oraz 581m2 powierzchni usługowej zlokalizowanej na parterze. Na kondygnacji podziemnej znajdować się będą 22 miejsca parkingowe. Planowana data oddania obiektu do użytku to 2012 rok.

Brama Portowa II

Większa siostra poprzedniczki, powstaje obecnie w miejscu dawnych „Kogucików”, obok budynku Poczty. Obiekt jest bardziej masywny niż Brama Potowa I. Dzięki ciekawej kolorystyce i intrygującej nadbudowie nie jest nudny, może się podobać. Atutem przemawiającym za stonowaną architekturą jest to, że biurowiec sąsiadujący z pięknym budynkiem Poczty nie przytłoczy jej swym wyglądem. Na 7 kondygnacjach nadziemnych znajdzie się 6731m2 powierzchni biurowej oraz 1397m2 powierzcni usługowej zlokalizowanej na parterze. Na kondygnacji podziemnej zjadzie się 36 podziemnych miejsc parkingowych. Planowana data oddania obiektu do użytku to również rok 2012.

Posejdon

Dawny Dom Towarowy zostanie rozbudowany i dostosowany do nowej funkcji – biurowca z uzupełniającą powierzchnią handlowo-usługową i restauracyjną. Obecny budynek zostanie zmodernizowany, zaś od strony Bramy Portowej i ul. Kaszubskiej dobudowane zostanie nowe skrzydło, wypełniając tym samym całą powierzchnię kwartału. W istniejącym budynku powstanie 4 i 5 kondygnacji, zaś nowo dobudowana część będzie liczyć 9 kondygnacji nadziemnych. Powstaną dwa wewnętrzne, otwarte dziedzińce. Wysokość strukturalna wyniesie w najwyższym punkcie 35m. Biurowiec będzie oferował powierzchnię biurową klasy A. Całkowita powierzchnia wyniesie 41500m2. Ponad połowę z tego, bo 23000m2 zajmie powierzchnia biurowa, zaś 3300m2 powierzchnia handlowa. Znajdzie się też miejsce na 330 miejsc parkingowych. Podawana data zakończenia budowy w 2013 roku nie jest raczej realna. Inwestor – CDI nie powinien zwlekać z budową. W Szczecinie powstaje obecnie dużo nowej powierzchni biurowej. Nowi najemcy będą woleli wybrać powstałe już biurowce zamiast najpiękniejszych i najlepiej zlokalizowanych obiektów... na papierze.

Część 2 – Nowy układ drogowy

Oprócz budowy nowych biurowców, całkowitej przebudowie ulegnie układ drogowy wraz z torowiskiem na Bramie Portowej. Przeanalizujmy zmiany, jakie zajdą w północnej części skrzyżowania:

Wybudowane zostanie torowisko dla tramwajów w relacji al. Niepodległości - Brama Portowa w kierunku Turzynu. Pojawią się dzięki temu nowe możliwości w planowaniu tras lini tramwajowych czy wytyczeniu dla nich objazdu. Na przystankach tramwajowych będą mogły zatrzymywać się również autobusy, co pozytywnie wpłynie na komfort korzystania z komunikacji miejskiej.

Na skrzyżowaniu pojawią się nowe buspasy. Już teraz podczas przebudowy układu drogowego wokół Kaskady budowany jest pas autobusowo-tramwajowy, w skrócie PAT, prowadzący do przystanku naprzeciwko budynku Poczty. Nareszcie wykorzystany przez autobusy zostanie buspas na ul. Wyszyńskiego. Będzie on prowadził do przystanku vis a vis sklepu Netto. Przystanek ten zostanie przedłużony tak, aby mieściły się na nim długie tramwaje niskopodłogowe.

Nowością będzie buspas biegnący od pl. Zwycięstwa w kierunku ul. Wyszyńskiego (dolna części rysunku), ułatwiający przejazd przez skrzyżowanie autobusom. Powstanie on kosztem szerokiego chodnika, ilość pasów ruchu dla aut pozostanie bez zmian.

Jakie ułatwienia przygotowano dla zwykłych kierowców? Pojawi się dodatkowy, drugi pas dla skrętu w relacji Brama Portowa - al. Niepodległości w kierunku pl. Rodła oraz dodatkowy, drugi pas w tej samej relacji, jadąc w stronę przeciwną. Przebudowie ulegnie sygnalizacja świetlna.

Przeanalizujmy teraz południową części skrzyżowania sięgającą do ul. Dworcowej, również objętą planem przebudowy. Obraz został obrócony w prawo względem poprzedniego.

Zakres przebudowy układu drogowego wraz z torowiskiem tramwajowym obejmuje również skrzyżowanie al. Niepodległości, ul. 3-go Maja i ul. Dworcowej. Buspasy pojawią się w ciągu al. Niepodległości oraz na ul. Dworcowej. Przystanek na przeciwko Posejdonu będzie obsługiwał zarówno tramwaje jak i autobusy. W al. Niepodległości w kierunku dworca pojawi się nowy pas lewoskrętu w ul. Dworcową.
Ciekawostką jest fakt, że przy budowie buspasów wykorzystany zostanie barwiony, zielony asfalt. Nie będziemy więc obserwować zanikania koloru w miarę upływu czasu.

Pisząc o nowych rozwiązaniach dla komunikacji miejskiej należy też wspomnieć o kolejnej innowacji. Kilka miesięcy temu mieszkaniec Szczecina - Paweł Przychodzień zaproponował wybudowanie przystanku tramwajowego na pl. Zwycięstwa, między kościołem Garnizonowym i Serca Jezusowego. Byłby to przystanek dla relacji Brama Portowa – Plac Kościuszki, ułatwiający pasażerom dotarcie do al. Wojska Polskiego. Wybudowane miałoby też zostać nowe przejście dla pieszych. Przedstawiony przez niego pomysł, wypracowany wspólnie z użytkownikami Forum Polskich Wieżowców, został pozytywnie przyjęty przez Komisję ds. Inicjatyw Społecznych w Urzędzie Miasta. Radni polecili przedstawicielom ZDiTM oraz WGKiOŚ przeprowadzenie odpowiednich analiz. Wyniki mają być znane w połowie czerwca, wtedy dowiemy się czy i w jakiej formie przystanek powstanie.

Oprócz budowy nowoczsnych biurowców, przebudowy skrzyżowania czy planów wybudowania nowego przystanku tramwajowego, cieszyć może jeszcze jedna rzecz – mała architektura. Oto jej elementy, które pojawią się na Bramie Portowej wraz z przebudową układu drogowego. W miejsce kontrowersyjnych, żółtych barierek pojawią się nowoczesne, proste konstrukcje o stonowanej kolorystyce.

Plac Brama Portowa stanie się za kilka lat jedną z wizytówek naszego miasta. Wreszcie będzie wyglądać jak centrum wielkiego, europejskiego miasta.

Zobacz też:

Budowa biurowców przy Bramie Portowej. Wkopano kamień węgielny [film + zdjęcia]

Torowisko na Bramie Portowej będzie zmodernizowane


Rewolucyjne zmiany przy Bramie Portowej. Będą pierwsze w Polsce zielone buspasy

Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto