Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Cyfrowa rewolucja zaczyna wypierać analogowe zegary

Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda
Skoda
Digitalizacja zdobywa kolejne obszary wyposażenia samochodowego. Przykładem może być cyfrowy zestaw wskaźników, w którym zamiast tradycyjnych analogowych zegarów jest komputerowy wyświetlacz.

W cyfrowym zestawie wskaźników, zegary i cała reszta informacji, jest zobrazowana przed oczami kierowcy na multimedialnym ekranie. Wszystkie wskaźniki są czysto wirtualne, generowane przez oprogramowanie. Tylko lampki kontrolne mające wpływ na bezpieczeństwo są wykonane w wersji analogowej.

W tego typu rozwiązaniu nie chodzi jednak tylko o efektowne przedstawienie wskaźników i symboli, ale o możliwość dopasowania wyświetlanych informacji do indywidualnych preferencji użytkownika samochodu. Może on zatem ustawić tryb wyświetlania tradycyjnych zegarów, ale może je też zastąpić prędkościomierzem w formie wyświetlanych cyfr. Może także ustawić indywidualne, wybiórcze wyświetlanie informacji dotyczących samochodu, np. aktualnego zużycia paliwa i zasięgu, jaki można pokonać z aktualnym zapasem paliwa zbiorniku. Funkcjonalnym rozwiązaniem jest też ustawienie mapy nawigacji satelitarnej.

Cyfrowy zestaw wskaźników z personalizacją ustawień, jest m.in. dostępny w Skodzie Karoq, a także w trzech innych modelach Skody: Kodiaq, Octavia i Superb.

Dostępne są cztery podstawowe układy wyświetlacza tego zestawu: klasyczny, cyfrowy, cyfrowy z profilem informacyjnym oraz ograniczony. W widoku klasycznym na wyświetlaczu prezentowane są prędkościomierz i obrotomierz w tradycyjnej formie, czyli jako okrągłe zegary. Natomiast przestrzeń pomiędzy nimi można wykorzystać do indywidualnych ustawień. Można na niej wyświetlić informacje dotyczące multimediów lub mapę nawigacji, którą można powiększyć, zmniejszając średnicę zegarów.

Ciekawym układem jest widok cyfrowy. W takie ustawienie zajmuje całą szerokość panelu zestawu wskaźników, wyświetlając dane dotyczące multimediów bądź mapę nawigacji. Pod i nad główną grafiką jest jeszcze pozostawione miejsce na wyświetlenie informacji np. na temat prędkości auta, rekomendacji biegu, rozpoznawania znaków, dystansu do zaprogramowanego celu bądź do następnego zakrętu na zaplanowanej trasie.

W widoku cyfrowym z profilem informacyjnym sekcja środkowa panelu jest znacznie większa i idealnie nadaje się do wyświetlania mapy nawigacji. Dodatkowe informacje mogą być zawarte po jej lewej i prawej stronie, a także powyżej mapy.

Z kolei oszczędny w prezentacji informacji jest widok ograniczony. Szczególnie dobrze sprawdza się on podczas nocnej jazdy, bo nie absorbuje nadto uwagi kierowcy. Ten rodzaj ustawienia prezentuje duże wyświetlacze, na których można zawrzeć na przykład chwilową prędkość bądź dystans do celu. Inne podstawowe dane będą wyświetlane na górze i na dole panelu, zaś nawigacja będzie instruować kierowcę strzałkami wyświetlanymi pośrodku tego widoku.

Zastosowanie cyfrowego zestawu wskaźników z personalizacją ustawień w modelach Skody to kolejny przykład sięgania po rozwiązania znane z pojazdów klasy wyższej przez producenta samochodów dla szerokiej rzeszy nabywców.

 

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Cyfrowa rewolucja zaczyna wypierać analogowe zegary - Motofakty

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński