Ćwicz z Olgą Chaińską. Bądź aktywnym seniorem i starzej się... wolniej

Izabela MortasZaktualizowano 
Olga Chaińska - druga od lewej, dietetyczka i trenerka prowadzi treningi dla seniorów
Olga Chaińska - druga od lewej, dietetyczka i trenerka prowadzi treningi dla seniorów archiwum prywatne
Aby zachować dobre zdrowie, ruch powinien być codziennym nawykiem. I to wcale nie w ekstremalnych dawkach! Jak ćwiczyć, gdy nie ma się już 18 lat? Podpowiada Olga Chaińska, dietetyk, trener personalny, właścicielka Expert Fitness w Kielcach.

Seniorzy będący na emeryturze, wbrew krążącym przekonaniom o ich nieograniczonym czasie wolnym, mają obecnie wiele codziennych obowiązków, które zajmują im czasami cały dzień. Często, niestety, zapominają o tym, by przeznaczyć jakąkolwiek część dnia na czynności, które pomagają im w poprawie zdrowia i dobrego samopoczucia- Problem ten dotyka coraz więcej osób. Czasami dopiero bóle spowodowane kontuzją, wieloletnim zaniedbaniem lub przewlekłymi chorobami skłaniają do podjęcia rehabilitacji, która często jest długa, monotonna i nie przynosi oczekiwanych efektów. Dlatego warto pamiętać o profilaktyce, która jest najistotniejsza w każdym wieku, a szczególnie po 60. roku życia, kiedy osoby starsze coraz częściej narażone są na urazy, częstsze spadki odporności oraz problemy układu krążenia i oddechowego- mówi Olga Chaińska.

Badania dowodzą, że statystyczny senior w Polsce choruje na 3-4 choroby przewlekłe i przyjmuje stale 5-6 różnych leków. W Polsce co najmniej 2/3 osób starszych choruje na nadciśnienie tętnicze, około 1/3 jest leczona z powodu choroby niedokrwiennej serca, a częstość występowania niewydolności serca szacowana jest na 20-50 procent. Dlatego konieczne jest holistyczne podejście do problemów zdrowotnych. - Prawidło dobrana, zaplanowana i systematyczna aktywność fizyczna znacznie spowalnia procesy starzenia. W szeregu badań wykazano, że regularne wykonywanie wysiłku fizycznego przez osoby starsze jest związane z wyższą oceną jakości życia, lepszą możliwością codziennego poruszania się, sprawowania zwykłej codziennej opieki nad sobą, wykonywania zadań domowych, mniejszym prawdopodobieństwem wystąpienia depresji oraz rzadszym odczuwaniem bólu czy niepokoju u osób powyżej 65. roku życia - podkreśla nasz ekspert.

Ćwiczenia dla seniorów powinny być wprowadzane stopniowo. Zaczynamy od najlżejszych, a po 4-6 tygodniach delikatnie zwiększajmy ich intensywność. Na początku mogą to być spacery na świeżym powietrzu, których czas wy-dłużamy w miarę poprawy kondycji organizmu. Dobrze jest też wprowadzić na tym etapie kilka ćwiczeń rozciągających, które uelastycznią ciało i poprawią mobilność. W klubach fitness, klubach seniorów oraz innych miejscach, które zrzeszają osoby starsze, prowadzone są przez trenerów lub fizjoterapeutów specjalne zajęcia fitness. Te również warto uwzględnić.

Zajęcia w klubie fitness

Zajęcia dedykowane seniorom mają charakter wzmacniająco-rozciągający, z przewagą ćwiczeń wzmacniających mięśnie przykręgosłupowe oraz usprawniające stawy. Takie zajęcia wpływają również korzystnie na pracę układu krwionośnego i oddech-owego, co przekłada się na lepsze dotlenienie i ukrwienie organizmu, głównie mózgu. To z kolei zapewnia właściwe funkcjonowanie umysłowe i zapobiega chorobom o podłożu neurologicznym.

ZOBACZ TAKŻE: Jak zacząć ćwiczyć?

Wideo

Materiał oryginalny: Ćwicz z Olgą Chaińską. Bądź aktywnym seniorem i starzej się... wolniej - Echo Dnia Świętokrzyskie

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3