Głos Szczeciński

Co zamiast mleka? Polecamy 10 najlepszych mleczek roślinnych do kawy i przygotowania potraw

Nie każdy pije mleko – oprócz alergii i nietolerancji pokarmowej powodem jego unikania bywa też dieta z założenia bezmleczna, np. wegańska czy w stylu

manolofranco/pixabay.com

Następne
Przeglądaj również za pomocą strzałek na klawiaturze [1/12] Następne

Co zamiast mleka? Najlepsze roślinne alternatywy

Nie każdy pije mleko – oprócz alergii i nietolerancji pokarmowej powodem jego unikania bywa też dieta z założenia bezmleczna, np. wegańska czy w stylu paleo, której zwolennicy jedzą tylko to, po co sięgali ponoć nasi przodkowie. Coraz więcej osób ma też świadomość warunków hodowli krów mlecznych, związanych z nią zagrożeń zdrowotnych oraz wad samego mleka. Oprócz niezaprzeczalnych zalet ma ono bowiem również swoje ciemne strony.

Konsumpcja mleka krowiego, zwłaszcza w nadmiarze, zwiększa zagrożenie rozwojem insulinooporności i cukrzycy typu 2, nasila objawy trądziku pospolitego i różowatego, zaburza gospodarkę kwasowo-zasadową w organizmie, często powodując ujemny bilans wapnia, a w związku z zawartością szkodliwych związków (m.in. hormonów krowich, leków i zanieczyszczeń) sprzyja niektórym rodzajom nowotworów, m.in. prostaty u mężczyzn i jajnika u kobiet.

Zamiast klasycznego białego napoju poleca się mleczka roślinne, nazywane też napojami (ale nie mlekiem, bo określenie to jest zarezerwowane dla wydzieliny gruczołów mlecznych ssaków). Powstają zwykle przez rozdrobnienie z wodą surowca, jakim są orzechy i nasiona, i oddzielenie jego nierozpuszczalnych części od roztworu. Z tego powodu dostępne w sklepach napoje roślinne zawierają tylko część związków z produktu wyjściowego.

Kaloryczność i wartość odżywcza mleczek zależy od ich składu, który jest inny u każdego producenta i zależy nie tylko od zawartości surowca, ale też zastosowanych dodatków. Większość ma poniżej 0,5-1 proc. białka i śladowe ilości błonnika, a jeśli jest źródłem witamin A i D, są to składniki dodane – najczęściej razem z zagęstnikami, związkami słodzącymi i substancjami, które działają niekorzystnie na organizm, jak np. fosforany (warto więc wybierać napoje z możliwie krótkim składem). Napoje roślinne wciąż zapewniają jednak korzystne związki!

Rodzajów mleczek roślinnych wciąż przybywa, warto więc wiedzieć, czym się różnią i jakie mają zalety i wady, a także jak w 2 minuty przyrządzić taki napój w domu.

reklama

Polecamy

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3