Co z ulicą Kolumba w Szczecinie? Tu może być pięknie! [wizualizacje]

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Projektanci docenili urok starej zabudowy przemysłowej. Szczecin.eu
Sprawdzamy stan realizacji przebudowy jednej z najważniejszych ulic tranzytowych w mieście. Urzędnicy mówią, że najpierw trzeba zrezygnować z dwóch jezdni i czterech pasów.

Ulica Kolumba ma być tętniącym życiem rejonem miasta. Rewitalizacja terenów przy ul. Kolumba pozwoli na odzyskanie dawnej świetności tych atrakcyjnych terenów, aktywizację zdegradowanego terenu miasta, poprawę walorów architektonicznych, pobudzenie życia gospodarczego, poprawę bezpieczeństwa i standardów życia. Docelowo ul. Kolumba zmieni się diametralnie. Ruch pojazdów ma zostać „przeniesiony” w miejscu dotychczasowej bocznicy kolejowej. Gmina Miasto Szczecin prowadzi zaawansowane rozmowy z koleją na temat przejęcia tych terenów.

Ambitne plany
To nie wypociny dziennikarskie tylko tekst z listopada 2010 roku o tym, że Szczecin podpisał list intencyjny z firmą Eko-Park w sprawie rewitalizacji terenów przy ul. Kolumba. Można go znaleźć na stronie www.szczecin.eu. Firma Eko Park, do której należy kilka nieruchomości w tym rejonie, chciała zbudować w Szczecinie drugą Wenecję. Nadodrzańska dzielnica miała dorównać nadrzecznym kompleksom budowanym w Hamburgu, Londynie czy Rotterdamie.
Firma zorganizowała warsztaty dla projektantów, w których zaprezentowały się cztery zespoły szczecińskich architektów. Wizje prezentowały się oszałamiająco, a zaniedbana część Szczecina miała się zmienić nie do poznania. W miejscu zdewastowanej zabudowy przemysłowej zaprojektowano luksusowe apartamentowce, hotele, centra sztuki. Rozsypujące się nabrzeża zastąpiły mariny.

Co się stało po sześciu latach od szumnych zapowiedzi inwestycji? Zamierzenia są ambitne. To utworzenie strefy ruchu pieszego i uspokojonego ruchu samochodowego w obszarze poprzez połączenie ulicy Kolumba z promenadą nadrzeczną poprzecznymi ciągami pieszo-jezdnymi i placami miejskimi. W planach jest także zagospodarowanie terenów PKP wraz z przebudową dworca kolejowego oraz placu przydworcowego - utworzenie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego Miasta Szczecin.

Magistrat chce udostępnić inwestorom nieruchomości miasta położone przy ul. Kolumba, przeprowadzić renowację zabudowy, ze szczególnym uwzględnieniem obiektów zabytkowych i zaadptować istniejące obiekty do pełnienia nowych funkcji. Byłoby to związane z przekwaterowaniem najemców mieszkań komunalnych do lokali tymczasowych lub zamiennych. Jeżeli przy ulicy Kolumba powstałaby nowa zabudowa to musiałaby harmonizować z istniejącą zabudową historyczną. Nie zapominajmy o wypoczynku nad Odrą. Miasto w planach ma także udostępnienie strefy nabrzeżnej dla celów rekreacyjno-sportowych, w tym celu chce odnowić zdegradowane i utworzyć nowe przestrzenie publiczne.

Ul. Kolumba. Tutaj zatrzymał się czas. Zawalczmy o uratowani...

Żegnamy dwie jezdnie i cztery pasy
- W 2014 roku zakończone zostały prace projektowe. Zgodnie z projektem nowa droga (tj. dwie jezdnie, cztery pasy ruchu) częściowo wchodziłaby na tereny należące do PKP (wejście w teren PKP ok. 15 m). Realizacja tego zadania w takim zakresie skutkowałaby jednak znacznymi wyburzeniami zabytkowych budynków poprzemysłowych m.in. w znacznej części obiektu tzw. „Starej cynkowni”. W związku z powyższym zachodzi konieczność zmiany „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Szczecina” w zakresie dotyczącym parametrów drogi, czyli obniżenia jej parametrów (klasy i liczby pasów jezdni) - tłumaczy Piotr Zieliński z biura prasowego Urzędu Miasta Szczecin. - Dopiero ta zmiana umożliwi wykonanie nowych opracowań projektowych obejmujących zarówno zmianę układu drogowego, jak również przekształceń zabudowy oraz umożliwi zakończenie prac planistycznych i uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru położonego pomiędzy ulicą Kolumba a terenami kolejowymi.

Samo zadanie ujęte jest w Wieloletnim Programie Rozwoju Szczecina pn. Modernizacja ul. Kolumba do węzła zapadła wraz z placem przeddworcowym. Jego szacunkowy koszt to 90 mln zł, a realizacja najwcześniej w 2023 roku.

Ul. Kolumba w Szczecinie. Tu może dojść do tragedii

Nabrzeże widziane z obwodnicy
W czerwcu 2010 roku na łamach „Głosu” wypowiadał się Tomasz Cykalewicz, architekt urbanista z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, który przypomniał, że na południu Nowego Miasta, wzdłuż ulicy Dąbrowskiego planowana jest obwodnica i nowa przeprawa przez Odrę. Przejmie ona rolę jednego z głównych wjazdów do miasta. Tym samym Nowe Miasto, zamiast peryferyjnej strefy zagubionej na obrzeżach Śródmieścia, stanie się znakomicie dostępną i eksponowaną częścią miasta.

_____

O ulicy Kolumba piszemy już od jakiegoś czasu. Liczymy też na Wasze opinie.
A co nas czeka w najbliższej przyszłości? Spytaliśmy magistrat o plany remontu ulicy Kolumba. Nie chodzi o łatanie, ale docelową naprawę nawierzchni i torowiska na tej ulicy.

- Obecnie przygotowywane jest zamówienie na wykonanie dokumentacji między innymi na zadanie: „Przebudowa torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu ul. Nabrzeże Wieleckie na wysokości ulic: Podwale - Kolumba - Chmielewskiego - Smolańska - Budziszyńska - do rozjazdów przez pętle Pomorzany” - wyjaśnia Tomasz Klek z biura prasowego Urzędu Miasta Szczecin. - Termin na wykonanie dokumentacji to 450 dni od podpisania umowy. W najbliższym czasie zostanie przekazany wniosek do Biura Zamówień Publicznych o przeprowadzenie procedury o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie dokumentacji. Po wykonaniu dokumentacji przewiduje się, że realizacja zadania odbyłaby się najwcześniej w latach 2017/2018. Gmina będzie występowała o dofinansowanie ze środków UE.

Zobaczcie też:

Ulica Kolumba w Szczecinie. Tu może dojść do tragedii

Szczecinianie, których zna nawet cały świat [ZDJĘCIA]

Gs24.pl

Wideo

Komentarze 13

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
Sęk

I znów stworzą aleję skrzynkową

r
renoikubicafan
W dniu 17.04.2016 o 13:19, SromotnikBezwstydny napisał:

 a  czyje imię przyjmie teraz oś. Zawadzkiego, po PiSdzielczej ustawie dekomunizacyjnej???

Najlepiej na prof. Aleksandra Zawadzkiego. Wybitny przyrodnik.

S
SromotnikBezwstydny

Ulica Kolumba ma być bezpieczną ,szeroką stradą dla wszyskich uczestników ruchu!

Stare ,szwabskie, cuchnące rudery wyburzyć i odsłonić ODRĘ!!!

Piękną secesję mamy w środku miasta-, tak trzeba ratować elewacje , dachy i budynki.

Nie szpecić tych zabytkowych kwartałów "Frygami", "szklanymi pułapkami" itp. "nowoczesnością!

"Frygi" pasują do blokowisk typu "leningrady" na Oś. Przyjazni czy Zawadzkiego..

( a  czyje imię przyjmie teraz oś. Zawadzkiego, po PiSdzielczej ustawie dekomunizacyjnej???)

A
Ada

Widać że tematem Kolumba zajęli się upośledzeni umysłowo. Co mają samochody do rewitalizacji ? Od ich braku ulica ożyje ? Kolumba ożyje jeżeli miasto będzie bogate, zamozni mieszkańcy, będzie się kręcić poważny biznes i będzie naturalna potrzeba stworzenia luksusowej enklawy dla bogatych. Remont każdej z tamtejszych kamienic to kilka-kilkanaście milionów. Przez lata nie ma zainteresowania tą enklawą ponieważ Szczecin nie jest miastem ani biznesowym ani turystycznym. W najbliższych latach nikt tego nie wyremontuje bo nie ma za co i dla kogo. A co do stref ograniczonego ruchu to w cywilizowanych krajach nawet jeżeli wyłącza się z ruchu samochodowego jakiś kwartał ulic to na obrzeżach powstaje kilka parkingowców żeby ludzie mieli gdzie postawić auta. Tu brak takich propozycji. Zamiast bredzić o ograniczaniu ruchu mierni urzędnicy niech lepiej zajmą się tym aby ci którzy napędzają kasę miastu ze swoich podatków mieli dobre warunki poruszania się po tym mieście, bo złą famę w biznesie łatwo sobie wypracować co Szczecin już zrobił, a odkręcić to bardzo trudno.

n
nx

cytat 1:

w zakresie dotyczącym parametrów drogi, czyli obniżenia jej parametrów (klasy i liczby pasów jezdni)
cytat2:
"W planach jest obwodnica"
To może tak najpierw obwodnica a potem deptak i kawiarenka.
 a jeśli nie - to może wywalenie połowy urzędasów rozumnych inaczej?
 
r
renoikubicafan

Jeszcze kilka lat i kamienice nareszcie trzeba będzie wyburzyć. I to będzie pozytyw.

Wtedy pozyska się działki które się opchnie deweloperom. Kosztów wtedy nie będzie wprost przeciwnie będą wpływy do kasy. Takie wpływy pozwolą na uzasadnione udzielenie sobie sowitych premii. Zamiast loftów będą upakowane bloki pomiędzy którymi przemykać będą Porche i Beemki preziów oraz wy tramwajem w drodze do pracy za wygórowane wasze żądania 2500zet/m-c.

 

Pozdro i przejrzyjcie na oczy albo głosujcie tak dalej.

H
Harevi

Ulica Kolumba nie nadaje się do przebudowy bo tu nie ma co przebudowywać . Oprócz kilku , dosłownie kilku budynków reszta nadaje się do zburzenia !! Ten teren trzeba zrównać z ziemią albo i głębiej ( bo to teren podmokły i grząski)  i zacząć budować od podstaw . Będzie pewnie trochę drożej ale być może solidniej , bez prowizorek ....

J
JONATAN

Miasto z koleją prowadzi rozmowy chyba już od ponad 10ciu lat. I co z tego? W takim tempie nigdy, niczego z tą atrakcyjną częścią Szczecina nie zrobią. Władze miasta na czele z prezydentem są mało konsekwentne i niezdolne do realizacji tak ambitnych przemian Szczecina. Przestałem już wierzyć w te bajki o przebudowie ulicy Kolumba, ponieważ  słyszę o tym już od kilkudziesięciu lat. I  NIC SIĘ NIE DZIEJE!!! 

f
frazesy i szkice

Szczecinianie , mistrzowie świata w planowaniu i wizualizacjach . Pytanie. Skoro od 1945 roku nie można w tej okolicy zrobić zwykłego porządku i minimum estetyki , to ile dziesięcioleci , ba stuleci ,potrzeba na realizację tego ładnego rysuneczku.

A
Adam

Ja dziękuje za tak ambitne plany.

Radzę sobie przypomnieć wizualizacje Jagiellońskiej a to co otrzymaliśmy każdy wie Szaszłyk na kupach.

Jak widać jedno pasuje do drugiego jak pięść do nosa.

 

b
belfegor

Baju baju bedziem w raju !! Z tymi władzami miasta już 10 lat trwa jałowa dyskusja co z Kolumba.

Miasto jest nieporadne, a prezydent nigdy nie przeszedł się w te rewiry. Stare miasto o byle jakiej odbudowie wykazuje też brak gospodarza. Na  ulicach powymywane kocie łby, że trzeba uważać żeby stopy nie złamać, miliony kiepów zaśmieca krawężniki, ale te buraki przyzwyczajone do łażenia po podwórku zaśmieconym słomą !! 

p
pionier

Plany bardzo ambitne,ale czy w Polskich-szczecińskich warunkach geopolitycznych i finansowych realne-? Jesteśmy "mistrzami" w tworzeniu wizji i fikcji,gorzej już z realizacją.Każda duża inwestycja czy przedsięwzięcie w Szczecinie trwają wieki i obarczane są dużym ryzykiem.Fakt,że komunizm przyczynił się do tak ogromnych zaniedbań i cofnięcia Nas w średniowiecze,ale to już historia i wiecznie nią żyć się nie da..Na tle innych Krajów dalej jesteśmy"Krajem w ruinie" Krajem na"powojennych zgliszczach.Jeżeli sukcesywnie nie będziemy  z żelazną konsekwencją rewitalizować tych wspaniałych terenów jakie Szczecin posiada,to mimo innego już systemu w jakim żyjemy-świat ucieknie Nam szybko do XXII w.Miasto wymrze,stanie się skansenem,reliktem przeszłości.

e
ewa35

Niestety ,nie doczekam sie zadnej realizacji jakiejkoliwek koncepcj i planu A chyba i moje dzieci tez nie.. Wnuki?  tez powatpiewam .. Bo nie ma decydenta: ciagle jakies komisje zatwierdzenia  odwolania ,zmiana planu, watpliwosci konserwtora, niezgoda  wlascicieli  terytoium i td 

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3