Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co z ulicą Kolumba w Szczecinie? Tu może być pięknie! [wizualizacje]

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Projektanci docenili urok starej zabudowy przemysłowej.
Projektanci docenili urok starej zabudowy przemysłowej. Szczecin.eu
Sprawdzamy stan realizacji przebudowy jednej z najważniejszych ulic tranzytowych w mieście. Urzędnicy mówią, że najpierw trzeba zrezygnować z dwóch jezdni i czterech pasów.

Ulica Kolumba ma być tętniącym życiem rejonem miasta. Rewitalizacja terenów przy ul. Kolumba pozwoli na odzyskanie dawnej świetności tych atrakcyjnych terenów, aktywizację zdegradowanego terenu miasta, poprawę walorów architektonicznych, pobudzenie życia gospodarczego, poprawę bezpieczeństwa i standardów życia. Docelowo ul. Kolumba zmieni się diametralnie. Ruch pojazdów ma zostać „przeniesiony” w miejscu dotychczasowej bocznicy kolejowej. Gmina Miasto Szczecin prowadzi zaawansowane rozmowy z koleją na temat przejęcia tych terenów.

Ambitne plany
To nie wypociny dziennikarskie tylko tekst z listopada 2010 roku o tym, że Szczecin podpisał list intencyjny z firmą Eko-Park w sprawie rewitalizacji terenów przy ul. Kolumba. Można go znaleźć na stronie www.szczecin.eu. Firma Eko Park, do której należy kilka nieruchomości w tym rejonie, chciała zbudować w Szczecinie drugą Wenecję. Nadodrzańska dzielnica miała dorównać nadrzecznym kompleksom budowanym w Hamburgu, Londynie czy Rotterdamie.
Firma zorganizowała warsztaty dla projektantów, w których zaprezentowały się cztery zespoły szczecińskich architektów. Wizje prezentowały się oszałamiająco, a zaniedbana część Szczecina miała się zmienić nie do poznania. W miejscu zdewastowanej zabudowy przemysłowej zaprojektowano luksusowe apartamentowce, hotele, centra sztuki. Rozsypujące się nabrzeża zastąpiły mariny.

Co się stało po sześciu latach od szumnych zapowiedzi inwestycji? Zamierzenia są ambitne. To utworzenie strefy ruchu pieszego i uspokojonego ruchu samochodowego w obszarze poprzez połączenie ulicy Kolumba z promenadą nadrzeczną poprzecznymi ciągami pieszo-jezdnymi i placami miejskimi. W planach jest także zagospodarowanie terenów PKP wraz z przebudową dworca kolejowego oraz placu przydworcowego - utworzenie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego Miasta Szczecin.

Magistrat chce udostępnić inwestorom nieruchomości miasta położone przy ul. Kolumba, przeprowadzić renowację zabudowy, ze szczególnym uwzględnieniem obiektów zabytkowych i zaadptować istniejące obiekty do pełnienia nowych funkcji. Byłoby to związane z przekwaterowaniem najemców mieszkań komunalnych do lokali tymczasowych lub zamiennych. Jeżeli przy ulicy Kolumba powstałaby nowa zabudowa to musiałaby harmonizować z istniejącą zabudową historyczną. Nie zapominajmy o wypoczynku nad Odrą. Miasto w planach ma także udostępnienie strefy nabrzeżnej dla celów rekreacyjno-sportowych, w tym celu chce odnowić zdegradowane i utworzyć nowe przestrzenie publiczne.

Jazda ulicą Kolumba należy do ekstremalnych przeżyć, każdego dnia setki kierowców doświadcza tego wrażenia, kiedy testują podwozie na jezdni

Ul. Kolumba. Tutaj zatrzymał się czas. Zawalczmy o uratowani...

Żegnamy dwie jezdnie i cztery pasy
- W 2014 roku zakończone zostały prace projektowe. Zgodnie z projektem nowa droga (tj. dwie jezdnie, cztery pasy ruchu) częściowo wchodziłaby na tereny należące do PKP (wejście w teren PKP ok. 15 m). Realizacja tego zadania w takim zakresie skutkowałaby jednak znacznymi wyburzeniami zabytkowych budynków poprzemysłowych m.in. w znacznej części obiektu tzw. „Starej cynkowni”. W związku z powyższym zachodzi konieczność zmiany „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Szczecina” w zakresie dotyczącym parametrów drogi, czyli obniżenia jej parametrów (klasy i liczby pasów jezdni) - tłumaczy Piotr Zieliński z biura prasowego Urzędu Miasta Szczecin. - Dopiero ta zmiana umożliwi wykonanie nowych opracowań projektowych obejmujących zarówno zmianę układu drogowego, jak również przekształceń zabudowy oraz umożliwi zakończenie prac planistycznych i uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru położonego pomiędzy ulicą Kolumba a terenami kolejowymi.

Samo zadanie ujęte jest w Wieloletnim Programie Rozwoju Szczecina pn. Modernizacja ul. Kolumba do węzła zapadła wraz z placem przeddworcowym. Jego szacunkowy koszt to 90 mln zł, a realizacja najwcześniej w 2023 roku.

Ul. Kolumba w Szczecinie. Tu może dojść do tragedii

Nabrzeże widziane z obwodnicy
W czerwcu 2010 roku na łamach „Głosu” wypowiadał się Tomasz Cykalewicz, architekt urbanista z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, który przypomniał, że na południu Nowego Miasta, wzdłuż ulicy Dąbrowskiego planowana jest obwodnica i nowa przeprawa przez Odrę. Przejmie ona rolę jednego z głównych wjazdów do miasta. Tym samym Nowe Miasto, zamiast peryferyjnej strefy zagubionej na obrzeżach Śródmieścia, stanie się znakomicie dostępną i eksponowaną częścią miasta.

_____

O ulicy Kolumba piszemy już od jakiegoś czasu. Liczymy też na Wasze opinie.
A co nas czeka w najbliższej przyszłości? Spytaliśmy magistrat o plany remontu ulicy Kolumba. Nie chodzi o łatanie, ale docelową naprawę nawierzchni i torowiska na tej ulicy.

- Obecnie przygotowywane jest zamówienie na wykonanie dokumentacji między innymi na zadanie: „Przebudowa torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu ul. Nabrzeże Wieleckie na wysokości ulic: Podwale - Kolumba - Chmielewskiego - Smolańska - Budziszyńska - do rozjazdów przez pętle Pomorzany” - wyjaśnia Tomasz Klek z biura prasowego Urzędu Miasta Szczecin. - Termin na wykonanie dokumentacji to 450 dni od podpisania umowy. W najbliższym czasie zostanie przekazany wniosek do Biura Zamówień Publicznych o przeprowadzenie procedury o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie dokumentacji. Po wykonaniu dokumentacji przewiduje się, że realizacja zadania odbyłaby się najwcześniej w latach 2017/2018. Gmina będzie występowała o dofinansowanie ze środków UE.

Natalia Siwiec – modelka. Studiowała w Szczecinie. Jak sama mówi zakochała się w naszym mieście. Teraz wraca do Szczecina z ogromną sympatią, tym bardziej, że pochodzi stąd jej mąż.Natalia Siwiec o początkach swojej kariery. "Kompletnie nie wiedziałam, jak się zachować"Źródło: Dzień Dobry TVN/x-news

Szczecinianie, których zna nawet cały świat [ZDJĘCIA]

Gs24.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński