Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co wiedzą Niemcy o polskich produktach

mdr
Jedna z ekip badających gusta Niemców. Po prawej Marcin Rabczyński, po lewej Agnieszka Jaczyńska, po środku - mieszkanka Berlina.
Jedna z ekip badających gusta Niemców. Po prawej Marcin Rabczyński, po lewej Agnieszka Jaczyńska, po środku - mieszkanka Berlina. Fot. Marcin Rabczyński
Mimo bliskości Berlina do polskiej granicy, jego mieszkańcy nadal mają skąpą wiedzę o polskich produktach i usługach. Jest jednak lepiej, niż przed czterema laty. Tak wynika z najnowszych badań przeprowadzonych w stolicy Niemiec przez Północną Izbę Gospodarczą i Uniwersytet Szczeciński.

- Berlińczycy nadal potrafią powiedzieć więcej o produktach włoskich, francuskich czy rosyjskich niż o polskich - mówi dr Joanna Markiewicz. - Jedynie 19 proc. respondentów potrafiło wymienić polskie marki.

Wśród rozpoznawalnych marek Niemcy najczęściej wymieniali marki piwa. Najbardziej znane, to Tyskie, a po nim Lech i Żywiec. Dobrze to świadczy o polskim napoju, który doskonale daje sobie radę na rynku znanym z najlepszych piw na świecie. Kolejny produkt, to wyroby czekoladowe Wedla, a za nimi - polska wódka Żubrówka.

- Kojarzą polskie produkty głównie z niską ceną, o czym świadczy 75 proc. wskazań - tłumaczy prof. Piotr Niedzielski. - Prawie co trzeci wskazał na inną ofertę, natomiast co czwarty badany na dobrą jakość. 43 proc. było zdania, że polskie produkty i usługi są w stanie konkurować na berlińskim rynku. Podkreślali jednak, że warunkiem skutecznego konkurowania powinno być zapewnienie wysokiej jakości.

Warto odnotować, że aż 66 proc. berlińczyków stwierdzało, że chętnie widzieliby na swoim rynku polskie artykuły spożywcze. Chęć zakupu polskiej odzieży odzież wykazało jedynie 18 proc. badanych, a tylko 9 proc. zdecydowałoby się na naprawę auta w polskiej stacji.

- Dla berlińczyków bardziej znajoma wydaje się być Rosja, którą utożsamiają głównie z wódką i kawiorem - dodaje Joanna Markiewicz.

Badanie przeprowadzone w 2006 r. wykazało, że najbardziej znanymi polskimi produktami są soki Hortex oraz kiełbasa Krakowska. W najnowszych wynikach marki te nie pojawiły się.

- Pytani w 2006 r. berlińczycy w większości nie potrafili wskazać żadnych produktów lub usług kojarzących się im z Polską - mówi prof. Piotr Niedzielski. - Obecnie ponad połowa badanych, bo aż 57 proc.potrafiła wskazać na typowe polskie produkty, wymieniając przede wszystkim żywność, wódkę, papierosy, kiełbasę i piwo. Z badań wynika też jeszcze jeden ważny dla naszych produktów wniosek - są one postrzegane coraz bardziej pozytywnie. Ponadto skojarzenia te są pozbawione negatywnych cech, takich jak na przykład kradzieże aut czy podróbki, które wymieniane były przez berlińczyków w poprzednim badaniu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński