Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co się dzieje na budowie terminala promowego w Świnoujściu? Zobacz zdjęcia

Bogna Skarul
Bogna Skarul
Terminal promowy w Świnoujściu z każdym dniem zmienia swoje oblicze. Pełną parą idą roboty budowlane w ramach inwestycji przystosowanie infrastruktury terminalu do obsługi transportu intermodalnego.

Obecnie wykonywana jest podbudowa pod warstwy konstrukcyjne nawierzchni parkingu od strony ulicy Duńskiej (plac G). Przebudowywany jest też układ torowy na placu przy ulicy Dworcowej, trwają tu roboty kafarowe mające na celu umocnienie tego terenu.

- Natomiast zakończyły się prace palowe na nabrzeżu 5B - informuje Monika Woźniak-Lewandowska rzeczniczka prasowa Zarzadu Portu Szczecin Świnoujście. - W akwen na długości ponad 186 metrów wbito już 550 pali prefabrykowanych oraz ściankę szczelną. Teraz trwa zasypywanie tego nabrzeża. Dalsze roboty kafarowe są prowadzone na odcinku nabrzeża 5A oraz w rejonie przyszłego łoża rampy do rozładunku promów.

Równolegle wykonywane są fundamenty przyszłej estakady przechodzącej ponad torami kolejowymi oraz ulicą Dworcową. W tym celu wbito już 36 pali CFA o średnicy 1 metra stanowiących podstawę podpór estakady.

Inwestycja stanowi element globalnego projektu dotyczącego usprawnienia i optymalizacji łańcuchów logistycznych pomiędzy Skandynawią i Europą Południową, obejmujących m.in. korytarz transportowy Bałtyk – Adriatyk. Przedsięwzięcie jest kontynuacją współpracy w ramach „autostrady morskiej” z portem Trelleborg rozpoczętej w 2014 r. i ma na celu przystosowanie istniejącej infrastruktury terminalu promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego, w tym obsługi promów o długości do 270 m.

Obszarem działań objęta jest północna część terminala, tj. stanowiska promowe nr 5 i 6 oraz ich zaplecze. Roboty budowlane obejmują modernizację stanowiska nr 5 w celu uzyskania głębokości technicznej Ht = 12,0 m i dopuszczalnej Hdop = 13,0 m. Samo stanowisko nr 5 jest przedłużane o sąsiednie stanowisko nr 6. W rezultacie powstanie jedna linia cumownicza o długości 294 m, umocnione będzie także dno. Istniejąca rampa przeładunkowa o szerokości 14 m i nośności 60T zostanie przebudowana do nowych parametrów technicznych i uzyska 35m szerokości i 180T nośności. Zakres prac obejmuje również przebudowę istniejącej i wykonanie nowej niezbędnej infrastruktury technicznej na nabrzeżu i zapleczu.

Kwestią kluczową będzie przebudowa istniejących oraz budowa nowych torów kolejowych oraz placów manewrowo-postojowych. Z kolei zakup i montaż rękawa pasażerskiego umożliwi bezkolizyjne przemieszczanie się pieszych, natomiast budowa estakady nad stacją kolejową Świnoujście w znakomity sposób skomunikuje zaplecze z terenem terminala. Zakupione będą też cztery ciągniki siodłowe i dwa wózki wysokiego składowania typu „reach stacker” służące do transportu i przeładunku kontenerów na terminalu. Wykonawca przejął plac budowy 19 września ub. roku.

Całkowity koszt robót budowlanych przekracza 185 mln złotych netto, wsparcie z funduszy unijnego instrumentu finansowego CEF (Łącząc Europę) to 75,26% kosztów kwalifikowalnych. Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest na koniec 2021 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński