Co jeść zimą? Jak powinna być dieta zimą? Co powinno się w...

    Co jeść zimą? Jak powinna być dieta zimą? Co powinno się w niej znaleźć? [WIDEO, Kulisy zdrowia]

    Zdjęcie autora materiału

    Anna Folkman

    Głos Szczeciński

    Aktualizacja:

    Głos Szczeciński

    Co jeść zimą? Kiszonki, cytrusy, dynia, czosnek, cebula i imbir. To tylko niektóre produkty, które powinny znaleźć się w naszym koszyku po wizycie w warzywniaku. Jakie elementy diety szczególnie służą nam zimą. Rozmawiamy o tym z Katarzyną Piotrowską, dietetyczką.

    Co jeść zimą?



    Podstawą zdrowego żywienia jest regularność posiłków. Należy jeść co około 3-4 godziny.

    Dieta (również zimą) powinna być dostosowana do indywidualnych potrzeb i preferencji, takich jak:
    • aktywność fizyczna,
    • wiek,
    • płeć,
    • stan fizjologiczny,
    • rodzaj wykonywanej pracy.


    Dieta zimą? Lokalne produkty nieprzetworzone



    Należy wybierać nieprzetworzone produkty dostępne w naszym rejonie. Zimą gama owoców i warzyw zdecydowanie zawęża się, stąd wybierajmy europejskie dary natury. Im większa odległość uprawy warzyw i owoców od Polski, tym roślina musiała być szybciej zerwana, dłużej transportowana. Efektem tego jest zrywanie niedojrzałych warzyw i transportowanie ich w folii lub zasypanych środkami chemicznymi.

    Kolejną ważną wskazówką w wyborze produktów jest czytanie ich składu, im jest krótszy tym lepiej.

    Drugim ważnym składnikiem zdrowej diety są produkty pełnoziarniste:
    • pieczywo,
    • ale i kasze,
    • ryże,
    • makarony.


    Możemy spożywać je na obiad, ale również na kolację w formie warzywnych zapiekanek, np. zapiekanka makaronowa z brokułem i szpinakiem lub legendarny ryż z jabłkami i cynamonem.

    Źródła białka:
    • ryby,
    • jaja,
    • nabiał,
    • mięso drobiowe - jak najbardziej.
    • Mięsa raczej gotowane, duszone czy pieczone, rzadziej smażone w panierce.


    Urozmaicajmy swoje dania:
    • orzechami,
    • nasionami,
    • pestkami.


    Można nimi posypywać zupy, kanapki, dania obiadowe.

    Pamiętajmy, że spożywanie posiłków ma na celu odżywienie organizmu i dostarczenie mu energii, dlatego nie głodźmy naszych ciał, jedzmy do sytości i cieszmy się z luksusu zdrowego stylu życia!

    Od 2014 roku Światowa Organizacja Zdrowia zaleca spożywanie 7 porcji warzyw i owoców dziennie. Porcja to tyle, co mieści się w pięści.

    Podsumowaniem diety, która ma dać nam zdrowie powinien być ruch, nawet ten najmniejszy.



    Czytaj treści premium w Głosie Szczecińskim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze

    Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

    Zapytaj lekarza

    1 3 4 5 ... 28 »
    28 stycznia

    Światowy Dzień Trędowatych

    zobacz więcej »