Co dalej z ST3-Offshore? Rozmowa z Markiem Gróbarczykiem

Bogna Skarul
Marek Gróbarczyk
Marek Gróbarczyk brak
Środowa konferencja pod auspicjami Ministerstwa Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej w głównej mierze poświęcona była zapowiedziom budowy promu, ale korzystając z obecności Marka Gróbarczyka, ministra GWi ŻŚ zapytaliśmy między innymi o ST-3 Offshore, a także PŻM.

Co dalej z ST3-Offshore? Co planuje rząd? Czy chce sprzedać firmę inwestorowi z branży offshore czy też zamierza poszukiwać własnych kontrahentów na rynku?

To bardzo ważne pytanie - stwierdził minister Marek Gróbarczyk i wyjaśnił: - Jesteśmy w trakcie przejmowania Stoczni Gdańskiej i GSG Topwers. W połączeniu z ST-3 tworzy to bardzo dobre rozwiązanie offsh-erowe przede wszystkim w obszarze energetyki wiatrowej. A obecnie trwają nad nią prace w obszarze funkcjonowania naszych poodstawowych przedsiębiorstw energetycznych, które przygotowują rozwiązania firm wiatrowych morskich. Jest to komplementarny element całego projektu.

A co z obiecanymi 100 mln zł na inwestycje na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego, które publicznie obiecywał premier Mateusz Morawiecki?

To jest oczywiste. Dlatego przecież powstał Fundusz Rozwoju Spółek (FRS). On posiada dużo pieniędzy. W zwi-ązku z tym ma zabezpieczone środki na budowę promu (w układzie konsorcjalnym z bankami oraz z armatorem, a również na wszelkiego rodzaju zastrzyk - kredyty związane z budową promu.

Co z PŻM? To przedsiębiorstwo państwowe. PŻM jest już na plusie - 177 mln zł. Czy nadal potrzebny jest Zarząd Komisaryczny?

PŻM nie jest na plusie. On ma 177 mln zł plusu ale tylko jeśli chodzi o działalność operacyjną, bieżącą. To co jest skonsolidowana stratą z lat ubiegłych, to jest około 200 mln dolarów. Teraz trwają prace nad uzyskaniem finansowania ze strony banków. To zostało już zabezpieczone. Dziś sytuacja PŻM jest stabilna. Umowa z bankami została podpisana. Za chwilę PŻM uzyska zdolności inwestycyjne i wtedy będziemy mówili, że PŻM jest generalnie na plusie. Jeżeli PŻM nie będzie osiągał strat, to przyjdzie czas na wybór nowej Rady Pracowniczej (zgodnie z ustawą). Ale PŻM jest nadal na minusie.

Jakiś czas temu była mowa o budowie w Szczecinie okrętów podwodnych. To nadal jest aktualne?

Myślę, że nasza stocznie będą gotowe do tego, ale nie mnie decydować o budowie okrętów podwodnych, ale bardzo bym chciał. Ten proces dotyczy przede wszystkim umów międzynarodowych i rozwiązań offsetowych, a więc przebudowy i powstania zupełnie nowego obszaru stoczniowego jako dedykowanego pod budowę okrętów wojennych. Ale to jest kompetencją ministra Błaszczaka.

Zobacz także: Szczecin: Stępka pod trzeci pełnomorski jacht. Zostanie zwodowany we wrześniu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3