Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co dalej z al. Wojska Polskiego? Na pewno przegrała z galeriami

Anna Folkman
Anna Folkman
Wiele lokali na wynajem, coraz mniej mieszkańców i nikłe zainteresowanie losem okolicy tych, którzy jeszcze tam mieszkają. Aleja Wojska Polskiego czasy świetności ma już dawno za sobą, ale może zostać przebudowana. Jak to zrobić, by jeszcze bardziej nie pogrążyć tego miejsca? Jedni chcą ograniczenia ruchu, deptak, inni muzea, ważne instytucje i wygodny dojazd.

To jak przebudować aleję, by tchnąć w nią życie dyskutowali w sobotę w Centrum Dydaktyczno-Badawczym Nauk Przyrodniczych US naukowcy, eksperci, przedstawiciele władz miasta, rad osiedli, stowarzyszeń a także sami mieszkańcy.

Na trzygodzinną debatę zorganizowaną przez Stowarzyszenie Rozwoju i Edukacji „Lider”przybyło kilkadziesiąt osób. Na początku zaprezentowano cztery koncepcje, spośród których wybierany jest wariant przebudowy a także dodatkową, nieoficjalną piątą koncepcję, stworzoną przez studenta gospodarki przestrzennej WNoZ US – Bartosza Lemke, która otrzymała wysokie noty wśród naukowców. Ocena wszystkich koncepcji przebudowy różniła się z uwagi na kryteria.

- Wariant piąty- studencki uplasował się na drugim miejscu - mówi prof. dr hab. Marek Dutkowski, dziekan Wydziału Nauk o Ziemi US. - Najlepsze oceny otrzymał wariant pierwszy, który zakłada al. Wojska Polskiego jako ulicę osiedlową.

Wariant pierwszy razem z koncepcją studencką, która stawia na komunikację miejską i deptak, to warianty, w których zyskają ci, którzy będą na aleję przychodzić, ci którzy tam nie mieszkają, nie pracują.

- To charakterystyczne dla obszarów śródmiejskich i w tej sytuacji wniosek, na który zgodzili się wszyscy członkowie zespołu, to przede wszystkim transport publiczny. Zgodzili się oni także, że wariant trzeci i czwarty nie są dobrym kierunkiem i pogorszą istniejącą sytuację – dodaje prof. dr hab. Marek Dutkowski.

Koncepcje poddano też pod opinię studentom, uważając, że to oni są przyszłością miasta i patrzą na nie z innej perspektywy.

Wojska Polskiego za trzy lata będzie aleją spacerową

- Najwięcej punktów od studentów otrzymał wariant drugi i czwarty – mówi opiekun Koła Naukowego Studentów Gospodarki Przestrzennej – dr Tadeusz Bocheński. - To, co je łączy to dobra dostępność do komunikacji miejskiej i tramwaj.

Zdaniem Roberta Abelite z Rady Osiedla Śródmieście-Zachód w rejonie al. Wojska Polskiego ubywa przedsiębiorców, o czym świadczą rosnące jak grzyby po deszczu ogłoszenia dotyczące wynajmu. Atrakcyjność tego miejsca zmniejsza się nie tylko jeśli chodzi o biznes. Sami mieszkańcy coraz chętniej wyprowadzają się, obecnie jest ich prawie 15 tys. osób. Ci, którzy nadal mieszkają w rejonie al. Wojska Polskiego słabo interesują się losem swojej okolicy. Tylko 201 mieszkańców wypełniło ankiety dotyczące opinii na temat planowanych zmian.

- Nie ma zainteresowania konsultacjami, choć wychodzimy z taką inicjatywą w każdy możliwy sposób. Problem pojawia się dopiero, kiedy wjeżdża koparka i jest już za późno. Wtedy zaczynają się protesty. My mówimy teraz, zachęcamy do rozmów, roznosimy ulotki. Przynosi to niestety niewielki odzew – zauważa Abelite.

W czasie dyskusji podkreślano wielokrotnie, że al. Wojska Polskiego przegrywa z pl. Rodła i Bramą Portową. Centra handlowe, które są w tych rejonach przyciągają mieszkańców i turystów, bo oferują wszystko – dostęp do sklepów, usług, wygodny dojazd i parking. Co zatem powinno być na al. Wojska Polskiego?

Ankietowani mieszkańcy widzieliby tę aleję jako aleję reprezentatywną z ważnymi instytucjami, muzeami, eleganckimi kawiarniami, z dobrym dojazdem, miejscami parkingowymi a nie deptak.

Z sali podczas debaty padło też kilka uwag i zarzutów. Jedne dotyczyły braku szczegółowych profesjonalnych analiz tego, jak zmiany wpłyną na ruch w rejonie alei, zbyt wąskiego aspektu planów przebudowy, które powinny obejmować nie samą aleję a także kwartały towarzyszące, czy złego pomysłu wyznaczenia na ruchliwej ulicy pasów dla rowerów i sadzenia ok. 170 drzew w miejscu, w którym prawdopodobnie się nie przyjmą.

Jak zapowiedziano to na pewno pierwsza, ale nie ostatnia debata w tym temacie.

Co obejmują warianty? Przypomnijmy.

Wariant pierwszy to aleja w układzie dwóch jezdni jednokierunkowych o pasach ruchu po 4,50 m bez torowiska tramwajowego, strefa ruchu uspokojonego 30 km/h (przejście dla pieszych w dowolnym miejscu – bez wydzielania), komunikacja publiczna: autobusy hybrydowe, niskoemisyjne – bez tramwaju, ruch rowerów zintegrowany z ruchem pozostałych pojazdów – na zasadach ogólnych, chodnik o szerokości od 3,4 do 16,6 m wydzielony pasem zieleni wysokiej w części środkowej z miejscami parkingowymi w układzie skośnym, wydzielone miejsca postojowe dla potrzeb dostaw, liczba miejsc postojowych po przebudowie na całej długości: 202 (stan obecny: 198)

Wariant drugi to aleja w układzie jednej jezdnia – dwa pasy ruchu wraz z torowiskiem tramwajowym, aleja zamknięta dla ruchu samochodowego, z wyłączeniem komunikacji miejskiej, pojazdów uprzywilejowanych oraz dojazdem do posesji dla mieszkańców, strefa ruchu uspokojonego 30 km/h (przejście dla pieszych w dowolnym miejscu – bez wydzielania), komunikacja publiczna: autobusy hybrydowe, niskoemisyjne oraz tramwaj, ruch rowerów – dwustronna, dwukierunkowa ścieżka rowerowa o szer.2,0 m, chodnik o szer. od 4,8 do 17,2 m, ruch samochodowy indywidualny dozwolony jedynie w obrębie Pl. Zgody i skrzyżowania z ulicą Jagiellońską, pas drzew wzdłuż Alei – w miejscach zgodnych z przepisami, wydzielone miejsca postojowe dla potrzeb dostaw, brak możliwości parkowania na całym odcinku Alei – za wyjątkiem miejsc postojowych dla potrzeb dostaw, liczba miejsc postojowych po przebudowie: 0 (stan obecny: 198

Wariant trzeci to aleja w układzie jednej jezdni – cztery pasy ruchu, przy jednoczesnym ich zawężeniu w stosunku do stanu istniejącego do 3,0 m, w celu wydzielenia pasów dla rowerów) – bez torowiska tramwajowego, prędkość ruchu 50 km/h (wydzielone przejścia dla pieszych), komunikacja publiczna: autobusy hybrydowe, niskoemisyjne, ruch rowerów – wydzielone 1,5 m, jednokierunkowe pasy rowerowe po obu stronach alei, chodnik o szer. od 2,9 do 16,0m, pas drzew wzdłuż alei – w miejscach zgodnych z przepisami, parkowanie samochodów równoległe do jezdni, na całej długości alei, wydzielone miejsca postojowe dla potrzeb dostaw, liczba miejsc postojowych po przebudowie na całej długości: 80 (stan obecny: 198)

Wariant czwarty to aleja w układzie jednej jezdni – cztery pasy ruchu, o szerokości od 3,25 do 3,50 m wraz z torowiskiem tramwajowym, w obrębie torowiska dopuszczony ruch tylko dla pojazdów komunikacji miejskiej, prędkość ruchu 50 km/h (wydzielone przejścia dla pieszych), komunikacja publiczna: autobusy hybrydowe, niskoemisyjne oraz tramwaj, ruch rowerów – wydzielone 1,5 m, jednokierunkowe pasy rowerowe po obu stronach alei, chodnik o szer. od 3,15 do 14,0m, pas drzew wzdłuż alei – w miejscach zgodnych z przepisami, parkowanie samochodów równoległe do jezdni, na całej długości alei, wydzielone miejsca postojowe dla potrzeb dostaw, liczba miejsc postojowych po przebudowie na całej długości: 80 (stan obecny: 198)

Rewitalizacji alei poświęcona jest strona internetowa: www. wojskapolskiego.szczecin.eu

Polecamy na gs24.pl:

Sanprobi Bieg Kobiet 2017 już za nami. Ależ to był bieg!

Przyznaliśmy Laur Piękna 2017 [zdjęcia]

Gs24.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński