To jak przebudować aleję, by tchnąć w nią życie dyskutowali w sobotę w Centrum Dydaktyczno-Badawczym Nauk Przyrodniczych US naukowcy, eksperci, przedstawiciele władz miasta, rad osiedli, stowarzyszeń a także sami mieszkańcy.
Na trzygodzinną debatę zorganizowaną przez Stowarzyszenie Rozwoju i Edukacji „Lider”przybyło kilkadziesiąt osób. Na początku zaprezentowano cztery koncepcje, spośród których wybierany jest wariant przebudowy a także dodatkową, nieoficjalną piątą koncepcję, stworzoną przez studenta gospodarki przestrzennej WNoZ US – Bartosza Lemke, która otrzymała wysokie noty wśród naukowców. Ocena wszystkich koncepcji przebudowy różniła się z uwagi na kryteria.
- Wariant piąty- studencki uplasował się na drugim miejscu - mówi prof. dr hab. Marek Dutkowski, dziekan Wydziału Nauk o Ziemi US. - Najlepsze oceny otrzymał wariant pierwszy, który zakłada al. Wojska Polskiego jako ulicę osiedlową.
Wariant pierwszy razem z koncepcją studencką, która stawia na komunikację miejską i deptak, to warianty, w których zyskają ci, którzy będą na aleję przychodzić, ci którzy tam nie mieszkają, nie pracują.
- To charakterystyczne dla obszarów śródmiejskich i w tej sytuacji wniosek, na który zgodzili się wszyscy członkowie zespołu, to przede wszystkim transport publiczny. Zgodzili się oni także, że wariant trzeci i czwarty nie są dobrym kierunkiem i pogorszą istniejącą sytuację – dodaje prof. dr hab. Marek Dutkowski.
Koncepcje poddano też pod opinię studentom, uważając, że to oni są przyszłością miasta i patrzą na nie z innej perspektywy.
- Najwięcej punktów od studentów otrzymał wariant drugi i czwarty – mówi opiekun Koła Naukowego Studentów Gospodarki Przestrzennej – dr Tadeusz Bocheński. - To, co je łączy to dobra dostępność do komunikacji miejskiej i tramwaj.
Zdaniem Roberta Abelite z Rady Osiedla Śródmieście-Zachód w rejonie al. Wojska Polskiego ubywa przedsiębiorców, o czym świadczą rosnące jak grzyby po deszczu ogłoszenia dotyczące wynajmu. Atrakcyjność tego miejsca zmniejsza się nie tylko jeśli chodzi o biznes. Sami mieszkańcy coraz chętniej wyprowadzają się, obecnie jest ich prawie 15 tys. osób. Ci, którzy nadal mieszkają w rejonie al. Wojska Polskiego słabo interesują się losem swojej okolicy. Tylko 201 mieszkańców wypełniło ankiety dotyczące opinii na temat planowanych zmian.
- Nie ma zainteresowania konsultacjami, choć wychodzimy z taką inicjatywą w każdy możliwy sposób. Problem pojawia się dopiero, kiedy wjeżdża koparka i jest już za późno. Wtedy zaczynają się protesty. My mówimy teraz, zachęcamy do rozmów, roznosimy ulotki. Przynosi to niestety niewielki odzew – zauważa Abelite.
W czasie dyskusji podkreślano wielokrotnie, że al. Wojska Polskiego przegrywa z pl. Rodła i Bramą Portową. Centra handlowe, które są w tych rejonach przyciągają mieszkańców i turystów, bo oferują wszystko – dostęp do sklepów, usług, wygodny dojazd i parking. Co zatem powinno być na al. Wojska Polskiego?
Ankietowani mieszkańcy widzieliby tę aleję jako aleję reprezentatywną z ważnymi instytucjami, muzeami, eleganckimi kawiarniami, z dobrym dojazdem, miejscami parkingowymi a nie deptak.
Z sali podczas debaty padło też kilka uwag i zarzutów. Jedne dotyczyły braku szczegółowych profesjonalnych analiz tego, jak zmiany wpłyną na ruch w rejonie alei, zbyt wąskiego aspektu planów przebudowy, które powinny obejmować nie samą aleję a także kwartały towarzyszące, czy złego pomysłu wyznaczenia na ruchliwej ulicy pasów dla rowerów i sadzenia ok. 170 drzew w miejscu, w którym prawdopodobnie się nie przyjmą.
Jak zapowiedziano to na pewno pierwsza, ale nie ostatnia debata w tym temacie.
Co obejmują warianty? Przypomnijmy.
Wariant pierwszy to aleja w układzie dwóch jezdni jednokierunkowych o pasach ruchu po 4,50 m bez torowiska tramwajowego, strefa ruchu uspokojonego 30 km/h (przejście dla pieszych w dowolnym miejscu – bez wydzielania), komunikacja publiczna: autobusy hybrydowe, niskoemisyjne – bez tramwaju, ruch rowerów zintegrowany z ruchem pozostałych pojazdów – na zasadach ogólnych, chodnik o szerokości od 3,4 do 16,6 m wydzielony pasem zieleni wysokiej w części środkowej z miejscami parkingowymi w układzie skośnym, wydzielone miejsca postojowe dla potrzeb dostaw, liczba miejsc postojowych po przebudowie na całej długości: 202 (stan obecny: 198)
Wariant drugi to aleja w układzie jednej jezdnia – dwa pasy ruchu wraz z torowiskiem tramwajowym, aleja zamknięta dla ruchu samochodowego, z wyłączeniem komunikacji miejskiej, pojazdów uprzywilejowanych oraz dojazdem do posesji dla mieszkańców, strefa ruchu uspokojonego 30 km/h (przejście dla pieszych w dowolnym miejscu – bez wydzielania), komunikacja publiczna: autobusy hybrydowe, niskoemisyjne oraz tramwaj, ruch rowerów – dwustronna, dwukierunkowa ścieżka rowerowa o szer.2,0 m, chodnik o szer. od 4,8 do 17,2 m, ruch samochodowy indywidualny dozwolony jedynie w obrębie Pl. Zgody i skrzyżowania z ulicą Jagiellońską, pas drzew wzdłuż Alei – w miejscach zgodnych z przepisami, wydzielone miejsca postojowe dla potrzeb dostaw, brak możliwości parkowania na całym odcinku Alei – za wyjątkiem miejsc postojowych dla potrzeb dostaw, liczba miejsc postojowych po przebudowie: 0 (stan obecny: 198
Wariant trzeci to aleja w układzie jednej jezdni – cztery pasy ruchu, przy jednoczesnym ich zawężeniu w stosunku do stanu istniejącego do 3,0 m, w celu wydzielenia pasów dla rowerów) – bez torowiska tramwajowego, prędkość ruchu 50 km/h (wydzielone przejścia dla pieszych), komunikacja publiczna: autobusy hybrydowe, niskoemisyjne, ruch rowerów – wydzielone 1,5 m, jednokierunkowe pasy rowerowe po obu stronach alei, chodnik o szer. od 2,9 do 16,0m, pas drzew wzdłuż alei – w miejscach zgodnych z przepisami, parkowanie samochodów równoległe do jezdni, na całej długości alei, wydzielone miejsca postojowe dla potrzeb dostaw, liczba miejsc postojowych po przebudowie na całej długości: 80 (stan obecny: 198)
Wariant czwarty to aleja w układzie jednej jezdni – cztery pasy ruchu, o szerokości od 3,25 do 3,50 m wraz z torowiskiem tramwajowym, w obrębie torowiska dopuszczony ruch tylko dla pojazdów komunikacji miejskiej, prędkość ruchu 50 km/h (wydzielone przejścia dla pieszych), komunikacja publiczna: autobusy hybrydowe, niskoemisyjne oraz tramwaj, ruch rowerów – wydzielone 1,5 m, jednokierunkowe pasy rowerowe po obu stronach alei, chodnik o szer. od 3,15 do 14,0m, pas drzew wzdłuż alei – w miejscach zgodnych z przepisami, parkowanie samochodów równoległe do jezdni, na całej długości alei, wydzielone miejsca postojowe dla potrzeb dostaw, liczba miejsc postojowych po przebudowie na całej długości: 80 (stan obecny: 198)
Rewitalizacji alei poświęcona jest strona internetowa: www. wojskapolskiego.szczecin.eu
Polecamy na gs24.pl:
- Rebelia. Strajk kobiet w Szczecinie [zdjęcia, wideo]
- Rodzice wykąpali 5-letnią córkę we wrzątku. Matka była pijana
- "Silne nie brutalne". Stargardzka odsłona Międzynarodowego Strajku Kobiet [zdjęcia, wideo]
- Szczecin: Posejdon najnowocześniejszy i (niemal) samowystarczalny [wizualizacje]
- Czy znasz tablice rejestracyjne w Polsce?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?