Ciemność zakazana

akr, 4 stycznia 2005 r.
Diagnosta Bogusław Bryczkowski, który dzięki specjalnemu urządzeniu sprawdza przejrzystość szyb uprzedza kierowców, że nawet ciemny pas folii w górnej części przedniej szyby może spowodować, że auto nie przejdzie pomyślnie kontroli technicznej.
Diagnosta Bogusław Bryczkowski, który dzięki specjalnemu urządzeniu sprawdza przejrzystość szyb uprzedza kierowców, że nawet ciemny pas folii w górnej części przedniej szyby może spowodować, że auto nie przejdzie pomyślnie kontroli technicznej. Andrzej Szkocki
Udostępnij:
Przejrzystość szyb jest od nowego roku obowiązkowo sprawdzana podczas okresowych kontroli technicznych samochodów.

Badanie przeprowadzane jest specjalistycznym urządzeniem, które muszą od początku 2005 roku posiadać wszystkie stacje kontroli pojazdów.

- Przepisy mówią wyraźnie, że przednia szyba musi przepuszczać nie mniej niż 70 procent światła, a przednie boczne nie mniej niż 75 procent - mówi Bogusław Bryczkowski, diagnosta z Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów przy ulicy Klonowica w Szczecinie.

Badanie trwa kilka minut. Diagnosta przystawia do szyby z dwóch stron tuleje, a po chwili na jednej z nich pokazuje się dokładne wskazanie ile procent światła zostało przepuszczone.

- Badamy tylko te samochody, co do których jest podejrzenie, że szyby przednie są przyciemnione - mówi Bogusław Bryczkowski.

Diagności nie sprawdzają w ten sposób tylnych szyb. Nawet jeśli są całkowicie czarne.

- Przepisy tego nie przewidują - tłumaczy Bryczkowski.

Diagności zwracają jednak uwagę na to, że przyciemniane szyby bardzo ograniczają widoczność. Szczególnie w nocy. Wtedy praktycznie nie widać tego co dzieje się za naszym samochodem.

Kierowcy, którzy chcieliby przyciemnić przednie szyby muszą pamiętać o tym, że w nowych samochodach taka operacja nie ma sensu.

- Produkowane w ostatnich latach mają już fabrycznie przyciemnione szyby, mimo że tego dobrze z zewnątrz nie widać - wyjaśnia Bogusław Bryczkowski. - Światło przepuszczane jest na granicy normy. Dodatkowe, przyciemniające folie spowodują, że szyby będą zbyt ciemne.

W takim przypadku diagnosta nie przedłuży ważności dowodu rejestracyjnego. Kontrolujący stan techniczny samochodów przypominają też, że przyciemniające folie muszą być atestowane. Informacja o ateście powinna być zarówno w formie dokumentu jak i naklejki na szybie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie