Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ciemność zakazana

akr, 4 stycznia 2005 r.
Diagnosta Bogusław Bryczkowski, który dzięki specjalnemu urządzeniu sprawdza przejrzystość szyb uprzedza kierowców, że nawet ciemny pas folii w górnej części przedniej szyby może spowodować, że auto nie przejdzie pomyślnie kontroli technicznej.
Diagnosta Bogusław Bryczkowski, który dzięki specjalnemu urządzeniu sprawdza przejrzystość szyb uprzedza kierowców, że nawet ciemny pas folii w górnej części przedniej szyby może spowodować, że auto nie przejdzie pomyślnie kontroli technicznej. Andrzej Szkocki
Przejrzystość szyb jest od nowego roku obowiązkowo sprawdzana podczas okresowych kontroli technicznych samochodów.

Badanie przeprowadzane jest specjalistycznym urządzeniem, które muszą od początku 2005 roku posiadać wszystkie stacje kontroli pojazdów.

- Przepisy mówią wyraźnie, że przednia szyba musi przepuszczać nie mniej niż 70 procent światła, a przednie boczne nie mniej niż 75 procent - mówi Bogusław Bryczkowski, diagnosta z Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów przy ulicy Klonowica w Szczecinie.

Badanie trwa kilka minut. Diagnosta przystawia do szyby z dwóch stron tuleje, a po chwili na jednej z nich pokazuje się dokładne wskazanie ile procent światła zostało przepuszczone.

- Badamy tylko te samochody, co do których jest podejrzenie, że szyby przednie są przyciemnione - mówi Bogusław Bryczkowski.

Diagności nie sprawdzają w ten sposób tylnych szyb. Nawet jeśli są całkowicie czarne.

- Przepisy tego nie przewidują - tłumaczy Bryczkowski.

Diagności zwracają jednak uwagę na to, że przyciemniane szyby bardzo ograniczają widoczność. Szczególnie w nocy. Wtedy praktycznie nie widać tego co dzieje się za naszym samochodem.

Kierowcy, którzy chcieliby przyciemnić przednie szyby muszą pamiętać o tym, że w nowych samochodach taka operacja nie ma sensu.

- Produkowane w ostatnich latach mają już fabrycznie przyciemnione szyby, mimo że tego dobrze z zewnątrz nie widać - wyjaśnia Bogusław Bryczkowski. - Światło przepuszczane jest na granicy normy. Dodatkowe, przyciemniające folie spowodują, że szyby będą zbyt ciemne.

W takim przypadku diagnosta nie przedłuży ważności dowodu rejestracyjnego. Kontrolujący stan techniczny samochodów przypominają też, że przyciemniające folie muszą być atestowane. Informacja o ateście powinna być zarówno w formie dokumentu jak i naklejki na szybie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński