Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Cięcia w nowym rozkładzie jazdy: Będzie mniej pociągów

Marek Jaszczyński
Marcin Bielecki
Od grudnia będzie mniej połączeń kolejowych w regionie.

Zagrożone obcięciem są nierentowne połączenia, albo obsługujące wyłącznie jeden powiat. Jako przykład cięć zarząd województwa podaje połączenia Szczecina z Chojną oraz Szczecina ze Świdwinem. W grę wchodzi ograniczenie kursów tylko do dni roboczych bądź do kursowania tylko w czasie wakacji.

- Naszym celem podstawowym jako organizatora przewozów pasażerskich jest zapewnienie wewnętrznej spójności regionu - mówi Leszek Drożdż, wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego. - Zmiany obejmują oprócz utworzenia nowego połączenia kolejowego Szczecin - Wałcz - Piła (od czerwca 2012 roku), także likwidację połączeń, które z uwagi na swą specyfikę nie znajdują się w kompetencji marszałka (np. linia Sławno - Darłowo) lub są wysoce nierentowne. W tym przypadku jako kryterium podstawowe przyjęto pokrycie kosztów przychodami na poziomie 20 procentów.

Województwo jednak nie zamyka definitywnie planu likwidacji nierentownych połączeń lokalnych. Pomysłem na ich utrzymanie miałoby być przejęcie współfinansowania połączeń przez gminy i powiaty.

Urząd marszałkowski zamierza powiększyć tabor kursujący po naszych liniach. W przyszłym roku przewidziano zakup sześciu używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych (za 19 mln złotych) i zakup 7 nowych "ezt" w ramach zachodniej grupy zakupowej (wspólnie z województwem lubuskim i wielkopolskim za 170 mln złotych.

W początkach listopada zaczną się negocjacje w sprawie rocznej umowy ze spółką "Przewozy Regionalne".

- W 2012 roku zakładamy dofinansowanie w kwocie 75 mln złotych plus 2 miliony złotych na przewozy transgraniczne do Meklemburgii - Pomorza Przedniego, więcej budżet naszego województwa nie udźwignie - wyjaśnia Leszek Drożdż. - Zakładamy wykonanie pracy eksploatacyjnej na poziomie 5 500 000 pociągokilometrów, to mniej niż w tym roku, gdzie było to prawie 6 mln pockm.

Dokładanie pieniędzy do połączeń transgranicznych, czyli do sąsiedniego landu niemieckiego to nowość. Do tej pory ich finansowaniem zajmowało się ministerstwo infrastruktury.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński