Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Chronić swoje dane osobowe jak talizman

Rozmawiał Andrzej Palmirski
Ewa Kulesza, prawnik, wybrana przez Sejm RP na stanowisko Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych 4 kwietnia 1998 r. Ukończyła Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. Na tymże wydziale podjęła po studiach pracę i obroniła doktorat. Dr Ewa Kulesza specjalizuje się w prawie socjalnym i polityce społecznej; jest autorką ponad 40 publikacji naukowych.
Ewa Kulesza, prawnik, wybrana przez Sejm RP na stanowisko Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych 4 kwietnia 1998 r. Ukończyła Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. Na tymże wydziale podjęła po studiach pracę i obroniła doktorat. Dr Ewa Kulesza specjalizuje się w prawie socjalnym i polityce społecznej; jest autorką ponad 40 publikacji naukowych.
Rozmowa z dr Ewą Kuleszą, Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych

GŁOS: Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 29 stycznia 2002 r. anulowano honorowanie np. legitymacji inwalidzkich, uprawniających do ulgowych przejazdów koleją. Natomiast wymagany jest tzw. wypis orzecznika ZUS. Jednakże jest to najczęściej opis całej choroby. Okazywanie go, to ewidentne naruszenie ustawy o ochronie danych osobowych.
- Rzeczywiście we wspomnianych aktach prawnych określone zostały rodzaje dokumentów, poświadczających uprawnienia do korzystania z ulgowych przejazdów przez określone grupy społeczne. O obowiązku okazania wypisu orzecznika ZUS, stanowi przepis rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie określenia rodzajów dokumentów, poświadczających uprawnienia do korzystania z ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego. Przepis ten budzi jednak zastrzeżenia, a treść powołanych rozporządzeń nie była przedmiotem konsultacji z Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych, w związku z czym wystąpię do Ministra Infrastruktury ze stosowną sygnalizacją dotyczącą tego zagadnienia.

- Mamy sygnały od Czytelników, że telefonia komórkowa ma w swych zasobach ich dane, które rozmijają się z prawdą. Odmawiają też wglądu do nich. Jak postępować?
- Osobom, których dane zbierane są przez operatorów telefonii komórkowej, przysługują określone uprawnienia wynikające z ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. Na podstawie art. 32 ustawy, każda z tych osób ma prawo do kontroli przetwarzania dotyczących jej danych, w tym m.in. prawo do uzyskania od administratora (w tym przypadku operatora telefonii komórkowej) informacji o zakresie, czy też treści danych przetwarzanych przez niego w zbiorze. W razie wykazania, iż informacje te są np. niekompletne, nieaktualne, czy też nieprawdziwe, osoba, której dane dotyczą, może żądać od administratora ich uzupełnienia, uaktualnienia, bądź sprostowania. W razie niewywiązania się przez administratora z powyższego obowiązku, zainteresowana osoba może skierować skargę do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

- Rozsyłane są ostatnio wielostronicowe ankiety, za których wypełnienie i odesłanie obiecuje się udział w losowaniu cennych nagród. Czy zbieranie w ten sposób danych nie powinno być ustawowo zabronione?
- Ankiety przesyłane przez firmy marketingowe wypełniane są przez każdego, kto zechce na zasadzie dobrowolności. W tym przypadku zbieranie danych osobowych następuje na podstawie pisemnej zgody respondentów, którzy mają pełną swobodę decyzji w sprawie wypełnienia i odesłania przesyłanych do ich domów ankiet.
Przykładem bezadresowej ankiety, która trafia do skrzynek pocztowych, jest kwestionariusz produktów i usług firmy Claritas. Zawiera on wiele szczegółowych pytań dotyczących m.in. wysokości zarobków, czy adresu miejsca pracy respondenta. Firma marketingowa, pozyskująca dane tą drogą, nie narusza ustawy o ochronie danych osobowych, albowiem osoba, która wypełnia kwestionariusz potwierdza następnie własnym podpisem, że zgadza się na przetwarzanie swoich danych.
Należy się jednak zastanowić, czy warto za cenę ewentualnego otrzymania materiałów promocyjnych, ulotek, czy próbek towarów, przekazać tak szczegółowe informacje o sobie. Udostępnione w ten sposób dane, to towar mogący stać się następnie przedmiotem handlu.
Na firmie marketingowej zbierającej dane spoczywa obowiązek informacyjny, określony w ustawie o ochronie danych osobowych. W przypadku zbierania danych od osoby, której dane dotyczą, firma jest zobowiązana poinformować tę osobę m.in. o adresie swojej siedziby i pełnej nazwie, celu zbierania danych, prawie wglądu do swoich danych oraz ich poprawiania, dobrowolności albo obowiązku podania danych, a jeśli taki obowiązek istnieje, o jego podstawie prawnej. Powyższe informacje muszą zatem znaleźć się w ankiecie kierowanej do respondentów przez firmy marketingowe pozyskujące dane osobowe.
- Dziękuję za rozmowę.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński