Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Chcesz kupić samochód prosto z salonu? Tyle zapłacisz za najtańsze hatchbacki, sedany, SUV-y i kombi w 2023 roku

Bartłomiej Ciepielewski
Bartłomiej Ciepielewski
Najtańsze auto z salonu w 2023 roku kosztuje 53 900 złotych
Najtańsze auto z salonu w 2023 roku kosztuje 53 900 złotych Tomasz Bolt/Polska Press
Zakup nowego samochodu w 2023 roku może być nawet dwukrotnie droższy niż jeszcze kilka lat temu. Na rynku motoryzacyjnym nadal jednak znajdziemy kilka atrakcyjnych cenowo propozycji za nieco ponad 50 tys. złotych. Sprawdźmy, jakie auta na polskim rynku kosztują najmniej.

Spis treści

Samochody podrożały, a dostępność spadła

Najpierw pandemia, a potem rosnąca inflacja sprawiły, że zarówno auta używane, jak i te salonowe mocno zdrożały, a ich dostępność spadła. Nie bez znaczenia są też unijne regulacje dotyczące emisji spalin, podbijające ceny na rynku motoryzacyjnym. Jak przekazał IBRM Samar, w marcu br. za nowy samochód trzeba było zapłacić średnio 166 611 złotych, czyli o 7,7 proc. więcej niż w ubiegłym roku.

Podwyżki najbardziej uderzyły w samochody budżetowe, które pod względem ceny zaczęły zbliżać się do marek premium. Zdaniem ekspertów platformy samochodowej Carsmile, przed nami stopniowa poprawa stabilizacji, a nawet pierwsze obniżki cen, które zapoczątkowała już Tesla.

– W przypadku innych marek nie możemy mówić o obniżkach cen katalogowych, tylko stopniowym, wciąż jeszcze bardzo wybiórczym, powrocie polityki rabatowej. Przykładem marki, która od kilku miesięcy odważnie walczy o klienta w Polsce, jest Audi. Inni robią to bardzo małymi kroczkami lub wcale. Zachęty dla kupujących zwykle dotyczą tylko wybranych modeli i tylko niektórych wersji wyposażenia, nie są kompleksowe, jak w przypadku koncernu Elona Muska – przekazał w najnowszym raporcie motoryzacyjnym Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

Obecnie niektóre marki decydują się na rabaty w wysokości od 5 do 10 proc. choć zdarzają się przypadki obniżek na poziomie 20 proc. Zakup auta w 2023 roku może zatem okazać się opłacalny.

Najtańsze auta z salonu – ranking 2023

Nowych samochodów za mniej niż 100 tys. złotych pozostało niewiele, choć nadal mamy do wyboru kilka budżetowych modeli, zarówno tych mniejszych, jak i rodzinnych. Poniższe zestawienie powstało przy pomocy narzędzia autokatalog.pl.

Do niedawna to Dacia królowała w kategorii najtańszych samochodów na rynku pierwotnym, ale od jakiegoś czasu przegrywa rywalizację o pierwsze miejsce z pojazdami azjatyckimi. Pierwsze miejsce naszego rankingu zajmuje bowiem Kia, wywodząca się z Korei Południowej.

Kia Picanto to model, który okazał się najtańszą propozycją na polskim rynku. W podstawowej wersji z silnikiem benzynowym 1.0 DPI kosztuje bowiem 53 900 złotych. Co ciekawe nawet najtańsza wersja oferuje ciekawe wyposażenie takie jak: 6 poduszek powietrznych, elektryczne lusterka, centralny zamek, barwione szyby, czujnik zmierzchu, system EcoDynamics, klimatyzację manualną, a nawet radio z Bluetooth i systemem głośnomówiącym. Warto jednak zwrócić uwagę, że chodzi o egzemplarz z ubiegłego roku. Tegoroczny, w wersji podstawowej, kosztuje 67 000 złotych.

Mitsubishi Space Star to drugie najtańsze w zestawieniu auto, za które zapłacimy 57 990 złotych. Warto podkreślić jednak fakt, że chodzi o model zeszłoroczny, a egzemplarze z bieżącego roku są o 2 tys. droższe. Ten mały Japończyk sprzedawany jest z silnikiem benzynowym 1.2 osiągającym moc 71 KM oraz skrzynią manualną. Polując na „automat”, musimy dorzucić kolejne 14 tys. złotych. Co ciekawe, Space Star oferuje wyposażenie podobne do Picanto, czyli 6 poduszek powietrznych, czujniki zmierzchu i deszczu, kamerę cofania, elektryczne lusterka oraz interfejs Android Auto.

Podium zamyka Volkswagen Up w katalogowej cenie 61 190 złotych z silnikiem 1.0 o mocy 65 KM. Na wyposażeniu auta znajdują się m.in. poduszki powietrzne, asystent toru jazdy, ochrona przeciwkradzieżowa, a także sygnalizacja spadającego ciśnienia w oponach. Według danych producenta zużycie paliwa na 100 km wynosi około 5 litrów.

Kolejne miejsca w zestawieniu najtańszych samochodów zajmują:

  • Dacia Sandero – cena od 62 900 złotych,
  • Fiat Panda – cena od 65 900 złotych,
  • Skoda Fabia – cena od 66 450 złotych,
  • Fiat 500 – cena od 67 000 złotych,
  • Hyundai i10 – cena od 67 000 złotych,
  • Kia Rio – cena od 67 900 złotych,
  • Seat Ibiza – cena od 68 900 złotych,
  • Toyota Aygo X – cena od 68 900 złotych,
  • Suzuki Swift – cena od 70 900 złotych,
  • Opel Corsa – cena od 71 900 złotych,
  • Renault Clio – cena od 71 900 złotych,
  • Nissan Micra – cena od 73 500 złotych,
  • Suzuki Ignis – cena od 73 900 złotych.

Jak można zauważyć, wszystkie wymienione wyżej pozycje to małe, miejskie hatchbacki. Ile zatem zapłacimy za większe samochody?

Najtańszy sedan, kombi i SUV w Polsce

Za nieco większe samochody w polskich salonach trzeba płacić nawet o 20 tys. więcej niż za małe, miejskie hatchbacki. Ceny najtańszych sedanów w Polsce prezentują się następująco:

  • Hyundai Elantra – cena od 86 400 złotych,
  • Renault Megane – cena od 97 900 złotych,
  • Toyota Corolla – cena od 103 900 złotych,
  • Mazda 3 – cena od 107 400 złotych,
  • Citroen C4 – cena od 110 600 złotych.

Za najtańsze auta z nadwoziem SUV zapłacimy natomiast:

  • Kia Stonic – od 76 400 złotych,
  • Dacia Duster – cena od 79 900 złotych,
  • Skoda Kamiq – cena od 82 900 złotych,
  • Renault Captur – cena od 85 500 złotych,
  • Seat Arona – cena od 87 900 złotych.

Jeśli zależy nam na większym bagażniku, warto też zainteresować się nadwoziem kombi. W tej kategorii najtaniej kupimy modele takie jak:

  • Fiat Tipo – cena od 88 500 złotych,
  • Hyundai i30 – cena od 90 500 złotych,
  • Kia Ceed – cena od 93 900 złotych,
  • Renault Megane – cena od 97 900 złotych,
  • Skoda Octavia – cena od 100 200 złotych.

Najdrożej w zestawieniu wypadły auta z nadwoziem sedan, które w większości przypadków przekraczają już barierę 100 tys. złotych. Jeszcze pięć lat temu za najtańsze auto salonowe trzeba było zapłacić nieco ponad 40 tys. złotych. Tyle kosztowały m.in. Skoda Fabia (41 250 zł), Opel Corsa (42 150 zł), Renault Clio (43 900 zł) Citroen C3 (45 450 zł), Mitsubishi Space Start (45 990 zł) oraz Ford Fiesta (47 920 zł).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Chcesz kupić samochód prosto z salonu? Tyle zapłacisz za najtańsze hatchbacki, sedany, SUV-y i kombi w 2023 roku - Strefa Biznesu

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński