Chcą ratować wiatę na peronie Pogodno. Sprawdź pomysły...

    Chcą ratować wiatę na peronie Pogodno. Sprawdź pomysły architektów

    Zdjęcie autora materiału
    Marek Rudnicki

    Aktualizacja:

    Głos Szczeciński

    Chcą ratować wiatę na peronie Pogodno. Sprawdź pomysły architektów
    1/15
    przejdź do galerii

    ©wizualizacja architektów

    Wiata na peronie Pogodno, to unikalny przykład nurtu w architekturze, modernistycznego ekspresjonizmu konstrukcyjnego. Teraz, gdy mają być przebudowywane przystanki Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, wiata może zostać zniszczona.
    Zobacz galerię

    Głównym przedstawicielem tego nurtu w Europie był włoski inżynier i architekt Pier Luigi Nervi.

    - Wiata na Pogodnie reprezentuje najlepsze wartości spotykane w realizacjach Nerviego - uważa arch. Tomasz Sachanowicz. - Charakterystyczna, pozginana niczym origami forma zadaszenia pozwala na zastosowanie cienkościennej powłoki żelbetowej, ponieważ sztywność konstrukcji osiągnięta jest tutaj poprzez współdziałanie formy i materiału.

    Trzej młodzi architekci, Krzysztof Żywucki, Igor Klyus i Sebastian Łabędź zaproponowali Stowarzyszeniu Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, które odpowiedzialne jest za budowę SKM, zachowanie historycznej wiaty oraz taką przebudowę peronów, by nie trzeba było jej niszczyć.

    - Dziwi nas to, że nikt do tej pory niczego konkretnego nie zrobił, aby uratować to zadaszenie, choć jego wartość w środowisku architektów jest powszechnie znana - mówi Igor Klyus, jeden z autorów koncepcji zachowania wiaty.
    Okazuje się jednak, że przebudowa trzech przystanków „polickich”, w tym peronu na Pogodnie, nie zależy od SSOM, a od PKP PLK.

    - Odbyło się już spotkanie z młodymi architektami - mówi Artur Ratuszyński z SSOM. - Uznaliśmy, że propozycja jest warta rozważenia i nadania oficjalnego biegu, dlatego też 6 sierpnia sprawa została zasygnalizowana i przekazana PKP Polskie Linie Kolejowe celem poddania analizie możliwości wdrożenia.

    Dodaje też:
    - Będziemy nadal rozmawiać z partnerem, PKP PLK o wartości pomysłu młodych architektów.

    Zobacz galerię

    Należy nadmienić, że realizacja postulatu zachowania i odbudowy wiat jest trudna z kilku powodów. Przede wszystkim dlatego, że pomysł architektów pojawił się na etapie po przeprowadzeniu procedury przetargowej i wyborze wykonawcy przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Wszelkie decyzje o ewentualnych zmianach zawartej umowy PKP PLK przeprowadzić musi po wielowątkowych analizach formalno-prawnych, technicznych i finansowych.

    To, że wiata jest unikatowa, wiedzą wszyscy szczecińscy architekci. Co nie znaczy, ze wie o tym PKP PLK.

    - Reprezentowana przez ten skromny obiekt jedność architektury i konstrukcji jest dziś wciąż popularna w architekturze światowej, a w szczególności szwajcarskiej - opowiada arch. Tomasz Sachanowicz. - Znamienitym przedstawicielem takiego podejścia jest światowej sławy architekt Christian Kerez, profesor ETH w Zurychu. Stąd chociażby wiata przystankowa Szczecin - Pogodno jest obiektem charakterystycznym i unikalnym w skali Szczecina i jako taka warta jest zachowania.

    Na razie nie wiadomo, jaką decyzję podejmie kolej. Ciekawe jest to, że konserwator zabytków, który swego czasu tak walczył o zachowanie kina Kosmos i sprzeciwiał się jego wyburzeniu, w tej sprawie nie zabrał jeszcze głosu.

    Zobacz także: 20 tysięcy balonów z wodą poszło w ruch na Jasnych Błoniach


    Czytaj treści premium w Głosie Szczecińskim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (5)

    Dodaj komentarz
    Wszystkie komentarze (5) forum.gs24.pl

    Polub nas na Facebooku

    Zdjęcia ze Szczecina

    Wideo ze Szczecina

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    GS24 poleca:

    SAMORZĄDOWIEC POMORZA ZACHODNIEGO Głosowanie zakończone

    SAMORZĄDOWIEC POMORZA ZACHODNIEGO Głosowanie zakończone

    Nasze Dobre z Pomorza. Zgłoś swoją usługę lub produkt już dziś!

    Nasze Dobre z Pomorza. Zgłoś swoją usługę lub produkt już dziś!

    Podziękuj bohaterom ze swojego regionu i wybierz patrona pociągu.

    Podziękuj bohaterom ze swojego regionu i wybierz patrona pociągu.