Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Byliśmy 39 metrów pod lustrem wody, najniżej jak się dało. Zobacz zdjęcia z tunelu w Świnoujściu!

Bogna Skarul
Bogna Skarul
Wideo
od 16 lat
Te 39 metrów pod lustrem wody – to najniżej położone miejsce w tunelu, który pod cieśniną Świny łączy wyspy Uznam i Wolin. Cały tunel ma 1780 długości, a przejazd nim zajmie 2 minuty. Budowa jest już na finiszu, a prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz zapowiedział, że już w tym letnim sezonie, aby się dostać do miasta, nie trzeba będzie korzystać z przeprawy promowej. Ale pod pewnymi warunkami.

- Pod koniec maja tunel ma być już gotowy — zapowiedział Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia. - Ale nie jestem na 100 procent pewny, czy będzie otwarty — stwierdził i zaraz wyjaśnił, że gotowy tunel pod Świna będą jeszcze przecież musieli zobaczyć fachowcy i wydać pozwolenie na użytkowanie. - A ja nie wiem ile to może potrwać.

Zaprosił jednak wszystkich na uroczyste otwarcie, bo to będzie przecież najdłuższy podwodny tunel w Polsce i warto będzie wspólnie świętować zakończenie inwestycji, na którą mieszkańcy czekali długie lata.

- Zapraszam wszystkich, którzy kibicowali tej budowie — podkreślił prezydent. - Tych z lewa i tych z prawa, bo przecież tunel nie ma żadnych partyjnych barw.

Zaznaczył także, że otwarcie nowej możliwości przedostania się na wyspę Wolin, to dla wielu mieszkańców będzie duża ulga.

- Ci, co mieszkają na Uznamie, a pracują na Wolinie spędzili sporo swojego życia na przeprawach promowych. Teraz będą się mogli dostać na drugi brzeg zaledwie w parę minut — podkreślił i zaznaczył, że pod pewnymi warunkami.

A tymi warunkami jest to, że tunelem będą mogli przemieszczać się tylko swoimi samochodami osobowymi, albo korzystając z miejskich autobusów. - Natomiast rowerzyści i piesi nadal będą mogli korzystać z promów.

Dwa promy Biliki będą kursowały na miejskiej przeprawie (koło dworca kolejowej), a jeden na przeprawie Karsibów. Przypomniał, że Świnoujście już od dłuższego czasu zajmuje sie nową organizacja transportu i ruchu drogowego w mieście właśnie pod kątem możliwości przedostania się na wyspę Uznam za tunelem.

- Musieliśmy kupić nowe miejskie autobusy, zapewnić nowe miejsca parkingowe (miastu przybyło już ponad 2 tys. takich miejsc), ale także znaleźć miejsce na nowe parkingi oraz uruchomienie Inteligentnego Systemu Transportowego, który usprawni poruszanie się po mieście.

- Właśnie jesteśmy w trakcie rozstrzygania przetargu na jego wykonanie — zaznaczył Żmurkiewicz. - Do końca lutego rozstrzygniemy także przetarg na odcinkowy pomiar prędkości w tunelu, który służyć ma bezpieczeństwu kierowców — dodał i od razu podkreślił, że tunelem będzie można jechać najwyżej z prędkością 50 kilometrów na godzinę.

W tej chwili tunel jest już gotowy w ponad 91 procentach. Montowane są jeszcze różnego rodzaju systemy, instalacje. Wykonawca szykuje się także do wylania asfaltu na jezdnię.

W samym tunelu będzie zainstalowanych 110 kamer, m.in. szybkoobrotowe do przybliżania w celu rozpoznania sylwetki, odczytania tablic rejestracyjnych, a nawet naklejki z hologramem na szybie. W sumie na całym obiekcie (wraz z drogami dojazdowymi i budynkami obsługi) będą 143 kamery. Nad prawidłowym funkcjonowaniem tunelu i bezpieczeństwem będzie przez całą dobę czuwał kilkunastoosobowy zespół Działu Utrzymania Tunelu.

Tunel w Świnoujściu powstał w systemie zaprojektuj i zbuduj. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR – Gülermak. A inwestorem Gmina Miasto Świnoujście. Ona też w 15 procentach finansuje to gigantyczne — także finansowo — przedsięwzięcie. Koszt budowy to ponad 900 mln złotych. Pozostałe 85 procent jest finansowane ze środków Unii Europejskiej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński