Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Buspasy dla autobusów i tramwajów. Gdzie powstaną w Szczecinie?

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyńśki
To była nietypowa komisja rady miasta. Radni wyjechali autobusem, żeby zobaczyć na jakie utrudnienia trafia komunikacja miejska.

Inicjatorem przejażdżki był Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego. Autobus z wyjątkowymi pasażerami pojechał m.in. do dworca Niebuszewo skąd przejechał przez ulicę Krasińskiego na rondo Giedroycia i do al. Wyzwolenia. Następnie trasą linii nr 87 radni i przedstawiciele ZDiTM pojechali do placu Szarych Szeregów. Autobus z radnymi był też na ul. Derdowskiego, Kwiatowej i Okulickiego. Celem przejażdżki było przygotowania listy miejsc, gdzie komunikacja otrzymała priorytet w ruchu.

- W wielu miejscach autobus wiozący nieraz ponad 100 osób musi czekać, bo przykładowo wlot na rondo Giedroycia od Staszica jest totalnie zakorkowany przez kilkanaście samochodów - mówi Marek Duklanowski, radny PiS, szef komisji do spraw gospodarki komunalnej, rewitalizacji i ochrony środowiska. - W takich miejscach w ciągu najbliższych kilku miesięcy najprawdopodobniej powstanie infrastruktura pozwalająca na lepszą obsługę transportu zbiorowego.Gdzie zostaną wyznaczone uprzywilejowane miejsca dla komunikacji miejskiej? Wszystko wskazuje, że pierwszy buspas pojawi się na ulicy Staszica, na odcinku od ul. Lubomirskiego do ronda Giedroycia, co oznacza udostępnienie prawego pasa tylko dla autobusów. W czasie szczytu jeżdżą tu 64 autobusy na godzinę! Kolejne buspasy mają powstać na Okulickiego i placu Zwycięstwa (od ul. Kopernika do Bramy Portowej). Część zmian będzie funkcjonować w godzinach szczytu, o czym będą informować znaki drogowe. A więc buspas będzie dostępny tylko dla autobusów na przykład rano od godz. 7 do 9 i po południu od godz. 14 do 17.

- Zastanawiamy się także nad śródmiejskim odcinkiem alei Wojska Polskiego. Propozycje priorytetu dla komunikacji spodobały się radnym - mówi Dariusz Wołoszczuk, rzecznik ZDiTM. - Zdajemy sobie sprawę, że wyznaczenie buspasów może wzbudzić emocje wśród kierowców.

Ciąg dalszy dyskusji o priorytetach dla komunikacji odbędzie się na kolejnej komisji. Wówczas urzędnicy przygotują filmy z monitoringu z autobusów liniowych i wydruki z komputerów pokładowych, żeby pokazać radnym faktyczny czas przejazdu.

Ale nie wszyscy radni są zwolennikami

- Chcemy zablokować miasto buspasami? Czy nie lepiej skorygować rozkład jazdy? - pytała Małgorzata Jacyna- Witt, radna niezależna.

To nie koniec pomysłów ZDiTM. Pod uwagę brany jest również pomysł wyznaczenia priorytetów dla tramwajów w sygnalizacji świetlnej. Tzw. „zielona fala” dla pojazdów szynowych działa obecnie przed wjazdem na most Długi.

Jest szansa, że takich miejsc będzie więcej.

Polecamy na

Jarmarki Bożonarodzeniowe w Berlinie. Magiczna atmosfera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński