Bulwarowa terenówka

oprac. ejcz Źródło: DaimlerChrysler, mototarget, autoefl
Sylwetka samochodu jest mniej kanciasta i bardziej dynamiczna, niż poprzednika. Dzięki temu współczynnik oporu powietrza został zmniejszony z 0.39 do 0.34.
Sylwetka samochodu jest mniej kanciasta i bardziej dynamiczna, niż poprzednika. Dzięki temu współczynnik oporu powietrza został zmniejszony z 0.39 do 0.34.
Nowy mercedes pojawi się na styczniowym salonie motoryzacyjnym w Detroit, a rynkową premierę w Europie przewidziano latem przyszłego roku.

Pierwszy mercedes klasy M opuścił bramy amerykańskiej fabryki w stanie Alabama w 1997. Był odpowiedzią koncernu na rosnącą popularność samochodów mogących poruszać się w niezbyt ciężkim terenie zachowując przy tym charakter osobowych limuzyn. Był jednym z prekursorów powstającego właśnie segmentu aut SUV, czyli Sport Utility Vehicle. Osiągnął dużą popularność szczególnie w USA, zresztą M-klasa powstała głównie z myślą o rynku amerykańskim.

Dotychczas sprzedano na całym świecie ponad 620 tysięcy egzemplarzy tej "bulwarowej terenówki" w wielu wersjach silnikowych. W Europie prawie połowę sprzedaży stanowią modele z silnikiem diesla pod maską.

W nowym modelu nacisk położono na poprawę jakości montażu i wykończenia. Nie było to niestety mocną stroną poprzednika, szczególnie w pierwszych latach produkcji i egzemplarzach montowanych w USA. Potem produkcję przeniesiono do austriackiego Graz. Materiały użyte w środku są, według Mercedesa, najwyższej jakości a spasowanie elementów nie ma sobie równych w tej klasie.

Sylwetka

Nowa M-klasa to zupełnie inny samochód. Pojazd oparty został na nowej płycie podłogowej o zwiększonym o 95 mm (do 2915 mm) rozstawie osi. Dzięki temu samochód urósł: jest o 150 mm dłuższy i 71 mm szerszy. Jednocześnie jego wysokość została zmniejszona o 9 mm. Sylwetka samochodu jest mniej kanciasta i bardziej dynamiczna, dzięki czemu współczynnik oporu powietrza został zmniejszony z 0.39 do 0.34. Pociągnęło to za sobą większy komfort, zmniejszenie hałasu opływającego powietrzne oraz mniejsze zużycie paliwa.

Skrzynia 7G Tronic

Jeśli chodzi o nowości techniczne wykorzystano wszystkie ostatnie patenty Mercedesa w tej dziedzinie. W standardzie otrzymamy po raz pierwszy w tej klasie skrzynie automatyczną o siedmiu przełożeniach (7G Tronic) z możliwością manualnej zmiany przełożeń za pomocą przycisków na kierownicy (Direct Select) oraz ulepszony napęd na cztery koła 4-ETS z układem hamowania silnikiem podczas zjazdu ze wzniesień.

Wygoda i ochrona pasażerów

W kabinie pasażerskiej zadbano o wygodę kierowcy i pasażerów. Składa się na to większa niż u poprzednika ilość miejsca na przednich i tylnych fotelach, automatyczna czterostrefowa klimatyzacja THERMOTRONIC a także wysokiej jakości system audio sprzężony z systemem nawigacji satelitarnej z wczytaną standardowo mapą Europy.

Mercedes M za dopłatą może być wyposażony w "przewidujący" system ochrony pasażerów Pre-Safe. Jego działanie polega na przygotowaniu w chwili tuż przed kolizją miejsc pasażerów tak, by byli optymalnie chronieni przez pozostałe układy. I tak w ostatniej chwili przed spodziewanym uderzeniem uruchamiają się napinacze pasów, fotele cofają się do tyłu i są ustawiane w zaprogramowanej pozycji, a gdy grozi przewrotka, zamyka się szyberdach.

Natomiast do seryjnego wyposażenia tego auta będą należały m.in. adaptywne, dwustopniowe poduszki czołowe, boczne z przodu oraz kurtynki chroniące strefę okien przy wszystkich miejscach. Przed obrażeniami karku i szui po uderzeniu w tył M kierowcę i pasażera z przodu chronią nowo opracowane aktywne zagłówki Neck-Pro.

Zawieszenie Airmatic

W opcji oferowany jest pakiet podnoszący terenowe zdolności pojazdu. Obejmuje on dwubiegową przekładnię terenową, ręczną lub automatyczną blokadę centralnego mechanizmu różnicowego (do 100 procent) i tylnego dyferencjału oraz pneumatyczne zawieszenie Airmatic umożliwiające zwiększenie prześwitu o 110 mm do 291 mm.

Samochód posiada zdolność pokonywania przeszkód wodnych do głębokości 60 cm.

Nano-lakier

Nowy Mercedes będzie pierwszym seryjnym samochodem lakierowanym w nowej technologii nano-lakieru, zapewniającym poprzez swój skład chemiczny wysoką odporność na zarysowania. Dzięki specjalnej powłoce zewnętrznej zachowuje on głęboki połysk znacznie dłużej niż zwykły lakier metaliczny.

Dla Europejczyków - diesle

Na potrzeby Europejczyków przeznaczono diesle common-rail trzeciej generacji. Już najsłabsza, nowa jednostka ML 280 CDI, osiąga moc 190 KM i maksymalny moment obrotowy 440 Nm. Dotychczas montowany, rzędowy silnik wysokoprężny zastąpi jednostka V6 - 320 CDI, o mocy maksymalnej 224 KM. Maksymalny moment obrotowy 510 Nm osiągany jest już przy 1,6 tys obr/min.

Dla Amerykanów - benzyny

Amerykanie wciąż nie uznają diesli. Dlatego na ich rynek przeznaczono jednostki benzynowe: silnik ML 350 w układzie V6 o pojemności 3,5-litra i mocy 272 KM, oraz flagową 5-litrową jednostkę ML 500 w układzie V6 o mocy 306 KM.

Bagażnik

Mercedes M nadal pozostaje luksusowym autem, jednak jest od poprzednika jeszcze obszerniejszy. Tylna kanapa jest składana i dzielona w proporcji 2:1. Jej siedziska można wyjąć i wtedy we wnętrzu do dyspozycji jest przestrzeń 2 050 litrów, a uzyskana w ten sposób powierzchnia ma długość 2,10 m. Za dopłatą oferowany będzie pakiet Easy-Pack zawierający elektrycznie otwieraną tylną klapę i elementy do mocowania bagażu.

Opony i reflektory

W modelach z silnikami V6 montowane będą opony o rozmiarze 235/65/17 natomiast modele z silnikami V8 wyposażono w osiemnastocalowe obręcze z oponami 255/55/18.
Bixenonowe reflektory przednie mogą być za dopłata wyposażone w system aktywnego doświetlania zakrętów.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3