Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa tunelu w Świnoujściu może być tańsza

Joanna Maraszek
Promy Bielik po wybudowaniu tunelu będą alternatywą przedostania się na sąsiednią wyspę.
Promy Bielik po wybudowaniu tunelu będą alternatywą przedostania się na sąsiednią wyspę. Joanna Maraszek
Władze miasta zapowiadają, że, będą się starać o zwolnienie z podatku VAT dla tunelu pod Świną. To jest możliwe tylko w przypadku, kiedy przejazd nim będzie płatny.

Sprawa najważniejszej dla Świnoujścia inwestycji, coraz częściej pojawia się w wypowiedziach czołowych polityków kraju. To z jednej strony cieszy samorządowców, którzy o realizację inwestycji starają się od lat. Z drugiej niepokoi mieszkańców, którzy obawiają się, że słowa polityków, to jedynie przedwyborcze obietnice.

- O planach na finansowanie budowy tunelu wypowiadała się nie tak dawno w mediach wicepremier Elżbieta Bieńkowska. Z kolei wiceminister Stanisław Gawłowski zapewniał, że decyzja dotycząca budowy tunelu w Świnoujściu, to sprawa niemal pewna - mówi Barbara Michalska, zastępczyni prezydenta Świnoujścia.

Tak, czy inaczej, ostateczna decyzja w kwestii budowy tunelu będzie znana we wrześniu. Wtedy poznamy też dopiętą na ostatni guzik wersję finansowania inwestycji. Tymczasem władze miasta, nie czekając na kroki centrali, podejmuje kolejne, niezbędne dla inwestycji działania.

- Jeśli chodzi o materiały przygotowawcze, jesteśmy na dobrym etapie - zapewnia Barbara Michalska. - Mamy studium wykonalności i decyzję środowiskową. Obecnie przygotowujemy się do przetargu, który ma wyłonić wykonawcę prac dotyczących programu funkcjonalno-użytkowego. Będzie to ostatni, niezbędny dokument, aby ogłosić przetarg na wykonawcę robót.

Koszt budowy tunelu to około 800 mln zł, z czego wkład własny gminy, to 120 mln zł. Te środki pochodziłyby z podatku od Polskiego LNG.

- Z uwagi na bardzo wysoki koszt inwestycji wystąpiliśmy już do izby skarbowej z prośbą o zwolnienie z podatku VAT - opowiada Barbara Michalska. - Byłoby to jednak możliwe tylko w przypadku, gdyby tunel był płatny.

Zwolnienie z 23-procentowego podatku VAT sprawi, że koszt inwestycji obniży się z 800 mln zł do 630 mln zł. Miasto liczy także na wsparcie Unii Europejskiej.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński